Zwiedzanie Stacji Radegast + warsztaty (temat do wyboru)
Stacja Radegast jest zabytkowym budynkiem kolejowym z 1941 r. W czasie II wojny światowej była ona związana z gettem, utworzonym przez Niemców w 1940 r. w Łodzi (Litzmannstadt). Początkowo obiekt pełnił funkcję punktu przeładunkowego żywności i surowców, przeznaczonych dla ludności i zakładów pracy getta. Od stycznia 1942 r. Stacja stała się miejscem, z którego wywożono ludność żydowską do obozów zagłady Kulmhof w Chełmnie nad Nerem i Auschwitz-Birkenau. Szacuje się że przez teren Stacji przewinęło się ok. 145 tys. osób, głównie wyznania mojżeszowego. Dziś budynek ten jest miejscem pamięci, elementem Pomnika Zagłady Litzmannstadt Getto, powstałym w 2004 r. oraz siedzibą oddziału Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi.
TEMATY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH:
Stacja Radegast – pamięć miejsca i miejsce pamięci
Zajęcia przedstawiają historię Stacji Radegast w okresie funkcjonowania getta oraz powojenną historię miejsca i pamięci o getcie.
Getto łódzkie 1940-1944
Zajęcia przedstawiają historię getta łódzkiego.
„W getcie nie ma dzieci – są mali Żydzi”. Dzieci w getcie
Zajęcia przedstawiają sytuację dzieci w getcie łódzkim, ich codzienne życie, jego warunki, konieczność pracy oraz śmierć.
Wsiedlenie Żydów zachodnioeuropejskich do getta łódzkiego
Zajęcia przedstawiają przyczyny, przebieg i konsekwencje wsiedlenia blisko 20 tys. grupy Żydów zachodnioeuropejskich do getta łódzkiego.
Obóz cygańskie w getcie 1941–1942
Zajęcia przedstawiają historię Romów i Sintii deportowanych do łódzkiego getta w kontekście eksterminacji tej grupy narodowej w okresie II wojny światowej.
Obóz przy ul. Przemysłowej. Los polskich dzieci w okresie okupacji
Zajęcia przedstawiają dzieje obozu dla polskich dzieci przy ul. Przemysłowej, w kontekście losów dzieci w Łodzi w okresie II wojny światowej.
„Życie niewarte życia?”. Los pacjentów szpitala psychiatrycznego przy ul. Wesołej
Zajęcia przedstawiają los akcji eutanazyjnego zrealizowanej przez specjalny niemiecki oddział SS w ośrodku psychiatrycznym przy ul. Wesołej, stanowiąc przyczynek do dyskusji o historii „eutanazji” osób psychicznie chorych i upośledzonych w okresie II wojny światowej, będącej preludium Zagłady.
Zagłada na prowincji. Getta na terenie Kraju Warty 1940-1942
Zajęcia przedstawiają historię mniejszych getta w regionie łódzkim (Pabianic, Brzezin etc.), których historia wiąże się z gettem łódzkim, prezentując zarazem specyficzny lokalny kontekst Zagłady.
Kulmhof – pierwszy niemiecki obozu zagłady
Zajęcia przedstawiają historię pierwszego niemieckiego obozu zagłady zlokalizowanego 70 km od Łodzi, którego dzieje splatają się z historią getta łódzkiego z którego deportowano tysiące mieszkańców ku Zagładzie. Zajęcia są również okazją do przedstawienia Zagłady w Kraju Warty w szerszym kontekście.
Strategie przetrwania – strategie pomocy w getcie łódzkim
Zajęcia przedstawiają sposoby przetrwania w getcie (np. szmugiel, ucieczka) oraz reakcję ludności spoza getta na los zamkniętych w nim Żydów. Zajęcia stanowią okazję do dyskusji na temat różnych postaw wobec Zagłady tak w przeszłości, jak i współcześnie.
Rezerwacja maksymalnie na 3 dni przed planowanym terminem
Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia oraz dostępnych w tej chwili zajęć na stronie Stacji Radegast lub pod nr tel. +42 62 005 90.
Godziny otwarcia: |
Poniedziałek: 10.00 – 15.00; Wtorek: 10.00 – 15.00; Środa: 10.00 – 15.00; Czwartek: 10.00 – 15.00; Piątek: nieczynne; Sobota: 10.00 – 17.00; Niedziela: 11.00 – 17.00 |
Czas programu: |
2h |
Dostępność: |
Obiekt dostępny przez cały rok |
Ceny biletów: |
Wstęp BEZPŁATNY |
Link do strony Stacji Radegast: |
https://muzeumtradycji.pl/oddzial-stacja-radegast |
wirtualny spacer
Spacer po Cmentarzu Żydowskim z przewodnikiem
Największa nekropolia żydowska w Polsce i jedna z większych w Europie. Znajdziemy tu np. monumentalne mauzoleum Izraela Poznańskiego. W czasie II wojny światowej na cmentarzu grzebano Żydów z Litzmannstadt Getto. Do dziś istnieje tzw. Pole Gettowe z ich mogiłami. Jednak jest to przede wszystkim bogate źródło wiedzy o życiu i zwyczajach wyznawców judaizmu na przestrzeni setek lat.
Namiary do wybranych przewodników miejskich można znaleźć TU lub w biurze Łódzkiej Organizacji Turystycznej (Piotrkowska 28) i pod numerem tel. (+48) 208 81 81, (+48) 722 005 314.
wirtualny spacer
Zwiedzanie Centrum Dialogu im. Marka Edelmana + warsztaty (temat do wyboru)
Centrum Dialogu to nowoczesna instytucja, która zajmuje się pamięcią, historią i tożsamością miasta. Współpracując z polskimi i zagranicznymi artystami, ekspertami, naukowcami, a także wykorzystując nowoczesne metody edukacyjne, autorskie programy i twórcze rozwiązania, Centrum Dialogu proponuje różnorodną ofertę kulturalną i edukacyjną. Jest ona adresowana zarówno do społeczności polskiej, jak i zagranicznej, która coraz liczniej odwiedza samą instytucję i miasto Łódź.
Od samego początku większość realizowanych przez nas projektów ma bardzo aktualny kontekst, wyodrębniając współczesny i wielokulturowy aspekt Łodzi, zgodnie z przyjętą zasadą: PAMIĘTAĆ, ROZUMIEĆ, DZIAŁAĆ.
Centrum Dialogu im. Marka Edelmana prowadzi działalność edukacyjną od 2011 roku. Od tego czasu, udało nam się przeprowadzić tysiące lekcji, warsztatów i wykładów dla grup dzieci, młodzieży i dorosłych z Polski i zagranicy. Na naszych zajęciach opowiadamy o historii wielokulturowej Polski, dziejach Łodzi, popularyzujemy wiedzę na temat różnych kultur oraz zagrożeń płynących z ekstremizmu i nietolerancji, w tym skutków II wojny światowej.
TEMATY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH:
Miasto czterech kultur. Żydzi
Kiedy w XIX wieku Łódź zaczyna rozwijać się w niespotykanym tempie, przyjeżdżają do niej ludzie z całej Europy. Główny udział w rozwoju miasta mają cztery narodowości: Polacy, Niemcy, Żydzi i Rosjanie. Zajęcia przybliżają życie codzienne Żydów w „mieście kominów”, pokażą zabytki łódzkie związane z żydowską kulturą oraz przybliżą sylwetki sławnych łodzian żydowskiego pochodzenia.
Po zajęciach uczniowie:
– znają historię XIX-wiecznej Łodzi;
– potrafią wymienić łódzkich fabrykantów, społeczników;
– znają przyczyny rozwoju miasta;
– potrafią wymienić najbardziej znane łódzkie zabytki, znają ich historię;
– rozumieją rewolucję przemysłową, potrafią osadzić jej skutki w historii Polski.
Szkoła podstawowa. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.
Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Historia
Uczeń wyjaśnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny odmiennego rozwoju gospodarczego ziem polskich w trzech zaborach, a także analizuje strukturę społeczeństwa w trzech zaborach z uwzględnieniem mniejszości narodowych i wyznaniowych, w tym ludności żydowskiej.
Następnie uczeń charakteryzuje wydarzenia rewolucyjne z lat 1905–1907 i porównuje dynamikę zmian gospodarczych i społecznych na ziemiach polskich, zestawiając je z przemianami europejskimi oraz synchronizuje wydarzenia z historii politycznej. Wreszcie uczeń charakteryzuje kierunki przemian społecznych i politycznych w państwach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych i w Japonii.
WOS
Uczeń wyjaśnia, czym obywatelstwo różni się od narodowości.
Miasto czterech kultur. Niemcy
Kiedy w XIX wieku Łódź zaczyna rozwijać się w niespotykanym tempie, przyjeżdżają do niej ludzie z całej Europy. Główny udział w rozwoju miasta mają cztery narodowości: Polacy, Niemcy, Żydzi i Rosjanie. Zajęcia przybliżają życie codzienne Niemców w „mieście kominów”, pokażą zabytki łódzkie związane z niemiecką kulturą oraz przybliżą sylwetki sławnych łodzian niemieckiego pochodzenia.
Po zajęciach uczniowie:
– znają historię XIX-wiecznej Łodzi;
– potrafią wymienić łódzkich fabrykantów, społeczników;
– znają przyczyny rozwoju miasta;
– potrafią wymienić najbardziej znane łódzkie zabytki, znają ich historię;
– rozumieją rewolucję przemysłową, potrafią osadzić jej skutki w historii Polski.
Szkoła podstawowa. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.
Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych. Poznaje również lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Historia
Uczeń wyjaśnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny odmiennego rozwoju gospodarczego ziem polskich w trzech zaborach. Analizuje również strukturę społeczeństwa w trzech zaborach z uwzględnieniem mniejszości narodowych i wyznaniowych, w tym ludności niemieckiej. Uczeń charakteryzuje także wydarzenia rewolucyjne z lat 1905–1907, porównując przy tym dynamikę zmian gospodarczych i społecznych na ziemiach polskich zestawiając je z przemianami europejskimi oraz synchronizuje wydarzenia z historii politycznej. Wreszcie uczeń charakteryzuje kierunki przemian społecznych i politycznych w państwach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych i w Japonii.
WOS
Uczeń wyjaśnia, czym obywatelstwo różni się od narodowości.
Miasto czterech kultur. Rosjanie
Kiedy w XIX wieku Łódź zaczyna rozwijać się w niespotykanym tempie, przyjeżdżają do niej ludzie z całej Europy. Główny udział w rozwoju miasta mają cztery narodowości: Polacy, Niemcy, Żydzi i Rosjanie. Zajęcia przybliżają życie codzienne Rosjan w „mieście kominów”, pokażą zabytki łódzkie związane z niemiecką kulturą oraz przybliżą sylwetki sławnych łodzian rosyjskiego pochodzenia.
Po zajęciach uczniowie:
– znają historię XIX-wiecznej Łodzi;
– potrafią wymienić łódzkich fabrykantów, społeczników;
– znają przyczyny rozwoju miasta;
– potrafią wymienić najbardziej znane łódzkie zabytki, znają ich historię;
– rozumieją rewolucję przemysłową, potrafią osadzić jej skutki w historii Polski.
Szkoła podstawowa. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.
Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Historia
Uczeń wyjaśnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny odmiennego rozwoju gospodarczego ziem polskich w trzech zaborach. Analizuje również strukturę społeczeństwa w trzech zaborach z uwzględnieniem mniejszości narodowych i wyznaniowych, w tym ludności rosyjskiej.
Uczeń charakteryzuje także wydarzenia rewolucyjne z lat 1905–1907, porównując przy tym dynamikę zmian gospodarczych i społecznych na ziemiach polskich zestawiając je z przemianami europejskimi oraz synchronizuje wydarzenia z historii politycznej. Wreszcie uczeń charakteryzuje kierunki przemian społecznych i politycznych w państwach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych i w Japonii.
WOS
Uczeń wyjaśnia, czym obywatelstwo różni się od narodowości.
Miasto czterech kultur. Polacy
</strongKiedy w XIX wieku Łódź zaczyna rozwijać się w niespotykanym tempie, przyjeżdżają do niej ludzie z całej Europy. Główny udział w rozwoju miasta mają cztery narodowości: Polacy, Niemcy, Żydzi i Rosjanie. Zajęcia przybliżają życie codzienne Polaków w „mieście kominów”, pokażą zabytki łódzkie związane z niemiecką kulturą oraz przybliżą sylwetki sławnych łodzian polskiego pochodzenia.
Po zajęciach uczniowie:
– znają historię XIX-wiecznej Łodzi;
– potrafią wymienić łódzkich fabrykantów, społeczników;
– znają przyczyny rozwoju miasta;
– potrafią wymienić najbardziej znane łódzkie zabytki, znają ich historię;
– rozumieją rewolucję przemysłową, potrafią osadzić jej skutki w historii Polski.
Szkoła podstawowa. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.
Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych. Poznaje również lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Historia
Uczeń wyjaśnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny odmiennego rozwoju gospodarczego ziem polskich w trzech zaborach. Analizuje również strukturę społeczeństwa w trzech zaborach z uwzględnieniem mniejszości narodowych i wyznaniowych, w tym ludności polskiej. Uczeń charakteryzuje także wydarzenia rewolucyjne z lat 1905–1907, porównując przy tym dynamikę zmian gospodarczych i społecznych na ziemiach polskich zestawiając je z przemianami europejskimi oraz synchronizuje wydarzenia z historii politycznej. Wreszcie uczeń charakteryzuje kierunki przemian społecznych i politycznych w państwach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych i w Japonii.
WOS
Uczeń wyjaśnia, czym obywatelstwo różni się od narodowości.
Życie w Litzmannstadt
Po zwycięskiej kampanii wrześniowej III Rzesza podzieliła okupowane przez siebie terytorium Polski na dwie strefy: Generalną Gubernię i Kraj Warty. Dzięki zajęciom uczniowie poznają, jak wyglądało życie codzienne w okupowanej Polsce. Na przykładzie wojennych losów łodzian poznają warunki życia Polaków w trakcie II wojny światowej.
Po zajęciach uczniowie:
– znają historię Litzmannstadt Getto;
– znają warunki życia w getcie;
– potrafią wymienić kolejne etapy Zagłady;
– znają postać Mordechaja Rumkowskiego;
– znają warunki życia w okupowanej Łodzi;
– znają kolejne etapy germanizacji w Kraju Warty;
– potrafią wymienić różnice między Krajem Warty a Generalną Gubernią.
Historia
Uczeń charakteryzuje bezpośrednie skutki II wojny światowej, wyróżniając następstwa polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe, z uwzględnieniem przesunięć ludności w Europie Środkowej. Charakteryzuje również politykę III Rzeszy wobec społeczeństw okupowanej Europy, w tym nazistowski plan eksterminacji Żydów oraz innych narodowości i grup społecznych. Opisuje postawy Żydów wobec polityki eksterminacji, w tym powstanie w getcie warszawskim, a także opisuje postawy społeczeństwa polskiego wobec Holokaustu. Na koniec uczeń ocenia stosunek społeczeństw i rządów świata zachodniego oraz Kościoła Katolickiego do Holokaustu.
WOS
Uczeń charakteryzuje ideologie totalitarne (komunizm, nazizm), odwołując się do przykładów historycznych. Wyjaśnia także na przykładach, w jaki sposób dochodzi do stygmatyzacji społecznej i jakie mogą być jej skutki.
Etyka
Prawo moralne, imperatyw moralny, w tym prawo naturalne. Dekalog jako podstawa życia moralnego. Problem relatywizmu moralnego i sposoby jego przezwyciężania. Nienaruszalne prawa istoty ludzkiej.
Litzmannstadt Getto – piekło na ziemi obiecanej
Historia powstania, funkcjonowania i likwidacji łódzkiego getta.
Po zajęciach uczniowie:
– znają historię Litzmannstadt Getto;
– znają warunki życia w getcie;
– potrafią wymienić kolejne etapy Zagłady;
– znają postać Mordechaja Rumkowskiego, Hansa Biebowa.
Historia
Uczeń charakteryzuje bezpośrednie skutki II wojny światowej, wyróżniając następstwa polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe, z uwzględnieniem przesunięć ludności w Europie Środkowej. Charakteryzuje również politykę III Rzeszy wobec społeczeństw okupowanej Europy, w tym nazistowski plan eksterminacji Żydów oraz innych narodowości i grup społecznych. Opisuje postawy Żydów wobec polityki eksterminacji, w tym powstanie w getcie warszawskim, a także opisuje postawy społeczeństwa polskiego wobec Holokaustu. Na koniec uczeń ocenia stosunek społeczeństw i rządów świata zachodniego oraz Kościoła Katolickiego do Holokaustu.
WOS
Uczeń charakteryzuje ideologie totalitarne (komunizm, nazizm), odwołując się do przykładów historycznych; wyjaśnia na przykładach, w jaki sposób dochodzi do stygmatyzacji społecznej i jakie mogą być jej skutki.
Etyka
Prawo moralne, imperatyw moralny, w tym prawo naturalne. Dekalog jako podstawa życia moralnego. Problem relatywizmu moralnego i sposoby jego przezwyciężania. Nienaruszalne prawa istoty ludzkiej.
Historia Holokaustu
Na początku 1942 roku, w trakcie konferencji w Wannsee, Niemcy postanowili dokonać „ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej”, czyli wymordowania wszystkich Żydów żyjących w Europie. W trakcie zajęć uczniowie poznają genezę Holokaustu oraz nienawiści nazistów wobec Żydów, prześledzą także kolejne etapy masowej eksterminacji – działalność Einsatzgruppen, tworzenie gett i wywózki ludzi do obozów zagłady.
Po zajęciach uczniowie:
– znają warunki życia w getcie;
– potrafią wymienić kolejne etapy Zagłady;
– wiedzą, gdzie na terenach okupowanej Polski znajdowały się obozy zagłady;
– znają warunki życia w obozach koncentracyjnych;
– znają kolejne etapy antyżydowskiej polityki III Rzeszy;
– wiedzą, za jakie przewinienia można było trafić do obozu koncentracyjnego.
Historia
Uczeń charakteryzuje bezpośrednie skutki II wojny światowej, wyróżniając następstwa polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe, z uwzględnieniem przesunięć ludności w Europie Środkowej. Charakteryzuje również politykę III Rzeszy wobec społeczeństw okupowanej Europy, w tym nazistowski plan eksterminacji Żydów oraz innych narodowości i grup społecznych. Opisuje postawy Żydów wobec polityki eksterminacji, w tym powstanie w getcie warszawskim, a także opisuje postawy społeczeństwa polskiego wobec Holokaustu. Na koniec uczeń ocenia stosunek społeczeństw i rządów świata zachodniego oraz Kościoła Katolickiego do Holokaustu.
WOS
Uczeń charakteryzuje ideologie totalitarne (komunizm, nazizm), odwołując się do przykładów historycznych; wyjaśnia na przykładach, w jaki sposób dochodzi do stygmatyzacji społecznej i jakie mogą być jej skutki.
Etyka
Prawo moralne, imperatyw moralny, w tym prawo naturalne. Dekalog jako podstawa życia moralnego. Problem relatywizmu moralnego i sposoby jego przezwyciężania. Nienaruszalne prawa istoty ludzkiej.
Nazywał się Karski. Jan Karski
Sejm RP uznał rok 2014 za rok Jana Karskiego. Ta nieprzeciętna postać, której życie i działalność są inspiracją dla wielu osób na świecie, zasługuje na wyjątkowe miejsce w historii Łodzi. W trakcie zajęć uczniowie poznają działalność J. Karskiego jako emisariusza Polskiego Państwa Podziemnego. Wyruszą razem z nim w wędrówkę od getta warszawskiego do Białego Domu w Waszyngtonie.
Po zajęciach uczniowie:
– znają postać Jana Karskiego;
– potrafią wymienić kolejne etapy Zagłady;
– znają struktury i sposoby działania Polskiego Państwa Podziemnego;
– znają warunki życia w okupowanej Polsce.
Historia
Uczeń charakteryzuje bezpośrednie skutki II wojny światowej, wyróżniając następstwa polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe, z uwzględnieniem przesunięć ludności w Europie Środkowej. Wskazuje podobieństwa i różnice w polityce obu okupantów wobec narodu polskiego; opisuje organizację Polskiego Państwa Podziemnego oraz różne formy ruchu oporu, ze szczególnym uwzględnieniem działalności Armii Krajowej. Charakteryzuje również politykę III Rzeszy wobec społeczeństw okupowanej Europy, w tym nazistowski plan eksterminacji Żydów oraz innych narodowości i grup społecznych. Opisuje postawy Żydów wobec polityki eksterminacji, w tym powstanie w getcie warszawskim, a także opisuje postawy społeczeństwa polskiego wobec Holokaustu. Na koniec uczeń ocenia stosunek społeczeństw i rządów świata zachodniego oraz Kościoła Katolickiego do Holokaustu.
WOS
Uczeń charakteryzuje ideologie totalitarne (komunizm, nazizm), odwołując się do przykładów historycznych; wyjaśnia na przykładach, w jaki sposób dochodzi do stygmatyzacji społecznej i jakie mogą być jej skutki.
Etyka
Prawo moralne, imperatyw moralny, w tym prawo naturalne. Dekalog jako podstawa życia moralnego. Problem relatywizmu moralnego i sposoby jego przezwyciężania. Nienaruszalne prawa istoty ludzkiej.
Obóz dla dzieci polskich przy ul. Przemysłowej – historia zapomniana
Przeszło przez niego ponad 3 tysiące dzieci. Niemcy nazywali go obozem wychowawczym, naprawdę był obozem pracy. Historia obozu przy ul. Przemysłowej to nie tylko zapis bezwzględnej polityki okupacyjnej. To także historie zniszczonego dzieciństwa.
Po zajęciach uczniowie:
– znają historię Litzmannstadt Getto i obozu dla dzieci polskich;
– wiedzą co to Kraj Warty i Generalna Gubernia;
– znają warunki życia w okupowanej Polsce;
– wiedzą, czego upamiętnieniem jest łódzki Pomnik Pękniętego Serca;
– potrafią wymienić kolejne etapy germanizacji zachodnich ziem Polski.
Historia
Uczeń charakteryzuje bezpośrednie skutki II wojny światowej, wyróżniając następstwa polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe, z uwzględnieniem przesunięć ludności w Europie Środkowej. Wskazuje podobieństwa i różnice w polityce obu okupantów wobec narodu polskiego; opisuje organizację Polskiego Państwa Podziemnego oraz różne formy ruchu oporu, ze szczególnym uwzględnieniem działalności Armii Krajowej. Charakteryzuje również politykę III Rzeszy wobec społeczeństw okupowanej Europy, w tym nazistowski plan eksterminacji Żydów oraz innych narodowości i grup społecznych. Opisuje postawy Żydów wobec polityki eksterminacji, w tym powstanie w getcie warszawskim, a także opisuje postawy społeczeństwa polskiego wobec Holokaustu. Na koniec uczeń ocenia stosunek społeczeństw i rządów świata zachodniego oraz Kościoła Katolickiego do Holokaustu.
WOS
Uczeń charakteryzuje ideologie totalitarne (komunizm, nazizm), odwołując się do przykładów historycznych; wyjaśnia na przykładach, w jaki sposób dochodzi do stygmatyzacji społecznej i jakie mogą być jej skutki.
Etyka
Prawo moralne, imperatyw moralny, w tym prawo naturalne. Dekalog jako podstawa życia moralnego. Problem relatywizmu moralnego i sposoby jego przezwyciężania. Nienaruszalne prawa istoty ludzkiej.
Historia obozu dla Roma i Sinti w Litzmannstadt Getto
Zajęcia przybliżają nie tylko tragiczną historię obozu dla Cyganów w łódzkim getcie, ale obejmują również spacer na teren obozu do „kuźni cygańskiej” przy ul. Wojska Polskiego i zwiedzanie ekspozycji.
Po zajęciach uczniowie:
– znają fakty związane z prześladowaniami Romów i Żydów;
– znają realia życia w getcie;
– wiedzą, jak scharakteryzować kolejne etapy Zagłady;
– potrafią wyjaśnić termin Porajmos;
– znają historię obozu cygańskiego w Litzmannstadt Getto;
– znają postać Arnolda Mostowicza.
Historia
Uczeń charakteryzuje bezpośrednie skutki II wojny światowej, wyróżniając następstwa polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe, z uwzględnieniem przesunięć ludności w Europie Środkowej. Wskazuje podobieństwa i różnice w polityce obu okupantów wobec narodu polskiego; opisuje organizację Polskiego Państwa Podziemnego oraz różne formy ruchu oporu, ze szczególnym uwzględnieniem działalności Armii Krajowej. Charakteryzuje również politykę III Rzeszy wobec społeczeństw okupowanej Europy, w tym nazistowski plan eksterminacji Żydów oraz innych narodowości i grup społecznych. Opisuje postawy Żydów wobec polityki eksterminacji, w tym powstanie w getcie warszawskim, a także opisuje postawy społeczeństwa polskiego wobec Holokaustu. Na koniec uczeń ocenia stosunek społeczeństw i rządów świata zachodniego oraz Kościoła Katolickiego do Holokaustu.
WOS
Uczeń charakteryzuje ideologie totalitarne (komunizm, nazizm), odwołując się do przykładów historycznych; wyjaśnia na przykładach, w jaki sposób dochodzi do stygmatyzacji społecznej i jakie mogą być jej skutki.
Etyka
Prawo moralne, imperatyw moralny, w tym prawo naturalne. Dekalog jako podstawa życia moralnego. Problem relatywizmu moralnego i sposoby jego przezwyciężania. Nienaruszalne prawa istoty ludzkiej.
Wielka Szpera – najtragiczniejsze dni w historii miasta
Zajęcia opowiadają o jednym z najtragiczniejszych momentów w historii Łodzi. W 1942 roku Niemcy wymordowali w obozie zagłady w Kulmhof większość dzieci do 10. roku życia, starców i chorych z Litzmannstadt Getto. Moment ten zawsze pojawia się w relacjach i wspomnieniach z getta i odcisnął niezatarte piętno na jego historii.
Po zajęciach uczniowie:
– znają fakty związane z prześladowaniami Żydów;
– znają realia życia w getcie;
– wiedzą, jak scharakteryzować kolejne etapy Zagłady;
– znają historie dzieci żydowskich w czasie II wojny światowej;
– znają historię Litzmannstadt Getto.
Historia
Uczeń charakteryzuje bezpośrednie skutki II wojny światowej, wyróżniając następstwa polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe, z uwzględnieniem przesunięć ludności w Europie Środkowej. Wskazuje podobieństwa i różnice w polityce obu okupantów wobec narodu polskiego; opisuje organizację Polskiego Państwa Podziemnego oraz różne formy ruchu oporu, ze szczególnym uwzględnieniem działalności Armii Krajowej. Charakteryzuje również politykę III Rzeszy wobec społeczeństw okupowanej Europy, w tym nazistowski plan eksterminacji Żydów oraz innych narodowości i grup społecznych. Opisuje postawy Żydów wobec polityki eksterminacji, w tym powstanie w getcie warszawskim, a także opisuje postawy społeczeństwa polskiego wobec Holokaustu. Na koniec uczeń ocenia stosunek społeczeństw i rządów świata zachodniego oraz Kościoła Katolickiego do Holokaustu.
WOS
Uczeń charakteryzuje ideologie totalitarne (komunizm, nazizm), odwołując się do przykładów historycznych; wyjaśnia na przykładach, w jaki sposób dochodzi do stygmatyzacji społecznej i jakie mogą być jej skutki.
Etyka
Prawo moralne, imperatyw moralny, w tym prawo naturalne. Dekalog jako podstawa życia moralnego. Problem relatywizmu moralnego i sposoby jego przezwyciężania. Nienaruszalne prawa istoty ludzkiej.
Marek Edelman – Polak, Żyd, łodzianin
Marek Edelman – patron Centrum Dialogu, to postać wyjątkowa: lekarz, bojownik, przywódca powstania w getcie warszawskim i wielki autorytet opozycji antykomunistycznej. Jego postać zajmuje szczególne miejsce w naszej ofercie edukacyjnej. Zapraszamy do poznania historii tego niezwykłego człowieka.
Po zajęciach uczniowie:
– znają postać Marka Edelmana, Adama Czerniakowa, Mordechaja Anielewicza;
– znają historię warszawskiego getta;
– znają przywódców powstania w warszawskim getcie;
– znają życie codzienne w getcie;
– znają kolejne etapy Zagłady;
– wiedzą, czym zajmował się KOR;
– wiedzą, co to nieposłuszeństwo obywatelskie.
Historia
Uczeń charakteryzuje bezpośrednie skutki II wojny światowej, wyróżniając następstwa polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe, z uwzględnieniem przesunięć ludności w Europie Środkowej. Wskazuje podobieństwa i różnice w polityce obu okupantów wobec narodu polskiego; opisuje organizację Polskiego Państwa Podziemnego oraz różne formy ruchu oporu, ze szczególnym uwzględnieniem działalności Armii Krajowej. Charakteryzuje również politykę III Rzeszy wobec społeczeństw okupowanej Europy, w tym nazistowski plan eksterminacji Żydów oraz innych narodowości i grup społecznych. Opisuje postawy Żydów wobec polityki eksterminacji, w tym powstanie w getcie warszawskim, a także opisuje postawy społeczeństwa polskiego wobec Holokaustu. Uczeń ocenia także stosunek społeczeństw i rządów świata zachodniego oraz Kościoła Katolickiego do Holokaustu. Wyjaśnia wreszcie przyczyny kryzysów społeczno-politycznych: 1968 r., 1970 r., 1976 r. i 1980 r.; charakteryzuje działalność opozycji w PRL-u.
WOS
Uczeń charakteryzuje ideologie totalitarne (komunizm, nazizm), odwołując się do przykładów historycznych; wyjaśnia na przykładach, w jak sposób dochodzi do stygmatyzacji społecznej i jakie mogą być jej skutki.
Etyka
Prawo moralne, imperatyw moralny, w tym prawo naturalne. Dekalog jako podstawa życia moralnego. Problem relatywizmu moralnego i sposoby jego przezwyciężania. Nienaruszalne prawa istoty ludzkiej.
Człowiek w chwili próby…
Jak wyglądały stosunki polsko-żydowskie w trakcie II wojny światowej? Temat ten do dzisiaj budzi wielkie emocje. Szmalcownicy i Sprawiedliwi są dwoma stronami tej samej monety – życia codziennego okupowanej Polski. Zajęcia opisują problem współżycia tych dwóch narodów w szerszej perspektywie II wojny światowej, skupiając się na historiach konkretnych osób.
Po zajęciach uczniowie:
– znają fakty związane z prześladowaniami Żydów;
– znają realia życia w getcie;
– wiedzą, kim są Sprawiedliwi wśród Narodów Świata, potrafią porównać postawy Polaków
z postawami innych Europejczyków;
– potrafią opisać postawy Polaków wobec Zagłady Żydów.
Historia
Uczeń charakteryzuje bezpośrednie skutki II wojny światowej, wyróżniając następstwa polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe, z uwzględnieniem przesunięć ludności w Europie Środkowej. Wskazuje podobieństwa i różnice w polityce obu okupantów wobec narodu polskiego; opisuje organizację Polskiego Państwa Podziemnego oraz różne formy ruchu oporu, ze szczególnym uwzględnieniem działalności Armii Krajowej. Charakteryzuje również politykę III Rzeszy wobec społeczeństw okupowanej Europy, w tym nazistowski plan eksterminacji Żydów oraz innych narodowości i grup społecznych. Opisuje postawy Żydów wobec polityki eksterminacji, w tym powstanie w getcie warszawskim, a także opisuje postawy społeczeństwa polskiego wobec Holokaustu. Na koniec uczeń ocenia stosunek społeczeństw i rządów świata zachodniego oraz Kościoła Katolickiego do Holokaustu.
WOS
Uczeń charakteryzuje ideologie totalitarne (komunizm, nazizm), odwołując się do przykładów historycznych; wyjaśnia na przykładach, w jaki sposób dochodzi do stygmatyzacji społecznej i jakie mogą być jej skutki.
Etyka
Prawo moralne, imperatyw moralny, w tym prawo naturalne. Dekalog jako podstawa życia moralnego. Problem relatywizmu moralnego i sposoby jego przezwyciężania. Nienaruszalne prawa istoty ludzkiej.
1968 – rok buntu
Rok 1968 przyniósł wiele zmian w historii Polski i świata. Praska wiosna i strajki studentów w Polsce były preludium do zakrojonej na szeroką skalę kampanii antysemickiej PZPR. W trakcie zajęć uczestnicy poznają historie ludzi dotkniętych nagonką, genezę Marca 1968 roku oraz jego konsekwencje.
Po zajęciach uczniowie:
– znają historie ludzi zmuszonych do opuszczenia Polski w 1968 roku;
– znają realia działania i walki o władzę wewnątrz PZPR;
– znają warunki życia w powojennej Polsce;
– potrafią scharakteryzować struktury społeczeństwa polskiego po II wojnie światowe.
Historia
Uczeń opisuje demograficzne, społeczno-gospodarcze i polityczne skutki wojny. Charakteryzuje również i porównuje etapy: 1956–1970 i 1970–1980; wyjaśnia przyczyny kryzysów społeczno-politycznych: 1968 r., 1970 r., 1976 r. i 1980 r. Wreszcie, charakteryzuje działalność opozycji w PRL-u, a także kulturę i życie codzienne w Polsce Ludowej.
WOS
Uczeń charakteryzuje ideologie totalitarne (komunizm, nazizm), odwołując się do przykładów historycznych; rozpoznaje przejawy ksenofobii, antysemityzmu, rasizmu i szowinizmu i uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się tym zjawiskom. Wyjaśnia też, czym obywatelstwo różni się od narodowości.
Etyka
Dobro moralne i wartości moralne. Hierarchia wartości. Wartości autoteliczne i instrumentalne. Konflikt wartości. Wartości wybierane i realizowane. Prawo moralne, imperatyw moralny, w tym prawo naturalne. Dekalog jako podstawa życia moralnego. Problem relatywizmu moralnego i sposoby jego przezwyciężania. Nienaruszalne prawa istoty ludzkiej.
Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie Centrum Dialogu lub pod nr tel. +48 42 636 38 21, +48 506 155 911.
Godziny otwarcia: |
GODZINY OTWARCIA BUDYNKU (w tych godzinach można zwiedzać wystawy): poniedziałek – piątek od 11.00 do 17.00; sobota – niedziela od 12.00 do 16.00. |
Czas programu: |
1,5-2h |
Dostępność: |
Obiekt dostępny przez cały rok |
Ceny biletów: |
Wstęp do budynku i na wszystkie wystawy jest bezpłatny. |
Link do strony Centrum Dialogu: |
https://www.centrumdialogu.com/ |
wirtualny spacer
Wizyta w Aquaparku FALA
Aquapark FALA jest jednym z największych parków wodnych w Polsce. Baseny zewnętrzne i wewnętrzne, w tym ze sztuczną falą, najwyższa w Polsce zjeżdżalnia, sauny, masaże wodne, most linowy, tężnia solna, place zabaw, bary – wszystko to znajduje się w jednym obiekcie w sercu Łodzi.
Proponujemy wejście grupowe do Aquaparku FALA w Łodzi i możliwość skorzystania ze wszystkich atrakcji strefy basenowej (baseny sportowe i rekreacyjne, wodne place zabaw, całoroczny podgrzewany basen wypływowy, zjeżdżalnie dla różnych grup wiekowych, mega zjeżdżalnie, zjeżdżalnie pontonowe, basen solankowy, jacuzzi, itp.). W okresie letnim dostępne są także baseny zewnętrzne, piaszczyste plaże, plac zabaw, piaskownica, siłownia plenerowa, boisko do siatkówki i ping-ponga. Wizyty grup mogą być realizowane po wcześniejszej rezerwacji telefonicznej zgodnie z aktualnym cennikiem. Możliwość zakupu posiłków, napojów, lodów i słodyczy w Restauracji FALA, zamówienia obiadów dla grupy w specjalnych cenach. Możliwość zakupu pamiątek. Na terenie obiektu znajduje się sklep z akcesoriami sportowymi.
Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie Aquaparku FALA lub pod nr tel. +48 (42) 683 44 80, +48 (42) 683 44 82.
Godziny otwarcia: |
STREFA BASENOWA: codziennie od 9:00 do 22:00 |
Czas programu: |
3h |
Dostępność: |
Obiekt dostępny przez cały rok |
Ceny biletów: |
https://aquapark.lodz.pl/cennik/cennik-strefa-basenowa/ |
Link do strony Aquparku FALA: |
https://aquapark.lodz.pl/ |