Czy są w Łodzi lwy i jednorożce? (spacer szlakiem secesji z przewodnikiem)
Łódź jest miastem, którego centrum w istotnym stopniu ukształtowane zostało przez secesję. Zadecydował o tym czas rozbudowy miasta. Na przełomie XIX i XX wieku łódzki przemysł osiągnął szczyty swojego rozwoju. W naszym mieście mieszkało przynajmniej 40 prawdziwych milionerów, a fortuny kilkuset „mniejszych” fabrykantów liczone były w setkach tysięcy rubli. Wolna lub zajęta przez zniszczoną już drewnianą architekturę przestrzeń miejska umożliwiała rozwinięcie akcji budowlanej na dużą skalę.
Łódzką secesję akcentuje głównie zewnętrza lub wewnętrzna dekoracja budynku. Brakuje natomiast obiektów architektonicznych o asymetrycznej bryle, tak charakterystycznych dla rozwiniętych form zachodnioeuropejskiej art neuveau. Chociaż i w łódzkich realizacjach widać jakby „projektowanie od wewnątrz”, podczas którego architekt brał pod uwagę funkcjonalność budynku kosztem harmonii jego bryły. Mimo trwających kryzysów i rewolucji możemy w architekturze Łodzi odnaleźć przynajmniej kilkadziesiąt sesyjnych realizacji przepadających do 1914 roku.
Na szczególną uwagę zasługuje perła architektury – najpiękniejsza łódzka willa secesyjna, należąca niegdyś do Leopolda Kindermanna. Obecnie mieści się tam Galeria Willa. Co ciekawe, w budynku nie ma dwóch takich samych okien.
Namiary do wybranych przewodników miejskich można znaleźć TU lub w biurze Łódzkiej Organizacji Turystycznej (Piotrkowska 28) i pod numerem tel. (+48) 208 81 81, (+48) 722 005 314.
Czas programu: |
1,5-2h |
Dostępność: |
Obiekt dostępny przez cały rok |
Zwiedzanie Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi + warsztaty (temat do wyboru)
Dział Naukowo-Oświatowy Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi przygotował program edukacyjny adresowany do wszystkich grup wiekowych. Ze względu na wielodziałową strukturę muzeum mamy możliwość podejmowania szerokiej gamy tematów.
Zajęcia przeprowadzają pracownicy merytoryczni przy wykorzystaniu różnorodnych środków przekazu: technik multimedialnych, pokazu zabytków lub prezentacji wystaw stałych i czasowych. Pragniemy wprowadzić słuchaczy w świat czasów minionych, przypomnieć zwyczaje i obrzędy dawno wygasłe i te kultywowane po dzień dzisiejszy. Chcemy ułatwić słuchaczom zrozumienie takich pojęć jak kultura, tradycja czy region i zaszczepić szacunek dla wielkiego i bogatego dziedzictwa naszych przodków.
TEMATY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH:
Zajęcia z archeologii
1. Archeologia źródłem wiedzy o przeszłości.
2. Życie ludzi w epoce kamienia.
3. Biskupin i jego mieszkańcy.
4. W państwie pierwszych Piastów.
5. Na zamku średniowiecznym.
6. W kręgu innych kultur: Egipt, Grecja, Rzym.
Zajęcia z teatru lalkowego
1. Animacja znaczy ożywienie.
2. Formy teatru lalek w historii i na świecie.
3. Jak powstaje spektakl lalkowy.
4. Teatr cieni.
Warsztaty
1. „Rzecz o stroju średniowiecznym” – warsztaty z projektowania strojów dworskich.
2. „Piękno i prostota – o biżuterii pradziejowej” – warsztaty z wykonywania ozdób z gliny i drutu.
3. „Nie święci garnki lepią – o garnkach i garncarstwie” – warsztaty z wyklejania naczyń glinianych.
4. „Wszystkie barwy tęczy – o słowiańskich krajkach” – warsztaty z tkania wełnianych krajek na bardkach.
5. „Dawne płacidła, monety i banknoty”- warsztaty z projektowania i wybijania monet.
6. „Gwiazdki, światy i łańcuchy”- warsztaty z wykonywania tradycyjnych ozdób choinkowych.
7. „Kraszanki, pisanki, oklejanki” – warsztaty z wykonywania pisanek wielkanocnych.
8. „Nie tylko kukiełki”- warsztaty z projektowania i wykonywania lalki teatralnej.
9. „Najkrótszy film animowany świata” – warsztaty pokazujące technikę animacji filmowej.
10. “Magia Afryki” – warsztaty z wykonywania tradycyjnych masek afrykańskich.
Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie MAiE lub pod nr tel. (42) 632 84 40 (centrala)/ (42) 632 97 14.
Godziny otwarcia: |
Godziny otwarcia muzeum od dnia 20 maja 2020 r. do odwołania: poniedziałek – nieczynne; wtorek – niedziela – 11.00 – 17.00 (13.30 – 14.00 – przerwa na dezynfekcję pomieszczeń) |
Czas programu: |
1,5-2h |
Dostępność: |
Obiekt dostępny przez cały rok |
Ceny biletów: |
Ceny biletów (Płatność kartą lub gotówką): normalny – 9 zł, ulgowy – 6 zł, grupowy (od 10 osób) – 7 zł/ os. Wtorek – wstęp wolny. Uczestnictwo w zajęciach edukacyjnych oraz warsztatach – w ramach opłaty wstępu do muzeum. |
Link do strony MAiE: |
http://www.maie.lodz.pl/ |
Zwiedzanie Centrum Dialogu im. Marka Edelmana + warsztaty (temat do wyboru)
Centrum Dialogu to nowoczesna instytucja, która zajmuje się pamięcią, historią i tożsamością miasta. Współpracując z polskimi i zagranicznymi artystami, ekspertami, naukowcami, wykorzystując nowoczesne metody edukacyjne, autorskie programy i twórcze rozwiązania, Centrum Dialogu proponuje dynamiczną i różnorodną ofertę kulturalną i edukacyjną, adresowaną zarówno do społeczności polskiej, jak i zagranicznej, która coraz liczniej odwiedza instytucję i Łódź.
Od samego początku większość realizowanych przez nas projektów ma bardzo aktualny kontekst, wyodrębniając współczesny i wielokulturowy aspekt Łodzi, zgodnie z przyjętą zasadą: PAMIĘTAĆ, ROZUMIEĆ, DZIAŁAĆ.
Centrum Dialogu im. Marka Edelmana prowadzi działalność edukacyjną od 2011 roku. Od tego czasu, udało nam się przeprowadzić tysiące lekcji,, warsztatów i wykładów dla grup dzieci, młodzieży i dorosłych z Polski i zagranicy. Na naszych zajęciach opowiadamy o historii wielokulturowej Polski, dziejach Łodzi, popularyzujemy wiedzę na temat różnych kultur oraz zagrożeń płynących z ekstremizmu i nietolerancji, w tym skutków II wojny światowej.
TEMATY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH:
Miasto czterech kultur. Żydzi.
Kiedy w XIX wieku Łódź zaczyna rozwijać się w niespotykanym tempie, przyjeżdżają do niej ludzie z całej Europy. Główny udział w rozwoju miasta mają cztery narodowości: Polacy, Niemcy, Żydzi i Rosjanie. Zajęcia przybliżają życie codzienne Żydów w „mieście kominów”, pokażą zabytki łódzkie związane z żydowską kulturą oraz przybliżą sylwetki sławnych łodzian żydowskiego pochodzenia.
Po zajęciach uczniowie:
– znają historię XIX-wiecznej Łodzi;
– potrafią wymienić łódzkich fabrykantów, społeczników;
– znają przyczyny rozwoju miasta;
– potrafią wymienić najbardziej znane łódzkie zabytki, znają ich historię;
– rozumieją rewolucję przemysłową, potrafią osadzić jej skutki w historii Polski.
Szkoła podstawowa. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.
Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Historia.
Uczeń wyjaśnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny odmiennego rozwoju gospodarczego ziem polskich w trzech zaborach; analizuje strukturę społeczeństwa w trzech zaborach z uwzględnieniem mniejszości narodowych i wyznaniowych, w tym ludności żydowskiej; charakteryzuje wydarzenia rewolucyjne 1905–1907; porównuje dynamikę zmian gospodarczych i społecznych na ziemiach polskich
z przemianami europejskimi oraz synchronizuje wydarzenia z historii politycznej; charakteryzuje kierunki przemian społecznych i politycznych w państwach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych i w Japonii.
WOS
Uczeń wyjaśnia, czym obywatelstwo różni się od narodowości.
Miasto czterech kultur. Niemcy.
Kiedy w XIX wieku Łódź zaczyna rozwijać się w niespotykanym tempie, przyjeżdżają do niej ludzie z całej Europy. Główny udział w rozwoju miasta mają cztery narodowości: Polacy, Niemcy, Żydzi i Rosjanie. Zajęcia przybliżają życie codzienne Niemców w „mieście kominów”, pokażą zabytki łódzkie związane z niemiecką kulturą oraz przybliżą sylwetki sławnych łodzian niemieckiego pochodzenia.
Po zajęciach uczniowie:
– znają historię XIX-wiecznej Łodzi;
– potrafią wymienić łódzkich fabrykantów, społeczników;
– znają przyczyny rozwoju miasta;
– potrafią wymienić najbardziej znane łódzkie zabytki, znają ich historię;
– rozumieją rewolucję przemysłową, potrafią osadzić jej skutki w historii Polski.
Szkoła podstawowa. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.
Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Historia.
Uczeń wyjaśnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny odmiennego rozwoju gospodarczego ziem polskich w trzech zaborach; analizuje strukturę społeczeństwa w trzech zaborach z uwzględnieniem mniejszości narodowych i wyznaniowych, w tym ludności niemieckiej;
charakteryzuje wydarzenia rewolucyjne 1905–1907; porównuje dynamikę zmian gospodarczych i społecznych na ziemiach polskich
z przemianami europejskimi oraz synchronizuje wydarzenia z historii politycznej; charakteryzuje kierunki przemian społecznych i politycznych w państwach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych i w Japonii.
WOS
Uczeń wyjaśnia, czym obywatelstwo różni się od narodowości.
Miasto czterech kultur. Rosjanie.
Kiedy w XIX wieku Łódź zaczyna rozwijać się w niespotykanym tempie, przyjeżdżają do niej ludzie z całej Europy. Główny udział w rozwoju miasta mają cztery narodowości: Polacy, Niemcy, Żydzi i Rosjanie. Zajęcia przybliżają życie codzienne Rosjan w „mieście kominów”, pokażą zabytki łódzkie związane z rosyjską kulturą oraz przybliżą sylwetki sławnych łodzian rosyjskiego pochodzenia.
Po zajęciach uczniowie:
– znają historię XIX-wiecznej Łodzi;
– potrafią wymienić łódzkich fabrykantów, społeczników;
– znają przyczyny rozwoju miasta;
– potrafią wymienić najbardziej znane łódzkie zabytki, znają ich historię;
– rozumieją rewolucję przemysłową, potrafią osadzić jej skutki w historii Polski.
Szkoła podstawowa. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.
Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Historia.
Uczeń wyjaśnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny odmiennego rozwoju gospodarczego ziem polskich w trzech zaborach; analizuje strukturę społeczeństwa w trzech zaborach z uwzględnieniem mniejszości narodowych i wyznaniowych, w tym ludności rosyjskiej;
charakteryzuje wydarzenia rewolucyjne 1905–1907; porównuje dynamikę zmian gospodarczych i społecznych na ziemiach polskich
z przemianami europejskimi oraz synchronizuje wydarzenia z historii politycznej; charakteryzuje kierunki przemian społecznych i politycznych w państwach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych i w Japonii.
WOS
Uczeń wyjaśnia, czym obywatelstwo różni się od narodowości.
Miasto czterech kultur. Polacy.
Kiedy w XIX wieku Łódź zaczyna rozwijać się w niespotykanym tempie, przyjeżdżają do niej ludzie z całej Europy. Główny udział w rozwoju miasta mają cztery narodowości: Polacy, Niemcy, Żydzi i Rosjanie. Zajęcia przybliżają życie codzienne Polaków w „mieście kominów”, pokażą zabytki łódzkie związane z polską kulturą oraz przybliżą sylwetki sławnych Polaków pochodzących z Łodzi.
Po zajęciach uczniowie:
– znają historię XIX-wiecznej Łodzi;
– potrafią wymienić łódzkich fabrykantów, społeczników;
– znają przyczyny rozwoju miasta;
– potrafią wymienić najbardziej znane łódzkie zabytki, znają ich historię;
– rozumieją rewolucję przemysłową, potrafią osadzić jej skutki w historii Polski.
Szkoła podstawowa. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.
Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Historia.
Uczeń wyjaśnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny odmiennego rozwoju gospodarczego ziem polskich w trzech zaborach; analizuje strukturę społeczeństwa w trzech zaborach z uwzględnieniem mniejszości narodowych i wyznaniowych, w tym ludności polskiej;
charakteryzuje wydarzenia rewolucyjne 1905–1907; porównuje dynamikę zmian gospodarczych i społecznych na ziemiach polskich
z przemianami europejskimi oraz synchronizuje wydarzenia z historii politycznej; charakteryzuje kierunki przemian społecznych i politycznych w państwach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych i w Japonii.
WOS
Uczeń wyjaśnia, czym obywatelstwo różni się od narodowości.
Chłopiec z Bałut – Leon Weintraub.
Gdy wybuchła wojna, Leon miał 13 lat. Zajęcia opowiadają o wojennych losach młodego chłopca z Bałut. Uczestnicy zajęć poznają życie w getcie, tułaczkę po kolejnych niemieckich obozach oraz wzruszające, powojenne spotkanie Leona z siostrami.
Po zajęciach uczniowie:
– znają życie codzienne w okupowanej Łodzi;
– znają różnice między warunkami życia Polaków i Żydów pod okupacją niemiecką;
– wiedzą co to getto;
– znają historię Litzmannstadt Getto.
Edukacja polonistyczna.
Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.
Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym. Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego.
Uczeń wyjaśnia, iż wszyscy ludzie posiadają prawa i obowiązki, wymienia własne prawa i obowiązki, przestrzega ich i stosuje je w codziennym życiu; ocenia postępowanie swoje i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: godność, honor,
sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, powściągliwość, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uznanie, uczciwość, wdzięczność oraz inne, respektowane przez środowisko szkolne; rozpoznaje i nazywa wybrane grupy społeczne, do których nie należy, a które wzbudzają jego zainteresowanie, np. drużyny i kluby sportowe, zespoły artystyczne, a także inne narodowości; szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów, przedstawia i porównuje zwyczaje ludzi, np. dotyczące świąt w różnych regionach Polski, a także w różnych krajach.
Posłaniec z piekła
W Łodzi urodził się jeden z najważniejszych tajnych agentów w historii. Działał w trakcie II wojny światowej i nazywał się Karski. Jan Karski. W trakcie zajęć uczniowie dowiedzą się wszystkiego o jego przełomowej misji oraz o sytuacji Żydów w okupowanej Polsce. Zajęcia uzupełnione są filmem animowanym wytwórni Disney’a Posłaniec z piekła.
Po zajęciach uczniowie:
– znają postacie: łodzianina Jana Karskiego, F.D. Roosevelta;
– znają daty rozpoczęcia i zakończenia II wojny światowej;
– wiedzą co to getto;
– wiedzą co to Polskie Państwo Podziemne.
Edukacja polonistyczna.
Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.
Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym.
Uczeń opowiada historię własnej rodziny, przedstawia wybrane postacie i prezentuje informacje o wielkich Polakach; rozpoznaje i nazywa patrona szkoły, miejscowości, w której mieszka; wyjaśnia pojęcie „patron”, wymienia imiona i nazwiska, np. pierwszego władcy i króla Polski, obecnego prezydenta Polski, wymienia nazwę pierwszej stolicy Polski.
Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego.
Uczeń wyjaśnia, iż wszyscy ludzie posiadają prawa i obowiązki, wymienia własne prawa i obowiązki, przestrzega ich i stosuje je w codziennym życiu; ocenia postępowanie swoje i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: godność, honor, sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, powściągliwość, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uznanie, uczciwość, wdzięczność oraz inne, respektowane przez środowisko szkolne; rozpoznaje i nazywa wybrane grupy społeczne, do których nie należy, a które wzbudzają jego zainteresowanie, np. drużyny i kluby sportowe, zespoły artystyczne, a także inne narodowości.
Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie Centrum Dialogu lub pod nr tel. +48 42 636 38 21, +48 506 155 911.
Godziny otwarcia: |
GODZINY OTWARCIA BUDYNKU (w tych godzinach można zwiedzać wystawy): poniedziałek – piątek od 11.00 do 17.00; sobota – niedziela od 12.00 do 16.00. |
Czas programu: |
1,5-2h |
Dostępność: |
Obiekt dostępny przez cały rok |
Ceny biletów: |
Wstęp do budynku i na wszystkie wystawy jest bezpłatny. |
Link do strony Centrum Dialogu: |
https://www.centrumdialogu.com/ |
Wizyta w Aquaparku FALA
Aquapark FALA jest jednym z największych parków wodnych w Polsce. Baseny zewnętrzne i wewnętrzne, w tym ze sztuczną falą, najwyższa w Polsce zjeżdżalnia, sauny, masaże wodne, most linowy, tężnia solna, place zabaw, bary – wszystko to znajduje się w jednym obiekcie w sercu Łodzi.
Proponujemy wejście grupowe do Aquaparku FALA w Łodzi i możliwość skorzystania ze wszystkich atrakcji strefy basenowej (baseny sportowe i rekreacyjne, wodne place zabaw, całoroczny podgrzewany basen wypływowy, zjeżdżalnie dla różnych grup wiekowych, megazjeżdżalnie, zjeżdżalnie pontonowe, basen solankowy, jacuzzi, itp.). W okresie letnim dostępne są także baseny zewnętrzne, piaszczyste plaże, plac zabaw, piaskownica, siłownia plenerowa, boisko do siatkówki i ping-ponga. Wizyty grup mogą być realizowane po wcześniejszej rezerwacji telefonicznej zgodnie z aktualnym cennikiem. Możliwość zakupu posiłków, napojów, lodów i słodyczy w Restauracji FALA, zamówienia obiadów dla grupy w specjalnych cenach. Możliwość zakupu pamiątek. Na terenie obiektu znajduje się sklep z akcesoriami sportowymi.
Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie Aquaparku FALA lub pod nr tel. +48 (42) 683 44 80, +48 (42) 683 44 82.
Godziny otwarcia: |
STREFA BASENOWA: codziennie od 9:00 do 22:00 |
Czas programu: |
3h |
Dostępność: |
Obiekt dostępny przez cały rok |
Ceny biletów: |
https://aquapark.lodz.pl/cennik/cennik-strefa-basenowa/ |
Link do strony Aquparku FALA: |
https://aquapark.lodz.pl/ |