• MMŁ - Pałac Poznańskiego
  • Manufaktura
  • Manufaktura
  • ms2
  • Manufaktura
  • MMŁ - Pałac Poznańskiego

Oferta jest kierowana do uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej i obejmuje jeden lub kilka dni w Łodzi (zależy od potrzeb danej grupy).
Ilość i kolejność dni wyjazdu oraz proponowane do zwiedzania obiekty można zamieniać i dopasowywać wg własnych potrzeb.
W każdym punkcie są dostępne zajęcia/warsztaty tematyczne (do wyboru).
Namiary do wybranych przewodników miejskich można znaleźć TU lub w biurze Łódzkiej Organizacji Turystycznej (Piotrkowska 28) i pod numerem tel. (+48) 208 81 81, (+48) 722 005 314.
Dana propozycja wycieczek jest propozycją przykładową, zachęcamy do kontaktu z poszczególnymi instytucjami dla sprawdzania dostępności obiektów oraz niżej wymienionych zajęć edukacyjnych.

Dzień 1

9:00-11:00 – Muzeum Miasta Łodzi (Ogrodowa 15) + warsztaty
11:00-11:30 – Manufaktura (Drewnowska 58) z przewodnikiem
11:30-13:00 – Muzeum Fabryki (Drewnowska 58) + warsztaty
13:00-14:00 – obiad
14:00-16:00 – Muzeum Sztuki ms2 (Ogrodowa 19) + warsztaty
16:00-18:00 – ulica Piotrkowska z przewodnikiem
po 18:00 – wyjazd z Łodzi / lub zakwaterowanie w hotelu i kolacja

Dzień 2

9:00-11:00 – Ogród Zoologiczny (wejście od Krzemienieckiej) + warsztaty
11:00-13:00 – Ogród Botaniczny (Krzemieniecka 36/38) + warsztaty
13:00-14:00 – obiad
14:00-15:30 – Palmiarnia (Piłsudskiego 61) + warsztaty
15:30-18:00 – zespół urbanistyczny Księży Młyn + warsztaty w Centrum Turysty Księży Młyn (Księży Młyn 12)
po 18:00 – wyjazd z Łodzi / lub zakwaterowanie w hotelu i kolacja

Dzień 3

9:00-13:00 – EC1 (Targowa 1/3)+ warsztaty
13:00-14:00 – obiad
14:00-16:00 – Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz Łódzki Park Kultury Miejskiej (Piotrkowska 282) + warsztaty
16:00-18:00 – spacer szlakiem Łódź bajkowa z przewodnikiem
po 18:00 – wyjazd z Łodzi / lub zakwaterowanie w hotelu i kolacja

Dzień 4

9:00-11:00 – Czy są w Łodzi lwy i jednorożce? (spacer szlakiem secesji z przewodnikiem)
11:00-13:00 – Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi (Plac Wolności 14) + warsztaty
13:00-14:00 – obiad
14:00-16:00 – Centrum Dialogu im. Marka Edelmana (Wojska Polskiego 83) + warsztaty
16:00-19:00 – Aquapark (Unii Lubelskiej 4)
po 19:00 – wyjazd z Łodzi / lub zakwaterowanie w hotelu i kolacja

Program wycieczki

Dzień 1

Zwiedzanie Muzeum Miasta Łodzi (Pałac Poznańskiego) + warsztaty (temat do wyboru)

Muzeum Miasta Łodzi – eklektyczny pałac Izraela Poznańskiego nazywany “łódzkim Luwrem”, największa rezydencja fabrykancka w Polsce. Na uwagę zasługują zarówno reprezentacyjne wnętrza m.in. jadalni i Sali balowej, jak również wystawy mieszczącego się w pałacu Muzeum Miasta Łodzi.
Głównym zadaniem zajęć edukacyjnych skierowanych do zorganizowanych grup młodzieży w wieku 10 – 13 lat jest przedstawienie szerokiego spektrum zagadnień związanych z historią Łodzi przemysłowej, poprzez podkreślenie wyjątkowości jej wielokulturowego charakteru.

Lekcje muzealne dla uczniów klas IV-VI

Z wizytą u rodziny Poznańskich
Podczas spaceru tematycznego po muzeum obejmującego zwiedzanie apartamentów reprezentacyjnych i prywatnych dawnej rezydencji fabrykanckiej uczestnicy poznają obyczajowość XIX-wiecznych łódzkich przemysłowców oraz życie codzienne rodziny Poznańskich. Utrwaleniu wiedzy służy karta pracy z planem pałacu, który był wizytówką Zakładów I.K. Poznańskiego, a obecnie stanowi jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli Łodzi.

Historia przemysłowej Łodzi
Spacer tematyczny wraz z towarzyszącą mu kartą pracy ukazuje historię Łodzi wielkoprzemysłowej na przykładzie kompleksu fabryczno-rezydencjonalnego I.K. Poznańskiego, oraz drogę do kariery żydowskiego przemysłowca.

Ludzki język łódzki
Lekcja logopedyczno-literacka, podczas której uczestnicy dowiedzą się jak pięknie mówić oraz ćwiczyć swój język na przykładzie różnych zabaw językowych wykorzystujących wyjątkowe łódzkie powiedzenia i słówka.

Warsztaty plastyczne dla uczniów klas IV-VI

Z klasą o stylach
Zajęcia obejmujące zwiedzanie części reprezentacyjnej Pałacu Poznańskich oraz ogrodu (przy sprzyjających warunkach atmosferycznych) pod kątem przedstawienia najważniejszych cech stylistycznych popularnych w XIX i XX wieku kierunków sztuk plastycznych. Podsumowaniem jest część warsztatowa, w której uczestnicy wykonują własny wzornik architektoniczny.

Gra w kolory
Warsztat plastyczny obejmujący zwiedzanie wybranych przestrzeni Pałacu Rodziny Poznańskich oraz ćwiczenia plastyczne, których celem jest poszerzenie wiedzy uczestników na temat nazw kolorów, sposobów pozyskiwania barwników i pigmentów oraz symbolicznego znaczenia barw w dziełach sztuki.

Pomysł na miasto
Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z makietą dawnej Łodzi oraz będą mieli okazję puścić wodze fantazji i zaprojektować własne budynki, z których stworzą miasto idealne. Podczas tworzenia dzieci muszą wziąć pod uwagę przeznaczenie obiektu, uwarunkowania naturalne, a także sąsiedztwo, w jakim dany budynek będzie się znajdował. Podsumowaniem zajęć będzie zabawa w urbanistów i wspólne zbudowanie miasta poprzez zestawienie pojedynczych prac.

Jak powstaje muzyka?
Zajęcia warsztatowe, których punktem wyjścia są wybrane instrumenty muzyczne z muzealnych ekspozycji. Na ich przykładzie uczestnicy poznają fizyczne właściwości dźwięku oraz sposoby ich wykorzystania w dawnych przedmiotach codziennego użytku. Zdobyta wiedza wykorzystywana jest w części praktycznej, podczas której uczestnicy wykonują własne instrumenty muzyczne metodą upcyklingu.

Karl Dedecius: poetyckie wyklejanki
Polska noblistka Wisława Szymborska posiadała talent i wspaniałe poczucie humoru, tworzyła nie tylko wiersze, ale też kolaże, które nazywała „wyklejankami”. Kilka z nich, w postaci zabawnych pocztówek z noworocznymi życzeniami, wysłała łodzianinowi Karlowi Dedeciusowi i można je oglądać w Muzeum Miasta Łodzi. Podczas zajęć  staną się one inspiracją dla dzieci do stworzenia własnych prac łączących dzieła literackie ze sztuką.

Temat oraz przebieg zajęć może zostać zmodyfikowany w zależności od potrzeb edukacyjnych uczestników (w tym również od rodzaju i stopnia ich niepełnosprawności). W tym celu prosimy o podanie niezbędnych informacji podczas rezerwacji zajęć.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć na stronie Muzeum Miasta Łodzi lub pod numerem tel. 42 307 26 57.

Godziny otwarcia: Pn nieczynne; Wt 09:00 – 17:00; Śr 09:00 -17:00 (dzień bezpłatnego wstępu); Cz 09:00 – 17:00; Pt 11:00 – 19:00; Sb 11:00 – 19:00; Nd 11:00 – 19:00
Czas programu: 2h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: Bilet indywidualny dla zwiedzających wystawy stałe w grupie zorganizowanej* wraz z warsztatem: Normalny – 15 zł, Ulgowy – 11 zł. Dla dzieci do 7 roku życia wstęp do wszystkich siedzib Muzeum Miasta Łodzi jest bezpłatny. Dla posiadaczy Łódzkiej i Ogólnopolskiej Karty Dużej Rodziny, Wojewódzkich Kart Rodziny oraz Rodzin Wielodzietnych. *Wejście w grupach zorganizowanych, powyżej 10 osób tylko po wcześniejszej rezerwacji (edukacja@muzeum-lodz.pl). W przypadku chęci rezerwacji terminu weekendowego rekomendujemy dokonywanie zgłoszeń z przynajmniej 14-dniowym wyprzedzeniem.
Film promocyjny o ponownym otwarciu Muzeum Miasta Łodzi: https://www.facebook.com/MuzeumMiastaLodzi/videos/335107901089184/

Zwiedzanie Manufaktury z przewodnikiem

Manufaktura – centrum rozrywkowo-handlowe zlokalizowane na terenie dawnej fabryki Izraela Poznańskiego. Na 27 ha znajduje się m.in. rynek z fontanną, Muzeum Fabryki, Muzeum Sztuki ms2, restauracje, ponad 250 sklepów, dyskoteka, kręgielnia, ścianka wspinaczkowa, kino, teatr i hotel. Centrum było wielokrotnie nagradzane w kraju i zagranicą za udany projekt rewitalizacji kompleksu pofabrycznego.

Namiary do wybranych przewodników miejskich można znaleźć TU lub w biurze Łódzkiej Organizacji Turystycznej (Piotrkowska 28) i pod numerem tel. (+48) 208 81 81, (+48) 722 005 314.

Czas programu: 0,5h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Link do strony Manufaktury z krótkim opisem zwiedzania: https://www.manufaktura.com/site/490/zwiedzanie

Zwiedzanie Muzeum Fabryki + warsztaty (temat do wyboru)

Muzeum Fabryki znajduje się na terenie dawnego imperium Poznańskiego – obecnej Manufaktury. Tu można dowiedzieć się, jak powstaje tkanina, zapoznać się z historią fabryki oraz zobaczyć w ruchu maszyny tkackie. Zwiedzanie można połączyć z wejściem na taras widokowy oraz warsztatami w Muzeum.
W sprawie warsztatów online: muzeumfabryki@gmail.com

Propozycje warsztatów:

FABRYKA NA BIURKU
Warsztaty rozwijające zdolności manualne i artystyczne. Uczestnicy wykonują gadżety szkolne (pojemnik na długopisy, ołówki, kredki, plan lekcji), które będą swoim wyglądem nawiązywać do budynków fabrycznych zakładów Izraela Poznańskiego.
Cena: 22 zł/os. (cena zawiera bilet wstępu)
Czas trwania: 1,5 godz.

KUFEREK POZNAŃSKIEGO
Utrwalenie wiedzy na temat fabryki Poznańskiego oraz procesu powstawania tkanin dzięki rozwiązywaniu zadań ukrytych w kuferkach. Działanie zakłada pracę w grupach, w których uczestnicy poszukują odpowiedzi ukrytych na ekspozycji całego Muzeum. Zadania mają formę uzupełniania map, schematów, krzyżówki itp.
Cena: 17 zł/os. (cena zawiera bilet wstępu)
Czas trwania: 1,5 godz.

JAK POWSTAJE TKANINA
Poznawanie procesu wytwarzania tkanin (surowiec-przędza-tkanina). Objaśnienie poparte demonstracjami z udziałem uczestników, między innymi tkaniem na ręcznym krosienku. Warsztat kończy własnoręczne wykończanie fragmentu tkaniny.
Cena: 22 zł/os. (cena zawiera bilet wstępu)
Czas trwania: 1,5 godz.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć na stronie Muzeum Fabryki lub pod numerem tel.: 42 664 92 93.

Godziny otwarcia: Wtorek-Piątek: 10.00-18.00; Sobota-Niedziela: 10.00-18.00; Poniedziałek: Nieczynne
Czas programu: 1-1,5h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: https://muzeumfabryki.com.pl/bilety/
Link do strony Muzeum Fabryki: https://muzeumfabryki.com.pl/

Zwiedzanie Muzeum Sztuki ms2 + warsztaty (temat do wyboru)

Kolekcja, którą prezentuje Muzeum Sztuki, koncentruje się głównie na dziełach XX i XXI wieku. Jest jednym z najstarszych placówek muzealnych sztuki współczesnej na świecie. Trzon zbiorów stanowią dzieła światowej sławy grupy a.r. – W. Strzemińskiego, K. Kobro i H. Stażewskiego.

Propozycje warsztatów:

JAK TO JEST ZROBIONE, czyli o fakturze malarskiej
Podczas warsztatu zagłębimy tajemnice malarskiego fachu. Przyjrzymy się obrazom Władysława Strzemińskiego i ustalimy różnice między fakturą rachunkową a malarską. Następnie wykonamy własne farby mieszając tempery z rozmaitymi substancjami znanymi min. z kuchennych szafek. Efektem naszych działań będzie „gruby” obraz z wyrazistą fakturą.

KształCIENIE sztuki, czyli jak to kształt z cieniem w zajączki się bawili
Sztuka współczesna przybiera rozmaite kształty. Niektóre dzieła są długie i cienkie jak nitka, inne są duże i grube jak słoń. Są nawet takie, które wydają się płatać nam figla i zachęcają do zabawy puszczając świetlne zajączki. Podczas warsztatu w muzealnej galerii poznamy różne kształty, śledząc fascynujące cienie, jakie rzucają ekspozycyjne obiekty. Uzbrojeni w latarki, lusterka i rzutnik poznamy formy, jakie przybierają dzieła sztuki, a także zmierzymy się z zadaniem oswojenia własnego cienia. Ciekawe, co uda nam się odkryć w muzeum podążając po “ciemnej stronie mocy”. Bardzo kształcące!

PasmanterJA, czyli autoportret ze wstążek, guzików i…
Dlaczego chłopiec wyrzeźbiony przez Mirosława Bałkę jest tak smutny, ma zdarte kolano, rumieńce, szpilki w serduszku? Dlaczego Alina Szapocznikow ukrywa oczy w „Portrecie czterokrotnym” – aż czterokrotnie? Autoportret wcale nie odpowiada na pytanie, jak wygląda jego autor – autoportret to raczej to, jak autor chciałby wyglądać. Z barw, kształtów, materii dzieła można wyczytać charakter twórcy, który w tym wypadku jest jednocześnie osobą przedstawianą. W trakcie warsztatu stworzymy wielkie autoportrety w skali 1:1. Zrobimy to bez użycia farb za to , jak sama nazwa warsztatu wskazuje, z wykorzystaniem pasmanterii.

Warsztaty towarzyszą wystawie  ATLAS NOWOCZESNOŚCI. KOLEKCJA SZTUKI XX I XXI WIEKU.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć na stronie ms2 lub pod nr tel. 605 060 063 (telefon czynny w godz. 8:00-16:00), na warsztaty obowiązują zapisy.

Godziny otwarcia: poniedziałek: nieczynne; wtorek – niedziela: 12.00 – 18.30.
Czas programu: 2h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku: Bilet normalny -15 PLN, Bilet ulgowy – 8 PLN, Bilet dla dzieci i młodzieży uczącej się do 26 roku życia – 1 PLN. Karnet obejmujący wstęp do wszystkich trzech filii Muzeum Sztuki w Łodzi: Normalny – 30 PLN, Ulgowy – 20 PLN, Dla dzieci i młodzieży uczącej się do 26 roku życia -1 PLN. W każdy piątek wstęp do muzeum jest darmowy!
Link do strony Muzeum Sztuki: https://msl.org.pl/ms2/

Spacer ulicą Piotrkowską z przewodnikiem

Jedna z najdłuższych ulic handlowych Europy o długości 4,2 km. Przy Piotrkowskiej znajdziesz wystawne pałace, bogato zdobione kamienice, dawne fabryki przypominające gotyckie twierdze, kościoły oraz liczne pomniki, np. ławeczkę Tuwima czy rzeźbę Misia Uszatka. Po Piotrkowskiej najlepiej poruszać się pieszo, rikszą, rowerem miejskim lub skuterem elektrycznym.

Namiary do wybranych przewodników miejskich można znaleźć TU lub w biurze Łódzkiej Organizacji Turystycznej (Piotrkowska 28) i pod numerem tel. (+48) 208 81 81, (+48) 722 005 314.

Czas programu: 2h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Link do strony ŁOT z informacją o ulice Piotrkowskiej: https://lodz.travel/piotrkowska

Dzień 2

Zwiedzanie Ogrodu Zoologicznego + warsztaty (temat do wyboru)

Obecnie na terenie Ogrodu Zoologicznego powstaje Orientarium.

TEMATY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH:

NIEUSTRASZENI POGROMCY MITÓW O ZWIERZĘTACH
W trakcie zajęć dzieci konfrontują swoje stereotypowe wyobrażenia o zwierzętach z faktami. Dowiadują się ile nóg ma stonoga, czy ludzie pochodzą od małp, czy papugi mogą jeść mięso, które zwierzę jest najprawdziwszą pandą itp. Podczas spotkania ze zwierzętami konfrontują swoje wyobrażenia m. in. o tym co je jeż i czy skóra węża jest oślizła.RÓŻNORODNOŚĆ ŚWIATA PTAKÓW
W trakcie spaceru dzieci obserwują ptaki mieszające w zoo. Zastanawiają się dlaczego zwierzęta te potrafią latać, czy się męczą podczas lotu, czy tylko one potrafią latać i po co im dzioby. Dzieci poznają ciekawostki na temat ptaków: po co ptaki odlatują do ciepłych krajów, gdzie migrują, które papugi jedzą mięso, czy pingwiny mieszkają na Madagaskarze itp.CHRONIONE ZWIERZĘTA POLSKI W ŁÓDZKIM ZOO
Podczas prelekcji prezentujemy dwa gatunki rodziny kotowatych – rysia i żbika, przedstawiamy historię restytucji żubra na ziemiach polskich. Tłumaczymy, dlaczego gniazda niektórych ptaków są pod specjalną ochroną (ochrona bierna i czynna, strefowa). Uczniowie poznają  polskie gatunki sów, uczestniczą w pokazie padalca. W pawilonie wiwarium prezentujemy węża Eskulapa – największego i najrzadszego  gada Polski. Podczas pokazu żółwia błotnego opowiadamy o zagrożeniach dla tego gatunku i jego czynnej ochronie. Wprowadzamy pojęcie gatunków inwazyjnych i wyjaśniamy jaką pełnią rolę w ograniczaniu różnorodności biologicznej.FAUNA KRAJOWA (JAKIE ZWIERZĘTA MIESZKAJĄ W POLSCE?)
W trakcie spaceru dzieci spotykają, nazywają i poznają szczegóły życia wybranych gatunków zwierząt mieszkających w Polsce: żurawia, rysia, żbika, puszczyka, puchacza, padalca itp. Zajęcia odwołują się do znanych wierszy dla dzieci.  W trakcie zajęć dzieci obserwują zachowanie jeża. Na pobliskim trawniku przy pomocy siatki entomologicznej dokonują odłowu zwierząt bezkręgowych. Przyglądają się im, próbują je nazwać (np. biedronka, chrząszcz, owad, pająk itp.).JAK ZWIERZĘTA WIDZĄ ŚWIAT?
Podczas zajęć uczniowie poznają świat zwierzęcych zmysłów. Dowiadują się w jaki sposób zwierzęta wydają dźwięki i czy mogą komunikować się bez wydawania głosu. Poznają ogromną rolę ostrego wzroku i czułego słuchu. Rozumieją czym  dla ptaków i pszczół jest zmysł  magnetyczny, a dla dusicieli – termiczny. Komu należy się medal za nieomylny węch i jak komunikują się motyle? Dowiadują się,  co oznaczają jaskrawe kolory drzewołazów. Dlaczego ptaki i koty tak dobrze widzą i czy  koty rozróżniają kolory. Tłumaczymy, dlaczego węże mają rozdwojone języki, a ćmy czułki przypominające pióra. Pokazujemy zwierzęta które wyrażają emocje kolorem skóry. Udostępniamy prezentację edukacyjną poświęconą tematyce zmysłów u zwierząt.

KRĘGOWE ZWIERZĘTA ZMIENNOCIEPLNE – RYBY, PŁAZY, GADY
Zajęcia odbywają się w pawilonach Akwarium i Wiwarium – uczniowie mają możliwość bezpośredniego kontaktu z wybranymi przedstawicielami ryb, płazów i gadów. Omawiamy przystosowania zwierząt do lądowego, wodno-lądowego i wodnego trybu życia. W trakcie lekcji  dzieci i młodzież poznają charakterystyczne cechy tych trzech gromad – budowę zewnętrzną, przystosowanie do środowiska, sposoby rozmnażanie i zdobywania pożywienia. Uzyskują odpowiedzi na pytania dlaczego i w jaki sposób chronimy ryby, płazy i gady, wymieniają krajowe gatunki tych zwierząt. Uczniowie dowiadują się także czym jest wylinka, czy można w Polsce spotkać żółwia w naturze, gdzie zimują krajowe płazy i gady i in.

SIERŚĆ, ZĘBY, PAZURY – CO WYRÓŻNIA SSAKI?
Dlaczego ssaki opanowały świat od bieguna do bieguna? Dlaczego ssaki są wyjątkowe? Dlaczego słonie nie mają kłów? Dlaczego chłody i upały nie są straszne ssakom? Czy zebry się pocą, a niedźwiedziom polarnym marzną stopy? Dlaczego hipopotam jest prawie łysy, a orangutan włochaty? Mleko – ambrozją ssaków? Czy ssaki mogą składać jaja? Jak duże jest kangurze maleństwo?

OLIMPIADA ZWIERZĄT – ZWIERZĘCY REKORDZIŚCI
Kto jest najwyższy, a kto najcięższy w świecie zwierząt? Kto najdalej skacze, a kto jest najlepszym sprinterem? Który ptak drapieżny jest największy na świecie który ma największą rozpiętość skrzydeł? Które zwierzę jest najgroźniejsze dla ludzi? Kto ma najsilniejsze szczęki, największy ząb, najdłuższą szyję?

PLANETA MAŁP I LEMURÓW
Zachowania małp – co nam mówią minki małej kapucynki? Czy warto hodować małpę w domu? Najmniejsze małpy świata. Czy człowiek pochodzi od małpy?  Co nas łączy, co odróżnia? Na ratunek orangutanom – dlaczego warto czytać etykiety artykułów spożywczych i kosmetyków? Dlaczego król Julian jest pantoflarzem wśród swoich żon? Brazylijski serial, czyli historia miłosna Juliana. Skąd się wzięły lemury na Madagaskarze? Czy na Madagaskarze mieszkają pingwiny?

BIORÓŻNORODNOŚĆ – POZNAĆ, ZROZUMIEĆ, CHRONIĆ
Podczas zajęć wspólnie z dziećmi próbujemy znaleźć odpowiedzi na pytanie: jak pomóc przetrwać naszej planecie. Tłumaczymy, że u podstaw zagrożeń różnorodności biologicznej często stoi nasz brak wiedzy i wrażliwości przyrodniczej, a także bierność i niechęć do działania. Omawiamy wpływ działalności człowieka na różnorodność biologiczną (zanieczyszczenie środowiska, wylesianie, wprowadzanie gatunków inwazyjnych i in.). Wyjaśniamy w jaki sposób ogrody zoologiczne mogą pomagać w ocaleniu gatunków zagrożonych wyginięciem.

PROPOZYCJE WARSZTATÓW (w maju i czerwcu nie prowadzimy zajęć warsztatowych):

SZYKUJEMY PRZYJĘCIE W PAWILONIE MAŁP
Poznajemy co jedzą małpy i przygotowujemy im  posiłek. Sałatki, torty, kulinarne obrazki rzeźby., kompozycje. Serwujemy małpom nasze dzieła i podglądamy co lubią jeść najbardziej.

TROPY I ŚLADY ZWIERZĄT
Czym są tropy, a czym ślady zwierząt? Wypluwki, kuźnie, zgryzy, odciski – rozpoznajemy co jest czym. O czym nam mówią pióra ptaków i sierść ssaków?

RAZEM DLA BIORÓŻNORODNOŚCI – POMAGAMY KRAJOWYM OWADOM ZAPYLAJĄCYM (tylko w okresie kwiecień- wrzesień)
Czy są w Polsce pszczoły, które nie żądlą? Poznajemy krajowe owady zapylające. Dlaczego umierają owady i jak możemy im pomóc? Poznajemy gatunki roślin miododajnych. Budujemy hotele dla owadów.

FUTRO CZY PIÓRA, ŁUSKI CZY SKÓRA, CZYLI CO KOMU DAŁA NATURA
Oglądamy skóry zwierząt (np. tygrysa, kangura, kajmana), poroża i rogi, pióra wybranych gatunków ptaków, wylinki węża oraz ptasie jaja. Uczymy  się rozróżniać typy włosów u ssaków, rozumiemy jaka jest różnica między porożem, a rogami. Dlaczego węże linieją, a pióra ptaków są tak wielobarwne? Dopasuj eksponat do gatunku zwierzęcia.

RAZEM DLA BIORÓŻNORODNOŚCI – POMAGAMY PTAKOM KRAJOWYM PRZETRWAĆ ZIMĘ (tylko w okresie listopad – luty)
Które ptaki odlatują, a które przylatują zimą do Polski? Gdzie znajdują się „ciepłe kraje” na świecie? Jak mądrze dokarmiać ptaki? Dla kogo ziarno dla kogo owoce? -poznajemy upodobania kulinarne dokarmianych ptaków. Przygotowujemy ekologiczne karmniki dla ptaków.

POMAGAMY KRAJOWYM PTAKOM W ZAKŁADANIU GNIAZD
Dzieci poznają rodzaje ptasich gniazd i znaczenie skrzynek lęgowych. Dowiadują się jak zbudować prostą budkę lęgową i jak odpowiednio ją zabezpieczyć. Samodzielnie wykonują budki lęgowe (opcjonalnie). Z naturalnych materiałów budują ptasie gniazda sprawdzając, czy ręce są równie sprawne, jak ptasie dzioby. Zajęcia wzbogacone prezentacją multimedialną.

FASCYNUJĄCY ŚWIAT BEZKRĘGOWCÓW
Zajęcia w oparciu o obserwację żywych zwierząt bezkręgowych. Uczniowie dowiadują się ile nóg na stonoga, poznają piękno tropikalnych wijów. Mierzą się z mitami i prawdami o “robalach”. Obserwują drewnojady, karaczany madagaskarskie, patyczaki. Dowiadują się jak hodować olbrzymie ślimaki achatiny i oglądają z bliska wylinki skorpionów. Zajęcia wzbogacone prezentacją multimedialną.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie ZOO lub pod nr tel. 42 639 11 88 wew. 292 (telefon czynny w godz. 8.00 – 15.00 ).
Godziny otwarcia: listopad – luty 9.00 – 15.30; marzec i październik 9.00 – 17.00; kwiecień i wrzesień 9.00 – 18.00; maj – sierpień 9.00 – 19.00.
Czas programu: 1,5h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: Prelekcja edukacyjna z pokazem zwierząt: 12 zł/os. + koszt biletów; cena biletów w sezonie wiosenno-letnim (22.03–31.10): Bilet normalny – 30zł, Bilet ulgowy – 25zł; cena biletów w sezonie jesienno-zimowym (01.11–21.03): Bilet normalny – 25zł, Bilet ulgowy – 20zł.
Link do strony Ogrodu Zoologicznego: https://www.zoo.lodz.pl/

Zwiedzanie Ogrodu Botanicznego + warsztaty (temat do wyboru)

Bogata oferta edukacyjna, możliwość prowadzenia zajęć zarówno w terenie pełnym ciekawych obiektów przyrodniczych jak i w sali dydaktycznej, interesujące tematy lekcji, możliwość uczestniczenia w różnorodnych konkursach, wystawach i prelekcjach tematycznych sprawia, iż Ogród Botaniczny cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży oraz wychowawców i nauczycieli pragnących uatrakcyjnić zajęcia szkolne.

TEMATY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH:

WIOSNA W OGRODZIE
Zajęcia terenowe, podczas których dzieci obserwują przyrodę i wspólnie z prowadzącym rozmawiają o zmianach zachodzących w świecie roślin i zwierząt w okresie trwania wiosny. Podczas spaceru po Ogrodzie dzieci poznają wiele gatunków roślin charakterystycznych dla tej pory roku oraz zdobywają interesujące informacje na ich temat. Razem z prowadzącym próbują też wyjaśniać różne zagadki i zjawiska przyrodnicze. Pod koniec zajęć rozdawane są karty pracy związane z tematem lekcji.

KOLOROWE LATO W OGRODZIE
Wycieczka po Ogrodzie, podczas której prowadzący opowiada o przyrodzie i pokazuje dzieciom gatunki roślin, których pełnia kwitnienia i wegetacji przypada na okres letni. Uczestnicy zajęć poznają wiele ciekawostek na temat obserwowanych roślin, zwiedzając poszczególne działy Ogrodu. Pod koniec zajęć rozdawane są karty pracy związane z tematem lekcji.

JESIEŃ W OGRODZIE
Zajęcia terenowe, podczas których dzieci obserwują oznaki jesieni oraz omawiają z prowadzącym zmiany zachodzące o tej porze roku w przyrodzie. Uczestnicy zajęć poznają różnorodność owoców i nasion, zdobywając o nich wiele interesujących informacji. Podczas lekcji dzieci oglądają także gatunki roślin, których kwiaty lub barwa liści są szczególnie atrakcyjne jesienią, a także próbują wyjaśnić różnorodne zjawiska zachodzące w przyrodzie o tej porze roku. Pod koniec zajęć rozdawane są karty pracy związane z tematem lekcji.

JAKIE TO DRZEWO?
Zajęcia zapoznające dzieci z podstawowymi gatunkami rodzimych drzew iglastych i liściastych. Podczas lekcji dzieci podchodzą do okazów poszczególnych gatunków drzew i obserwują ich charakterystyczne cechy. Prowadzący omawia z dziećmi kształt blaszki liściowej, kolor kory, sylwetkę drzewa oraz w zależności od pory roku wygląd pąków, kwiatostanów, owoców lub szyszek. Dzieci dowiadują się także wielu ciekawostek związanych z drzewami oraz poznają gatunki drzew objęte ochroną. Pod koniec zajęć rozdawane są karty pracy związane z tematem lekcji.

JAKIE TO ZIOŁO?
Zajęcia terenowe, podczas których prowadzący przybliża dzieciom świat roślin zielnych. Uczestnicy zajęć dowiadują się o właściwościach leczniczych wielu roślin oraz poznają pospolite gatunki chwastów. Dzieci oglądają i wąchają rośliny aromatyczne oraz dowiadują się o istnieniu roślin trujących. Prowadzący zwraca także uwagę na gatunki objęte ochroną. Pod koniec zajęć rozdawane są karty pracy związane z tematem lekcji.

CIEKAWOSTKI Z ŻYCIA ROŚLIN
Zajęcia zapoznające dzieci z tajnikami świata roślin. Prowadzący przedstawia dzieciom wiele ciekawostek związanych m.in. ze wzrostem, rozmnażaniem i odżywianiem się roślin. Dzieci poznają rośliny o interesującym wyglądzie, budowie i ciekawych właściwościach. Uczestnicy zajęć dowiadują się również o zastosowaniu roślin w życiu człowieka oraz ich roli w przyrodzie. Pod koniec zajęć rozdawane są karty pracy związane z tematem lekcji.

ŻYJĄCY OGRÓD
Zajęcia przyrodnicze, stanowiące połączenie wiedzy botanicznej z zoologią i ochroną przyrody. Podczas spaceru w terenie dzieci obserwują rośliny i zwierzęta żyjące w Ogrodzie oraz dowiadują się wielu ciekawostek na ich temat. Prowadzący opowiada o przyrodzie jako o całości i podkreśla znaczenie istnienia różnych zależności między organizmami, w tym pomiędzy roślinami a zwierzętami. Uczestnicy zajęć dowiadują się również jakie cechy powinien mieć ogród przyjazny przyrodzie.

MŁODY GEOGRAF
Zajęcia ogólnoprzyrodnicze, ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy z zakresu geografii. Podczas zajęć dzieci odwiedzają różne zakątki Ogrodu, w tym ścieżki dydaktyczne: „Czasoprzestrzeń przyrodnicza” oraz „Skały Ogrodu Botanicznego”. Prowadzący przedstawia poszczególne obiekty na ścieżkach i razem z uczestnikami zajęć omawia wiele zagadnień związanych m.in. z obrotowym i obiegowym ruchem Ziemi, procesami powstawania skał oraz pogodą. Podczas lekcji, dzieci uczą się także orientacji w terenie oraz posługiwania się mapą. Pod koniec zajęć rozdawane są karty pracy związane z tematem lekcji.

JAK CHRONIĆ PRZYRODĘ?
Zajęcia terenowe poświęcone zagadnieniom ochrony przyrody. Podczas lekcji dzieci rozmawiają z prowadzącym o powodach, celach i sposobach ochrony przyrody. Prowadzący opowiada o gatunkach chronionych i zagrożonych wyginięciem, roli ogrodów botanicznych w ochronie różnorodności biologicznej oraz o istnieniu różnych form ochrony przyrody. Uczestnicy zajęć obserwują i odkrywają piękno przyrody oraz uświadamiają sobie potrzebę jej ochrony. Zajęcia mają na celu wzbudzenie w dzieciach pozytywnych emocji w stosunku do przyrody, radości z odkrywania jej tajemnic oraz świadomej potrzeby dbania o nią.

PRZYRODA I SZTUKA
Temat realizowany w sali dydaktycznej.
Zajęcia, w trakcie których dzieci samodzielnie wykonują prace plastyczne, używając do ich zrobienia materiału roślinnego. Prowadzący przedstawia dzieciom krótką prelekcję o inspiracji przyrodą w sztuce. Prezentuje również fotografie, ukazujące piękno przyrody. Uczestnicy zajęć po obejrzeniu prezentacji wykonują, za pomocą określonych technik plastycznych, własne prace. Zajęcia rozwijają zdolności manualne i wyobraźnię, pozwalają wyrazić emocje oraz uświadamiają, iż przyroda stanowi ogromną inspirację twórczą.

ODKRYWAMY ŚWIAT ZA POMOCĄ MIKROSKOPU
Temat realizowany w sali dydaktycznej.
Zajęcia, podczas których dzieci uczą się jak korzystać z mikroskopu oraz poznają jego budowę. Uczestnicy zajęć samodzielnie wykonują preparat mikroskopowy oraz obserwują wybrane obiekty pod powiększeniem. Podczas lekcji dzieci rozwiązują wiele zadań związanych z tematem zajęć oraz wypełniają otrzymane karty pracy.

WYCIECZKA PO OGRODZIE BOTANICZNYM
Spacer po Ogrodzie, łączący obserwację przyrody ze zwiedzaniem najbardziej atrakcyjnych dla dzieci zakątków Ogrodu. Prowadzący pokazuje dzieciom różne działy Ogrodu i opowiada o roślinach rosnących na ich terenie. Podczas spaceru po Ogrodzie dzieci obserwują przyrodę i odkrywają jej piękno.

TEMATY WARSZTATÓW W SKANSENIE ROŚLINNYM:

NASZ CHLEB POWSZEDNI
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla dzieci i młodzieży w wieku 5 – 18 lat, obrazujące uczniom rolę jaką pełnią rośliny zbożowe w gospodarstwie wiejskim. Uczestnicy zajęć uczą się rozpoznawania podstawowych gatunków zbóż, poznają ich właściwości i produkty, które można z nich otrzymać (np. mąka, kasze, otręby), porównują kształty i faktury nasion różnych roślin zbożowych w powiększeniu. Podczas zajęć odbywa się mielenie ziarna na mąkę.

DZIKIE JEST DOBRE
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla młodzieży w wieku 10 – 18 lat, uświadamiające uczniom, iż znaczna część dziko rosnących roślin, również tych nazywanych obecnie chwastami, dawniej wykorzystywana była w kuchni jako źródło zdrowych i pełnowartościowych pokarmów. Podczas wizyty w Skansenie uczestnicy poznają podstawowe dzikie rośliny jadalne, takie jak np.: babka zwyczajna, gwiazdnica pospolita, podagrycznik pospolity, pokrzywa zwyczajna, komosa biała, mniszek lekarski.

O ZASŁUGACH MAŁEJ PSZCZOŁY
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla dzieci i młodzieży w wieku 5 – 18 lat  przybliżające uczniom życie pszczelej rodziny i ukazujące rolę jaką pełnią pszczoły w przyrodzie i gospodarce człowieka. Podczas zajęć uczestnicy poznają podstawowe rośliny miododajne, dowiadują się jakie funkcje pełnią poszczególne kasty pszczół w ulu, uczą się o ich budowie, w tym o przystosowaniach do zbierania nektaru i pyłku. Dowiadują się także o czynnikach zagrażających pasiekom i dzikim gatunkom pszczół oraz o konieczności ich ochrony.

APTEKA NA ŁĄCE I W OGRODZIE
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla dzieci i młodzieży w wieku 5 – 18 lat, na których uczniowie poznają podstawowe rośliny zielarskie wykorzystywane dawniej w medycynie ludowej, takie jak np.: mięta, tymianek, majeranek, nagietek, krwawnik czy mydlnica. Uczestnicy dowiadują się, które części roślin wykorzystywane były do celów leczniczych i jak sporządzano z nich preparaty ziołowe. Pod opieką osoby prowadzącej zajęcia dzieci sporządzają własne wyroby zielarskie, które stanowić będą miłą pamiątkę z warsztatów.

OGRÓD KWIECIEM MALOWANY
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla dzieci i młodzieży w wieku 5 – 18 lat, w trakcie których uczniowie poznają funkcje przyrodnicze i znaczenie tradycyjnych wiejskich ogródków oraz uczą się podstawowych zasad ich tworzenia. Celem zajęć jest zwrócenie uwagi uczestników na malowniczość i różnorodność uprawianych w przedogródku roślin. Uczniowie próbują także odnaleźć bytujące w nim zwierzęta. W ramach zajęć uczestnicy wykonują kwiaty z kolorowego papieru i próbują swoich sił w projektowaniu własnego przedogródka.

ROŚLINNI SPRZYMIERZEŃCY NASZEGO OGRODU
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla dzieci i młodzieży w wieku 10 – 18 lat,  podczas których uczestnicy dowiadują się jak w naturalny sposób chronić uprawy  i zdrowie, ograniczając używanie chemicznych środków ochrony roślin. Uczniowie poznają mało znane właściwości takich gatunków jak np.: pokrzywa zwyczajna, skrzyp polny, bylica piołun, krwawnik pospolity, cebula zwyczajna, czosnek pospolity. W trakcie warsztatów młodzież próbuje swoich sił w samodzielnym sporządzeniu prostych, ekologicznych preparatów roślinnych.

KOLORY MOJEGO UBRANIA
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla dzieci i młodzieży w wieku 5 – 18 lat,  przybliżające uczestnikom tajniki naturalnego farbowania tkanin przy użyciu barwników roślinnych. Uczniowie poznają podstawowe gatunki roślin wykorzystywane dawniej do produkcji barwników, dowiadują się jak farbowano dawniej, a jak robi się to dzisiaj. Prowadzący pokazuje jak przygotowuje się roztwór barwierski, a następnie uczestnicy sami próbują swoich sił w farbowaniu tkanin.

EKOLOGIA NA WIEJSKIM PODWÓRKU
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla dzieci i młodzieży w wieku 5 – 15 lat. Zajęcia ukazują funkcjonowanie dawnego gospodarstwa. Uczestnicy zajęć uczą się jak wykorzystywano i szanowano dary natury w wiejskich obejściach, w których nic się nie marnowało i wszystko miało swoje przeznaczenie. Uczniowie dowiadują się co to jest kompost i jak można go zrobić, poznają do czego można wykorzystać niektóre rośliny pospolicie nazywane chwastami. Na przykładzie zbóż dzieci i młodzież poznają wielorakie wykorzystanie poszczególnych części roślin użytkowych.

OPOWIEŚCI O PRZYRODZIE W DREWNIANEJ ZAGRODZIE
Zajęcia terenowe dla dzieci w wieku 5 – 13 lat, ukazujące uczniom piękno wiejskiej zagrody i życia w zgodzie z naturą. Zajęcia zwracają uwagę na potrzebę poszanowania przyrody, oszczędnego wykorzystywania jej zasobów, dbania o dzikie zwierzęta i rośliny, jak również o to, co niesie ze sobą nasza tradycja i kultura. Podczas lekcji uczniowie dowiedzą się m.in. jak pomóc ptakom założyć gniazda, jak dokarmiać je zimą, dlaczego trzeba ratować trzmiele oraz dlaczego niektóre gatunki roślin i zwierząt giną.

OD WŁÓKIENKA DO GIEZEŁKA
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla dzieci i młodzieży w wieku 5 – 18 lat, ukazujące uczniom z czego się składa i w jaki sposób powstaje tkanina z włókien naturalnych. Uczestnicy zajęć poznają podstawowe gatunki roślin włóknodajnych, odkryją też największą tajemnicę pospolitej pokrzywy. Wśród eksponatów zgromadzonych w zabytkowej chałupie pokazane zostaną dawne narzędzia służące do pozyskiwania włókien i do tkania płócien. Uczniowie zapoznają się z kolejnymi etapami wytwarzania lnianej tkaniny sami w nich uczestnicząc.

OLEJE ZNANE I MNIEJ ZNANE
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla dzieci i młodzieży w wieku 5 – 18 lat, na których uczniowie poznają podstawowe rośliny olejodajne wykorzystywane w dawnych gospodarstwach oraz współcześnie. Uczestnicy zajęć zdobywają również ciekawe informacje o właściwościach tłuszczy roślinnych i ich znaczeniu dla człowieka, a podczas warsztatów mają okazję aby własnoręcznie tłoczyć olej z nasion roślin olejodajnych.

CO W TRAWIE PISZCZY?
Zajęcia dydaktyczne realizowane na terenie Ogrodu i w Skansenie Roślinnym dla dzieci i młodzieży w wieku 7-18 lat. Podczas zajęć uczniowie zwiedzają Skansen oraz oglądają zlokalizowane nieopodal schronienie dla dzikich owadów zapylających. Podczas zwiedzania poznają rolę owadów w przyrodzie i w gospodarstwie rolnym. W drugiej części zajęć uczestnicy zbierają okazy bezkręgowców spotkanych na dzikiej łące używając sprzętu do badań entomologicznych, umieszczają złapane okazy w pojemnikach i w Skansenie, przy wykorzystaniu prostego sprzętu optycznego, prowadzą  obserwacje, ucząc się podstaw ich budowy i biologii. Poznają rolę owadów zapylających oraz rozkładających martwą materię, dowiadują się dlaczego niektóre owady żądlą zwierzęta i człowieka, poznają przyczyny i skutki inwazji szkodników drzew  w lasach i sposoby naturalnego zapobiegania namnażaniu się szkodników. Czas trwania: 1,5-2 godziny.

ROŚLINNI WĘDROWNICY
Zajęcia dydaktyczne realizowane w miesiącach sierpień-październik dla uczniów w wieku 7-14 lat. Wycieczka i zajęcia w Skansenie lub sali dydaktycznej. Podczas wycieczki uczestnicy poznają sposoby rozmnażania się roślin zielnych, bylin i drzew, przykłady konkurencji pomiędzy roślinami o siedliska. W części warsztatowej uczniowie oglądają kolekcję nasion i ich przystosowania do rozsiewania, wykonują proste eksperymenty z wykorzystaniem nasion. Część warsztatowa realizowana jest w Skansenie (sierpień-wrzesień) lub w sali dydaktycznej (październik). Czas trwania: 1,5-2 godziny.

ZIOŁOWY SALON KOSMETYCZNY
Zajęcia dydaktyczne realizowane w Ogrodzie oraz w Skansenie Roślinnym dla dzieci i młodzieży w wieku 10-18 lat. Podczas zajęć uczniowie zwiedzają Skansen, poznają rośliny uprawiane w przedogródkach i w ogrodach użytkowych, które są wykorzystywane w kosmetyce. Na naturalnej łące uczniowie uczą się rozpoznawać dzikie, pospolite rośliny o cennych własnościach kosmetycznych. Podczas zajęć warsztatowych uczniowie w grupach przygotowują proste produkty kosmetyczne z wykorzystaniem pospolitych roślin dziko rosnących. Czas trwania: 1,5-2 godziny.

Z DREWNA WYSTRUGANE
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla dzieci i młodzieży w wieku 5 – 18 lat, w trakcie których uczniowie uświadamiają sobie, jak życie naszych przodków zależne było od natury i jak ściśle było z nią związane. Podczas zwiedzania zabytkowej chałupy uczestnicy poznają różne narzędzia i sprzęty wytwarzane przez rzemieślników, wykorzystywane dawniej w gospodarstwach domowych. Uczniowie zdobywają też ciekawe informacje o różnych gatunkach drzew i właściwościach ich drewna. Na zakończenie zajęć każdy uczeń wykona własny ornament roślinny.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie Ogrodu Botanicznego lub pod nr tel. 42 688 44 20.
Godziny otwarcia: kwiecień, wrzesień: 9.00-19.00; maj – sierpień: 9.00-20.00; październik: 9.00-17.00
Czas programu: 2h
Dostępność: Ogród Botaniczny otwarty dla zwiedzających od dnia 1 kwietnia do dnia 31 października
Ceny biletów: bilet normalny – 8,00 zł, bilet ulgowy – 4,00 zł; bilet zintegrowany (ważny dwa dni) uprawniający do wstępu do Palmiarni i Ogrodu Botanicznego: normalny – 16,00 zł, ulgowy – 8,00 zł
Link do strony Ogrodu Botanicznego: https://www.botaniczny.lodz.pl/

Zwiedzanie Palmiarni + warsztaty (temat do wyboru)

W najstarszym łódzkim Parku Źródliska I możemy odnaleźć miejsce pełne ciepła i niezwykłej egzotyki, gdzie choć na chwilę przeniesiemy się do ciepłych stref klimatycznych. Możemy być pewni, że o każdej porze roku spacer po Palmiarni dostarczy nam wielu przyjemnych wrażeń.
Egzotyczna kolekcja roślin, to żywa historia Łodzi, zapoczątkowana przez łódzkich fabrykantów. Najstarsze rośliny to ponad 150 letnie palmy. Uzupełniają je wspaniałe bananowce, araukarie, bambusy i figowce. Pod okazałymi koronami kilkudziesięciu roślin miejsce znalazły: storczyki, bromelie, begonie, paprocie oraz krotony. Od późnej wiosny dodatkowo poznać możemy kilkadziesiąt gatunków roślin rosnących w ogródku dydaktycznym, który uważany jest za pierwszy Ogród Botaniczny w Łodzi.

TEMATY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH:

OSOBLIWOŚCI ŚWIATA ROŚLIN
W czasie zajęć dzieci zapoznają się z najbardziej niezwykłymi roślinami znajdującymi się w kolekcji Palmiarni (m.in.: palma daktylowa, palma kokosowa, płaskla łosioroga, ruszczyk, bananowiec, eukaliptus, cykas, rosiczka, kaktusy). Prowadzący zwraca uwagę dzieci na różnorodne przystosowania roślin do warunków siedliskowych. W trakcie zajęć dzieci wypełniają karty pracy. Zajęcia kończy wspólne odczytanie najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.

ZNANE I NIEZNANE EGZOTYCZNE ROŚLINY JADALNE
Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z roślinami, których owoce, liście, kwiaty i inne elementy są przez człowieka wykorzystywane w żywieniu. W czasie spaceru po Palmiarni, dzieci mają za zadanie odszukać znane im owoce. Przy wszystkich omawianych podczas zajęć roślinach prowadzona jest krótka pogadanka. W trakcie zajęć dzieci wypełniają karty pracy. Zajęcia kończy wspólne odczytanie najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.

STREFY ROŚLINNE KULI ZIEMSKIEJ
(Temat przewidziany dla uczniów klas VI)
Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi stref klimatyczno-roślinnych Ziemi. Na zajęciach uczniowie mogą osobiście doświadczyć, jakie warunki termiczne i wilgotnościowe panują w strefie okołorównikowej, podzwrotnikowej i zwrotnikowej. W czasie spaceru po Palmiarni dzieci poznają przedstawicieli świata roślin omawianych stref klimatycznych. Prowadzący wskazuje liczne przystosowania roślin do wzrostu w danej strefie. W trakcie zajęć dzieci wypełniają karty pracy. Zajęcia kończy wspólne odczytanie najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.

PRZYRODNICZE SKARBY OGRÓDKA DYDAKTYCZNEGO
(Temat realizowany na terenie Ogródka Dydaktycznego w sezonie letnim)
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z historią Ogródka Dydaktycznego (m. in.: nawiązanie do historii Łodzi i Puszczy Łódzkiej); wyjaśnienie przyczyn ukształtowania się w nim specyficznego mikroklimatu, sprzyjającego uprawie cennych i wrażliwych gatunków roślin; prezentacja najbardziej interesujących gatunków drzew i krzewów zgromadzonych w Ogródku Dydaktycznym. W trakcie zajęć dzieci wypełniają karty pracy. Zajęcia są podsumowane wspólnym odczytaniem najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.

ZWIEDZANIE PALMIARNI Z PRZEWODNIKIEM
W trakcie wspólnego spaceru z przewodnikiem, dzieci poznają historię Palmiarni oraz najważniejsze elementy kolekcji roślin szklarniowych. Przewodnik prezentuje rośliny egzotyczne pochodzące z różnych części świata, rośliny w danym momencie kwitnące, owocujące, a także cechujące się swoistymi, często niezwykłymi przystosowaniami. Prezentowane są również przykłady zastosowań tych roślin przez człowieka.

Zajęcia edukacyjne odbywają się od wtorku do piątku od 10.00 do 15.00 (kwiecień – wrzesień) oraz od 9.00 do 15.00 (październik – marzec). Najpóźniej zajęcia mogą rozpocząć się o godzinie 14.00. Liczba przewodników i prowadzących zajęcia jest ograniczona. Maksymalna wielkość grupy na jednego przewodnika to 25 osób.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie Palmiarni lub pod nr tel. 42 674 96 65.

Godziny otwarcia: Od 1 października Palmiarnia będzie czynna w godzinach: od wtorku do piątku w godzinach 11.00 – 16.00, w sobotę i w niedzielę w godzinach 9.00 – 16.00. W poniedziałki Palmiarnia nieczynna.
Czas programu: 1-1,5h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: Opłata za zajęcia edukacyjne wynosi 60 zł. Bilet normalny – 10,00 zł, bilet ulgowy – 5,00 zł. Bilet zintegrowany (ważny 2 dni) uprawniający do wstępu do Palmiarni i Ogrodu Botanicznego: normalny – 16,00 zł, ulgowy – 8,00 zł
Link do strony Palmiarni: https://www.botaniczny.lodz.pl/palmiarnia/
wirtualny spacer

Zwiedzanie Księżego Młyna + warsztaty w Centrum Turysty Księży Młyn

Księży Młyn – idealnie zachowany kompleks rezydencjonalno-mieszkalno-fabryczny należący w XIX wieku do najbogatszego łódzkiego przemysłowca Karola Wilhelma Scheiblera. Osiedle stanowiło swoiste miasto w mieście. Na jego terenie znajdują się budynki fabryczne, domy robotników – tzw. famuły, sklep – tzw. konsum, szkoła, dwa szpitale, remiza straży ogniowej, gazownia. Większość osiedla znajduje się między ul. Tymienieckiego, Przędzalnianą i Fabryczną. W całości jest wpisane do rejestru zabytków.

OFERTA WARSZTATOWA DLA GRUP

Warsztaty „Skarpeciaki”(od 7 r. ż.) w budynku Centrum Turysty.
Samodzielne wykonanie przez każdego uczestnika „Skarpeciaka” – maskotki, którą zabierze ze sobą oraz prezentacja wystawy „od przędzenia do gotowego wyrobu”.

 „Kufry szyframi nadziane” – szyfrogra (od 12 r. ż.).
Grupa podzielona na kilka części dąży do najszybszego rozwiązania zagadek i zwycięstwa. Współpraca i rywalizacja w jednym. Zadania związane w różnoraki sposób z włókiennictwem i Łodzią.

Gra miejska „Na Kocim Szlaku” (od 10 r. ż.).
Zabawa połączona ze zwiedzaniem, odbywa się w okolicy Centrum Turysty Księży Młyn.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie CTKM lub pod nr tel. 513 712 411.

Godziny otwarcia: Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia pod nr tel. 513 712 411 lub na stronie http://www.zwiedzanielodzi.pl/centrum-turysty.html.
Czas programu: 2h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: Cena warsztatów: 12-15 zł od osoby
Link do strony Centrum Turysty Księży Młyn: http://www.zwiedzanielodzi.pl/centrum-turysty.html

Dzień 3

Zwiedzanie EC1 + warsztaty (temat do wyboru)

W budynkach najstarszej łódzkiej elektrociepłowni powstał nowoczesny ośrodek kultury, nauki i sztuki pod nazwą EC1 Łódź – Miasto Kultury. EC1- Zachód to siedziba Centrum Nauki i Techniki. Centrum można zwiedzać według trzech ścieżek edukacyjnych, czyli stałych wystaw i ekspozycji. Pierwsza dotyczy przetwarzania energii, druga – historii cywilizacji i nauki.  Trzecia ścieżka wyjaśnia tajemnice mikro i makro świata. EC1- Wschód pełni przede wszystkim funkcje kulturalne i artystyczne. W zabytkowej hali maszyn odbywają się koncerty i konferencje. Atrakcją kompleksu Ec1 jest również najnowocześniejsze w Polsce Planetarium.
Aby w pełni wykorzystać pobyt w Centrum Nauki i Techniki EC1 w Łodzi, warto zamówić dodatkowe zajęcia na ekspozycji. W pięknie przystosowanych do zwiedzania przestrzeniach dawnej łódzkiej elektrociepłowni przygotowaliśmy dla naszych gości warsztaty i lekcje bezpośrednio związane z wystawionymi tu eksponatami oraz takie, dla których ekspozycja jest głównie fascynującym tłem.
Zajęcia prowadzą pracownicy Centrum Nauki EC1 z pomocą nauczycieli i opiekunów grup. Każda z nich może liczyć do 15 osób. Klasa o większej liczbie uczniów może podzielić się na dwa zespoły – pracujące równolegle lub jeden po drugim. Przebieg i zakres zajęć są dostosowywane do etapu kształcenia uczniów.

TEMATY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH:

Warsztat szalonego konstruktora (Zajęcia z klasą)
Wielcy konstruktorzy są autorami drapaczy chmur, mostów czy wież. My spróbujmy wcielić się w szalonego konstruktora i zbudować konstrukcję niepowtarzalną i zwariowaną, bo zbudowaną z tego, co znajdziemy pod ręką. Zadaniem będzie zaprojektowanie toru dla kulki tak, aby doprowadzić ją do wyznaczonego celu. Przy okazji wyjaśnimy, jak pomagają nam maszyny proste i pokażemy, gdzie je znaleźć w życiu codziennym. Naturalną kontynuacją zajęć jest część ekspozycji „Maszyny proste” na ścieżce „Rozwój wiedzy i cywilizacji”.
Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz I i II etapu edukacyjnego (edukacji wczesnoszkolnej).

Jak zostać inżynierem, czyli o matematyce i konstrukcjach (Zajęcia z klasą)
Inżynierów wszystkich specjalności charakteryzuje dobra znajomość matematyki i wyobraźnia konstruktorska. Przygotowaliśmy zestaw ćwiczeń, podczas których najmłodsi uczestnicy będą doskonalić te umiejętności. W zależności od wieku, potrzeb i możliwości będziemy przeliczać i klasyfikować, układać i rozkładać figury. Będziemy budować i konstruować oraz brać udział w kształcących grach i zabawach.
Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej I i II etapu edukacyjnego (klas II – VI), głównie w zakresie: edukacji matematycznej i informatycznej.

W „świetle” elektronów, czyli patrząc przez mikroskop elektronowy (Zajęcia z klasą)
Ile razy powiększa lupa? Może kilkanaście razy. Czy dostrzeżesz przez nią wszystkie ciekawe szczegóły? A jeśli użyć mikroskopu optycznego, który powiększa setki razy? Co wtedy zobaczysz? Na pewno dużo więcej… Pomyśl jednak, jakie tajemnice odkryć można gdy powiększy się go dziesiątki tysięcy razy! Nasze zajęcia pozwolą na porównanie różnych narzędzi do „powiększania świata” – łącznie z prawdziwym mikroskopem elektronowym.
Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas IV-VIII) oraz szkół średnich, głównie w zakresie: przyrody, biologii i fizyki.

Skąd się bierze prąd, czyli jak działała elektrownia węglowa EC1 (Zajęcia z klasą)
Korzystając z pomocy prowadzącego oraz kart pracy, uczniowie poznają tajniki poszczególnych urządzeń elektrowni. Dowiadują się, czym były konwejer i opłomki; że w elektrowni nie produkowano energii, lecz jedynie ją przetwarzano oraz co jest jedynym źródłem energii dla człowieka.
Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas IV-VIII) oraz szkół średnich, głównie w zakresie: przyrody, fizyki, informatyki, techniki oraz chemii.

Zapoznaj się również z odrębną (!) ofertą “Zajęć z klasą on-line” prowadzonych na platformie Zoom.
“Zajęcia z klasą” można zarezerwować podczas ustalania szczegółów wizyty z naszym Działem Obsługi Klienta (tel. +48 42 600 61 00 wew. 1, informacja@ec1lodz.pl).
Pytania dotyczące merytorycznych szczegółów oferty, uwagi do zajęć oraz propozycje nowych tematów prosimy kierować pod adres: marek.pisarski@ec1lodz.pl.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie EC1 lub pod nr tel. +48 42 600 61 00 wew. 1 .

Godziny otwarcia: Od wtorku do piątku zapraszamy w godz. 10:00 – 18:00, zaś w soboty i niedziele w godz. 11:00 – 19:00.
Czas programu: 3h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: Opłata wynosi 30 zł za każdą grupę (składającą się z maksymalnie 15 osób) PLUS cena standardowych biletów do Centrum Nauki i Techniki EC1 (w przypadku grup wynosi ona 14 zł od osoby od wtorku do piątku)
Link do strony EC1: https://www.ec1lodz.pl/

Zwiedzanie Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz Skansenu Łódzkiej Architektury Drewnianej + warsztaty (temat do wyboru)

W XIX i XX wieku Łódź była największym w kraju ośrodkiem przemysłu włókienniczego. Naturalne więc było, że muzeum tkactwa, którego pomysł narodził się w 1946 roku, powinno powstać właśnie tu. Biała Fabryka Ludwika Geyera – obecnie siedziba Centralnego Muzeum Włókiennictwa – jest jednym z najstarszych w Łodzi zespołów fabrycznych i miejscem uruchomienia pierwszej w Łodzi maszyny parowej. Muzeum prezentuje narzędzia i maszyny włókiennicze, historyczne i współczesne tkaniny oraz ubiory.
Łódzki Park Kultury Miejskiej należy do zespołu CMWŁ i zabiera zwiedzających w niezwykłą podróż w czasie. Na jego terenie znajduje się pięć historycznych domków, typowych dla zabudowy Łodzi w XIX i na początku XX wieku, które są rozmieszczone wzdłuż brukowanej „kocimi łbami” uliczki. Budynki zostały przeniesione z różnych miejsc w Łodzi oraz jej okolic. Dobrano je tak, żeby jak najlepiej i najpełniej reprezentowały dawną architekturę miasta.

TEMATY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH:

Warsztat „Łódź fabryczna” (I-IV SP)
Łódź to miasto, które dawniej było pełne fabryk. Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzą się, co to jest fabryka, jak wygląda i jakie można w niej usłyszeć dźwięki? Sprawdzimy, co wspólnego z fabryką ma czajnik, poszukamy cech charakterystycznych architektury przemysłowej i wsłuchamy się w dźwięki fabrycznych maszyn a także poznamy legendę o założeniu Łodzi.
Czas trwania: 90 min.

Warsztat „Poczuj rytm” (I-IV SP)
Czym jest rytm? Czy można go usłyszeć, poczuć, zobaczyć? Podczas warsztatu odkryjemy, że rytm jest obecny nie tylko w muzyce, ale również w naszym ciele, otaczającej rzeczywistości oraz sztuce! Obejrzymy też m.in. prace łódzkiego awangardowego artysty – Antoniego Starczewskiego – i dowiemy się, że rytm może składać się też z różnych powtarzających się elementów.
Czas trwania: 90 min.

Warsztat „Ziemia obiecana” (V-VIII SP)
Jak doszło do tego, że w XIX wieku Łódź z małej osady stała się jednym z największych polskich miast przemysłowych?
Przyjrzymy się przyczynom i skutkom rewolucji przemysłowej oraz temu, jaki miała wpływ na rozwój miasta. Zobaczymy jak zmieniał się plan Łodzi, gdzie i dlaczego wznoszono fabryki, jakie maszyny się w nich znajdowały i jak wyglądała praca robotników. Zastanowimy się też czy dzisiaj opłacałoby się otworzyć fabrykę włókienniczą, a jeśli nie – to co innego?
Czas trwania: 90 min.

Warsztat „Czysta abstrakcja” (V-VIII SP)
Czy zawsze możemy łatwo rozpoznać to, na co patrzymy? Czy rzeczywistość zmienia się w zależności od przyjętej perspektywy? Czy dzieła sztuki muszą nam opowiadać jakąś historię i zawierać konkretne treści? Podczas warsztatu wyjdziemy od realizmu, śmiało wkroczymy w świat czystej abstrakcji i jej różnorodnych form, a na koniec stworzymy własną abstrakcyjną kompozycję!
Czas trwania: 90 min.

Spacer „Śladami rodziny Geyerów” (I-VIII SP)
Wybierz się na wyjątkowy spacer z edukatorem CMWŁ, podczas którego poznajemy historię Ludwika Geyera i jego rodziny oraz dowiadujemy się o jego wielkich przedsięwzięciach i inwestycjach, które odmieniły Łódź. Spacer rozpoczyna się w siedzibie Muzeum Włókiennictwa. Dalej trasa prowadzi do wejścia na ul. Piotrkowską. Później do skrzyżowania ulicy Piotrkowskiej z Czerwoną i Milionową. Następnie w drugą stronę, do Placu Reymonta, początkowym odcinkiem ulicy Przybyszewskiego i dalej, przez Park Reymonta. Kończy się na dziedzińcu Białej Fabryki. Po drodze zatrzymujemy się przy poszczególnych miejscach należących niegdyś do rodziny Geyera i opowiadamy o ich historii.
Czas trwania: 90 min.

Oprowadzanie (I-VIII SP)
Wraz z edukatorem wybierz się na zwiedzanie aktualnie otwartych wystaw stałych i czasowych. Podczas oprowadzania przyglądamy się budynkowi muzeum, dowiadujemy się nieco o jego historii oraz poznajemy warunki pracy i mieszkania XIX-wiecznych robotników. Oglądamy także wystawy czasowe prezentujące modę lub tkaninę artystyczną.
Czas trwania: 90 min.

Lekcja „Fabryka pełna wynalazków” (V-VIII SP)
Czy rzeczywiście Jan Gutenberg wynalazł druk? Czy James Watt był pierwszym, który wykorzystał parę jako siłę napędową? Zapraszamy w podróż w świat historii, nauki i techniki podczas lekcji muzealnej „Fabryka pełna wynalazków”. Maszyny włókiennicze i inne obiekty zgromadzone w muzeum będą pretekstem do opowieści na temat wynalezienia maszyny parowej, komputera, krosna tkackiego, żelazka i nie tylko.
Czas trwania: 45 min.

Lekcja „Para – buch! Muzeum – w ruch! (I-VIII SP)
Dlaczego gwizdek czajnika gwiżdże, gdy gotuje się woda? W jaki sposób para wodna może wprawić w ruch całą fabrykę? Na te i wiele innych pytań dotyczących pary i możliwości jej wykorzystania spróbujemy odpowiedzieć podczas lekcji muzealnej „Para – buch! Muzeum – w ruch!”. Heron, Newcomen, Watt i Stephenson to tylko niektóre osoby, których wynalazki i odkrycia pojawią się w trakcie zajęć. Sprawdźcie sami.
Czas trwania: 45 min.

Lekcja „Łódzkie legendy” (I-IV SP)
Kim był Janusz i w jaki sposób przyczynił się do powstania miasta Łodzi? Jak narodziła się łódzka „Pietryna” i jakie urządzenie zamontował w swoim pałacu Izrael Poznański? Na te i wiele innych pytań odpowiemy podczas lekcji muzealnej „Łódzkie legendy”.
Spróbujemy zdefiniować pojęcie legendy i baśni. Poprzez wspólne rozwiązywanie zagadek, łamigłówek i krzyżówek poznamy wiele barwnych opowieści, w których opisane zostały ważne zdarzenia w dziejach Łodzi. Przyjdźcie i sami przekonajcie się jak wiele tajemnic na temat historii miasta kryje się w tych niezwykłych opowieściach przekazywanych z pokolenia na pokolenie!
Czas trwania: 45 min.

 Lekcja „Od włókna do tkaniny” (V-VIII SP)
Czy tkanina może powstać z foliówki albo z nici jedwabnika? Skąd się biorą wełna i bawełna? Ile zastosowań ma len?  Co wspólnego mają ze sobą: tkanina poliestrowa, plastikowa butelka oraz płyta CD? Odpowiedzi na te pytania poznacie podczas lekcji „Od włókna do tkaniny”. Dowiecie się także z jakich rodzajów włókien powstają materiały w różnych krajach oraz do czego są one wykorzystywane. A pod koniec lekcji okaże się, czy możemy rozpoznać materiał posługując się jedynie zmysłem dotyku.
Czas trwania: 45 min.

Lekcja „Co ma Geyer do Górniaka” (V-VIII SP)
Dlaczego Biała Fabryka jest białą i kto ją wybudował? Ilu ludzi pracowało tutaj przed stu laty, co produkowali, dlaczego budynek wygląda jak średniowieczny zamek? Tego wszystkiego dowiecie się podczas lekcji „Co ma Geyer do Górniaka?”. Zajęcia, przeznaczone dla dzieci i młodzieży na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej, dotyczą tematu: rodzina Geyerów i jej wpływ na rozwój Łodzi. Nie zalejemy was morzem informacji, ale przysłowie „Po nitce do kłębka” nabierze dosłownego znaczenia! Przygotujcie się na solidną porcję dobrej zabawy podczas której, trochę przy okazji, łykniecie co nieco wiedzy, jak ważną rolę odegrała w naszym mieście wielopokoleniowa rodzina Geyerów i gdzie do tej pory możecie odnaleźć ślady ich pracy i życia.
Czas trwania: 45 min.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie CMWŁ lub pod nr tel. 500 527 855, (42) 684 61 15.

Godziny otwarcia: Poniedziałek: nieczynne; Wtorek – Niedziela: 12.00-14.30 i 15.00-18.00 (między 14.30 a 15.00 – przerwa techniczna)
Czas programu: 1,5-2h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: Warsztaty: bilet normalny – 12 zł, bilet ulgowy – 8 zł. Lekcje: bilet normalny – 6 zł, bilet ulgowy – 4 zł. Oprowadzenie z edukatorem: bilet normalny – 15 zł, bilet ulgowy – 10 zł.
Link do strony CMWŁ: https://www.cmwl.pl/public/

Spacer szlakiem Łódź bajkowa z przewodnikiem

Na dobranockach o Misiu Uszatku, Misiu Colargolu i Zaczarowanym Ołówku wychowały się pokolenia Polaków. Co łączy te bajki? Wszystkie powstały w Łodzi. W Se-ma-forze nieprzerwanie od 70 lat tworzy się filmy animowane, zarówno bajki dla dzieci, jak i filmy dla dorosłych. Dwie produkcje nagrodzone zostały nawet Oscarami!
Będąc w Łodzi z dziećmi, można zdecydować się na zwiedzanie szlakiem Łodzi bajkowej. W przestrzeni miasta odnajdziemy wówczas dziesięć małych pomników przedstawiających bajkowych bohaterów, którzy przypominają o dorobku łódzkiej animacji. Na Piotrkowskiej natrafimy na pierwszy pomnik, który stanął na bajkowym szlaku – Misia Uszatka, przy Muzeum Kinematografii spotkamy koty Filemona i Bonifacego, przed wejściem do Palmiarni  – wróbla Ćwirka, dwa leśne ludki Maurycego i Hawranka – w największym łódzkim parku Na Zdrowiu, tuż przy wejściu do zoo a przy wejściu do aquaparku Fala – pingwina Pik-Poka. Szukajcie dalej, bo jest ich więcej!

Namiary do wybranych przewodników miejskich można znaleźć TU lub w biurze Łódzkiej Organizacji Turystycznej (Piotrkowska 28) i pod numerem tel. (+48) 208 81 81, (+48) 722 005 314.

Czas programu: 1,5-2h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Link do strony ŁOT z informacją o Łodzi Bajkowej: https://lodz.travel/lodz-bajkowa

Dzień 4

Czy są w Łodzi lwy i jednorożce? (spacer szlakiem secesji z przewodnikiem)

Łódź jest miastem, którego centrum w istotnym stopniu ukształtowane zostało przez secesję. Zadecydował o tym czas rozbudowy miasta. Na przełomie XIX i XX wieku łódzki przemysł osiągnął szczyty swojego rozwoju. W naszym mieście mieszkało przynajmniej 40 prawdziwych milionerów, a fortuny kilkuset „mniejszych” fabrykantów liczone były w setkach tysięcy rubli. Wolna lub zajęta przez zniszczoną już drewnianą architekturę przestrzeń miejska umożliwiała rozwinięcie akcji budowlanej na dużą skalę.
Łódzką secesję akcentuje głównie zewnętrza lub wewnętrzna dekoracja budynku. Brakuje natomiast obiektów architektonicznych o asymetrycznej bryle, tak charakterystycznych dla rozwiniętych form zachodnioeuropejskiej art neuveau. Chociaż i w łódzkich realizacjach widać jakby „projektowanie od wewnątrz”, podczas którego architekt brał pod uwagę funkcjonalność budynku kosztem harmonii jego bryły. Mimo trwających kryzysów i rewolucji możemy w architekturze Łodzi odnaleźć przynajmniej kilkadziesiąt sesyjnych realizacji przepadających do 1914 roku.
Na szczególną uwagę zasługuje perła architektury – najpiękniejsza łódzka willa secesyjna, należąca niegdyś do Leopolda Kindermanna. Obecnie mieści się tam Galeria Willa. Co ciekawe, w budynku nie ma dwóch takich samych okien.

Namiary do wybranych przewodników miejskich można znaleźć TU lub w biurze Łódzkiej Organizacji Turystycznej (Piotrkowska 28) i pod numerem tel. (+48) 208 81 81, (+48) 722 005 314.

Czas programu: 1,5-2h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok

Zwiedzanie Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi + warsztaty (temat do wyboru)

Dział Naukowo-Oświatowy Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi przygotował program edukacyjny adresowany do wszystkich grup wiekowych. Ze względu na wielodziałową strukturę muzeum mamy możliwość podejmowania szerokiej gamy tematów.
Zajęcia przeprowadzają pracownicy merytoryczni przy wykorzystaniu różnorodnych środków przekazu: technik multimedialnych, pokazu zabytków lub prezentacji wystaw stałych i czasowych. Pragniemy wprowadzić słuchaczy w świat czasów minionych, przypomnieć zwyczaje i obrzędy dawno wygasłe i te kultywowane po dzień dzisiejszy. Chcemy ułatwić słuchaczom zrozumienie takich pojęć jak kultura, tradycja czy region i zaszczepić szacunek dla wielkiego i bogatego dziedzictwa naszych przodków.

TEMATY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH:

Zajęcia z archeologii
1. Archeologia źródłem wiedzy o przeszłości.
2. Życie ludzi w epoce kamienia.
3. Biskupin i jego mieszkańcy.
4. W państwie pierwszych Piastów.
5. Na zamku średniowiecznym.
6. W kręgu innych kultur: Egipt, Grecja, Rzym.

Zajęcia z teatru lalkowego
1. Animacja znaczy ożywienie.
2. Formy teatru lalek w historii i na świecie.
3. Jak powstaje spektakl lalkowy.
4. Teatr cieni.

Warsztaty
1. „Rzecz o stroju średniowiecznym” – warsztaty z projektowania strojów dworskich.
2. „Piękno i prostota – o biżuterii pradziejowej” – warsztaty z wykonywania ozdób z gliny i drutu.
3. „Nie święci garnki lepią – o garnkach i garncarstwie” – warsztaty z wyklejania naczyń glinianych.
4. „Wszystkie barwy tęczy – o słowiańskich krajkach” – warsztaty z tkania wełnianych krajek na bardkach.
5. „Dawne płacidła, monety i banknoty”- warsztaty z projektowania i wybijania monet.
6. „Gwiazdki, światy i łańcuchy”- warsztaty z wykonywania tradycyjnych ozdób choinkowych.
7. „Kraszanki, pisanki, oklejanki” – warsztaty z wykonywania pisanek wielkanocnych.
8. „Nie tylko kukiełki”-  warsztaty z projektowania i wykonywania lalki teatralnej.
9. „Najkrótszy film animowany świata” – warsztaty pokazujące technikę animacji filmowej.
10. “Magia Afryki” – warsztaty z wykonywania tradycyjnych masek afrykańskich.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie MAiE lub pod nr tel. (42) 632 84 40 (centrala)/ (42) 632 97 14.

Godziny otwarcia: Godziny otwarcia muzeum od dnia 20 maja 2020 r. do odwołania: poniedziałek – nieczynne; wtorek – niedziela – 11.00 – 17.00 (13.30 – 14.00 – przerwa na dezynfekcję pomieszczeń)
Czas programu: 1,5-2h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: Ceny biletów (Płatność kartą lub gotówką): normalny – 9 zł, ulgowy – 6 zł, grupowy (od 10 osób) – 7 zł/ os. Wtorek – wstęp wolny. Uczestnictwo w zajęciach edukacyjnych oraz warsztatach – w ramach opłaty wstępu do muzeum.
Link do strony MAiE: http://www.maie.lodz.pl/

Zwiedzanie Centrum Dialogu im. Marka Edelmana + warsztaty (temat do wyboru)

Centrum Dialogu to nowoczesna instytucja, która zajmuje się pamięcią, historią i tożsamością miasta. Współpracując z polskimi i zagranicznymi artystami, ekspertami, naukowcami, wykorzystując nowoczesne metody edukacyjne, autorskie programy i twórcze rozwiązania, Centrum Dialogu proponuje dynamiczną i różnorodną ofertę kulturalną i edukacyjną, adresowaną zarówno do społeczności polskiej, jak i zagranicznej, która coraz liczniej odwiedza instytucję i Łódź.
Od samego początku większość realizowanych przez nas projektów ma bardzo aktualny kontekst, wyodrębniając współczesny i wielokulturowy aspekt Łodzi, zgodnie z przyjętą zasadą: PAMIĘTAĆ, ROZUMIEĆ, DZIAŁAĆ.
Centrum Dialogu im. Marka Edelmana prowadzi  działalność edukacyjną od 2011 roku. Od tego czasu, udało nam się przeprowadzić tysiące lekcji,, warsztatów i wykładów dla grup dzieci, młodzieży i dorosłych z Polski i zagranicy. Na naszych zajęciach opowiadamy o historii wielokulturowej Polski, dziejach Łodzi,  popularyzujemy wiedzę na temat różnych kultur oraz zagrożeń płynących z ekstremizmu i nietolerancji, w tym skutków II wojny światowej.

TEMATY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH:

Miasto czterech kultur. Żydzi.
Kiedy w XIX wieku Łódź zaczyna rozwijać się w niespotykanym tempie, przyjeżdżają do niej ludzie z całej Europy. Główny udział w rozwoju miasta mają cztery narodowości: Polacy, Niemcy, Żydzi i Rosjanie. Zajęcia przybliżają życie codzienne Żydów w „mieście kominów”, pokażą zabytki łódzkie związane z żydowską kulturą oraz przybliżą sylwetki sławnych łodzian żydowskiego pochodzenia.
Po zajęciach uczniowie:
– znają historię XIX-wiecznej Łodzi;
– potrafią wymienić łódzkich fabrykantów, społeczników;
– znają przyczyny rozwoju miasta;
– potrafią wymienić najbardziej znane łódzkie zabytki, znają ich historię;
– rozumieją rewolucję przemysłową, potrafią osadzić jej skutki w historii Polski.
Szkoła podstawowa. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.
Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Historia.
Uczeń wyjaśnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny odmiennego rozwoju gospodarczego ziem polskich w trzech zaborach; analizuje strukturę społeczeństwa w trzech zaborach z uwzględnieniem mniejszości narodowych i wyznaniowych, w tym ludności żydowskiej; charakteryzuje wydarzenia rewolucyjne 1905–1907; porównuje dynamikę zmian gospodarczych i społecznych na ziemiach polskich
z przemianami europejskimi oraz synchronizuje wydarzenia z historii politycznej; charakteryzuje kierunki przemian społecznych i politycznych w państwach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych i w Japonii.
WOS
Uczeń wyjaśnia, czym obywatelstwo różni się od narodowości.

Miasto czterech kultur. Niemcy.
Kiedy w XIX wieku Łódź zaczyna rozwijać się w niespotykanym tempie, przyjeżdżają do niej ludzie z całej Europy. Główny udział w rozwoju miasta mają cztery narodowości: Polacy, Niemcy, Żydzi i Rosjanie. Zajęcia przybliżają życie codzienne Niemców w „mieście kominów”, pokażą zabytki łódzkie związane z niemiecką kulturą oraz przybliżą sylwetki sławnych łodzian niemieckiego pochodzenia.
Po zajęciach uczniowie:
– znają historię XIX-wiecznej Łodzi;
– potrafią wymienić łódzkich fabrykantów, społeczników;
– znają przyczyny rozwoju miasta;
– potrafią wymienić najbardziej znane łódzkie zabytki, znają ich historię;
– rozumieją rewolucję przemysłową, potrafią osadzić jej skutki w historii Polski.
Szkoła podstawowa. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.
Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Historia.
Uczeń wyjaśnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny odmiennego rozwoju gospodarczego ziem polskich w trzech zaborach; analizuje strukturę społeczeństwa w trzech zaborach z uwzględnieniem mniejszości narodowych i wyznaniowych, w tym ludności niemieckiej;
charakteryzuje wydarzenia rewolucyjne 1905–1907; porównuje dynamikę zmian gospodarczych i społecznych na ziemiach polskich
z przemianami europejskimi oraz synchronizuje wydarzenia z historii politycznej; charakteryzuje kierunki przemian społecznych i politycznych w państwach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych i w Japonii.
WOS
Uczeń wyjaśnia, czym obywatelstwo różni się od narodowości.

Miasto czterech kultur. Rosjanie.
Kiedy w XIX wieku Łódź zaczyna rozwijać się w niespotykanym tempie, przyjeżdżają do niej ludzie z całej Europy. Główny udział w rozwoju miasta mają cztery narodowości: Polacy, Niemcy, Żydzi i Rosjanie. Zajęcia przybliżają życie codzienne Rosjan w „mieście kominów”, pokażą zabytki łódzkie związane z rosyjską kulturą oraz przybliżą sylwetki sławnych łodzian rosyjskiego pochodzenia.
Po zajęciach uczniowie:
– znają historię XIX-wiecznej Łodzi;
– potrafią wymienić łódzkich fabrykantów, społeczników;
– znają przyczyny rozwoju miasta;
– potrafią wymienić najbardziej znane łódzkie zabytki, znają ich historię;
– rozumieją rewolucję przemysłową, potrafią osadzić jej skutki w historii Polski.
Szkoła podstawowa. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.
Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Historia.
Uczeń wyjaśnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny odmiennego rozwoju gospodarczego ziem polskich w trzech zaborach; analizuje strukturę społeczeństwa w trzech zaborach z uwzględnieniem mniejszości narodowych i wyznaniowych, w tym ludności rosyjskiej;
charakteryzuje wydarzenia rewolucyjne 1905–1907; porównuje dynamikę zmian gospodarczych i społecznych na ziemiach polskich
z przemianami europejskimi oraz synchronizuje wydarzenia z historii politycznej; charakteryzuje kierunki przemian społecznych i politycznych w państwach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych i w Japonii.
WOS
Uczeń wyjaśnia, czym obywatelstwo różni się od narodowości.

Miasto czterech kultur. Polacy.
Kiedy w XIX wieku Łódź zaczyna rozwijać się w niespotykanym tempie, przyjeżdżają do niej ludzie z całej Europy. Główny udział w rozwoju miasta mają cztery narodowości: Polacy, Niemcy, Żydzi i Rosjanie. Zajęcia przybliżają życie codzienne Polaków w „mieście kominów”, pokażą zabytki łódzkie związane z polską kulturą oraz przybliżą sylwetki sławnych Polaków pochodzących z Łodzi.
Po zajęciach uczniowie:
– znają historię XIX-wiecznej Łodzi;
– potrafią wymienić łódzkich fabrykantów, społeczników;
– znają przyczyny rozwoju miasta;
– potrafią wymienić najbardziej znane łódzkie zabytki, znają ich historię;
– rozumieją rewolucję przemysłową, potrafią osadzić jej skutki w historii Polski.
Szkoła podstawowa. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.
Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Historia.
Uczeń wyjaśnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny odmiennego rozwoju gospodarczego ziem polskich w trzech zaborach; analizuje strukturę społeczeństwa w trzech zaborach z uwzględnieniem mniejszości narodowych i wyznaniowych, w tym ludności polskiej;
charakteryzuje wydarzenia rewolucyjne 1905–1907; porównuje dynamikę zmian gospodarczych i społecznych na ziemiach polskich
z przemianami europejskimi oraz synchronizuje wydarzenia z historii politycznej; charakteryzuje kierunki przemian społecznych i politycznych w państwach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych i w Japonii.
WOS
Uczeń wyjaśnia, czym obywatelstwo różni się od narodowości.

Chłopiec z Bałut – Leon Weintraub.
Gdy wybuchła wojna, Leon miał 13 lat. Zajęcia opowiadają o wojennych losach młodego chłopca z Bałut. Uczestnicy zajęć poznają życie w getcie, tułaczkę po kolejnych niemieckich obozach oraz wzruszające, powojenne spotkanie Leona z siostrami.
Po zajęciach uczniowie:
– znają życie codzienne w okupowanej Łodzi;
– znają różnice między warunkami życia Polaków i Żydów pod okupacją niemiecką;
– wiedzą co to getto;
– znają historię Litzmannstadt Getto.
Edukacja polonistyczna.
Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.
Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym. Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego.
Uczeń wyjaśnia, iż wszyscy ludzie posiadają prawa i obowiązki, wymienia własne prawa i obowiązki, przestrzega ich i stosuje je w codziennym życiu; ocenia postępowanie swoje i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: godność, honor,
sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, powściągliwość, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uznanie, uczciwość, wdzięczność oraz inne, respektowane przez środowisko szkolne; rozpoznaje i nazywa wybrane grupy społeczne, do których nie należy, a które wzbudzają jego zainteresowanie, np. drużyny i kluby sportowe, zespoły artystyczne, a także inne narodowości; szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów, przedstawia i porównuje zwyczaje ludzi, np. dotyczące świąt w różnych regionach Polski, a także w różnych krajach.

Posłaniec z piekła
W Łodzi urodził się jeden z najważniejszych tajnych agentów w historii. Działał w trakcie II wojny światowej i nazywał się Karski. Jan Karski. W trakcie zajęć uczniowie dowiedzą się wszystkiego o jego przełomowej misji oraz o sytuacji Żydów w okupowanej Polsce. Zajęcia uzupełnione są filmem animowanym wytwórni Disney’a Posłaniec z piekła.
Po zajęciach uczniowie:
– znają postacie: łodzianina Jana Karskiego, F.D. Roosevelta;
– znają daty rozpoczęcia i zakończenia II wojny światowej;
– wiedzą co to getto;
– wiedzą co to Polskie Państwo Podziemne.
Edukacja polonistyczna.
Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.
Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym.
Uczeń opowiada historię własnej rodziny, przedstawia wybrane postacie i prezentuje informacje o wielkich Polakach; rozpoznaje i nazywa patrona szkoły, miejscowości, w której mieszka; wyjaśnia pojęcie „patron”, wymienia imiona i nazwiska, np. pierwszego władcy i króla Polski, obecnego prezydenta Polski, wymienia nazwę pierwszej stolicy Polski.
Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego.
Uczeń wyjaśnia, iż wszyscy ludzie posiadają prawa i obowiązki, wymienia własne prawa i obowiązki, przestrzega ich i stosuje je w codziennym życiu; ocenia postępowanie swoje i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: godność, honor, sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, powściągliwość, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uznanie, uczciwość, wdzięczność oraz inne, respektowane przez środowisko szkolne; rozpoznaje i nazywa wybrane grupy społeczne, do których nie należy, a które wzbudzają jego zainteresowanie, np. drużyny i kluby sportowe, zespoły artystyczne, a także inne narodowości.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie Centrum Dialogu lub pod nr tel.  +48 42 636 38 21, +48 506 155 911.

Godziny otwarcia: GODZINY OTWARCIA BUDYNKU (w tych godzinach można zwiedzać wystawy): poniedziałek – piątek od 11.00 do 17.00; sobota – niedziela od 12.00 do 16.00.
Czas programu: 1,5-2h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: Wstęp do budynku i na wszystkie wystawy jest bezpłatny.
Link do strony Centrum Dialogu: https://www.centrumdialogu.com/

Wizyta w Aquaparku FALA

Aquapark FALA jest jednym z największych parków wodnych w Polsce. Baseny zewnętrzne i wewnętrzne, w tym ze sztuczną falą, najwyższa w Polsce zjeżdżalnia, sauny, masaże wodne, most linowy, tężnia solna, place zabaw, bary – wszystko to znajduje się w jednym obiekcie w sercu Łodzi.
Proponujemy wejście grupowe do Aquaparku FALA w Łodzi i możliwość skorzystania ze wszystkich atrakcji strefy basenowej (baseny sportowe i rekreacyjne, wodne place zabaw, całoroczny podgrzewany basen wypływowy, zjeżdżalnie dla różnych grup wiekowych, megazjeżdżalnie, zjeżdżalnie pontonowe, basen solankowy, jacuzzi, itp.). W okresie letnim dostępne są także baseny zewnętrzne, piaszczyste plaże, plac zabaw, piaskownica, siłownia plenerowa, boisko do siatkówki i ping-ponga. Wizyty grup mogą być realizowane po wcześniejszej rezerwacji telefonicznej zgodnie z aktualnym cennikiem.  Możliwość zakupu posiłków, napojów, lodów i słodyczy w Restauracji FALA, zamówienia obiadów dla grupy w specjalnych cenach. Możliwość zakupu pamiątek. Na terenie obiektu znajduje się sklep z akcesoriami sportowymi.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie Aquaparku FALA lub pod nr tel.  +48 (42) 683 44 80, +48 (42) 683 44 82.

Godziny otwarcia: STREFA BASENOWA: codziennie od 9:00 do 22:00
Czas programu: 3h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: https://aquapark.lodz.pl/cennik/cennik-strefa-basenowa/
Link do strony Aquparku FALA: https://aquapark.lodz.pl/