• Pałac Poznańskiego
  • Manufaktura
  • Manufaktura
  • Manufaktura

Oferta jest kierowana do uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej i obejmuje jeden lub kilka dni w Łodzi (zależy od potrzeb danej grupy).
Ilość i kolejność dni wyjazdu oraz proponowane do zwiedzania obiekty można zamieniać i dopasowywać wg własnych potrzeb.
W każdym punkcie są dostępne zajęcia/warsztaty tematyczne (do wyboru).
Namiary do wybranych przewodników miejskich można znaleźć TU lub w biurze Łódzkiej Organizacji Turystycznej (Piotrkowska 28) i pod numerem tel. (+48) 208 81 81, (+48) 722 005 314.
Dana propozycja wycieczek jest propozycją przykładową, zachęcamy do kontaktu z poszczególnymi instytucjami dla sprawdzania dostępności obiektów oraz niżej wymienionych zajęć edukacyjnych.

Dzień 1

9:00-11:00 – Muzeum Miasta Łodzi (Ogrodowa 15) + warsztaty
11:00-11:30 – Manufaktura (Drewnowska 58) z przewodnikiem
11:30-13:00 – Muzeum Fabryki (Drewnowska 58) + warsztaty
13:00-14:00 – obiad
14:00-16:00 – Muzeum Sztuki ms2 (Ogrodowa 19) + warsztaty
16:00-18:00 – ulica Piotrkowska z przewodnikiem
po 18:00 – wyjazd z Łodzi / lub zakwaterowanie w hotelu i kolacja

Dzień 2

9:00-11:00 – Ogród Zoologiczny (wejście od Krzemienieckiej) + warsztaty
11:00-13:00 – Ogród Botaniczny (Krzemieniecka 36/38) + warsztaty
13:00-14:00 – obiad
14:00-15:30 – Palmiarnia (Piłsudskiego 61) + warsztaty
15:30-18:00 – zespół urbanistyczny Księży Młyn + warsztaty w Centrum Turysty Księży Młyn (Księży Młyn 12)
po 18:00 – wyjazd z Łodzi / lub zakwaterowanie w hotelu i kolacja

Dzień 3

9:00-13:00 – EC1 (Targowa 1/3)+ warsztaty
13:00-14:00 – obiad
14:00-16:00 – Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz Łódzki Park Kultury Miejskiej (Piotrkowska 282) + warsztaty
16:00-18:00 – spacer szlakiem Łódź bajkowa z przewodnikiem
po 18:00 – wyjazd z Łodzi / lub zakwaterowanie w hotelu i kolacja

Dzień 4

9:00-11:00 – Czy są w Łodzi lwy i jednorożce? (spacer szlakiem secesji z przewodnikiem)
11:00-13:00 – Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi (Plac Wolności 14) + warsztaty
13:00-14:00 – obiad
14:00-16:00 – Centrum Dialogu im. Marka Edelmana (Wojska Polskiego 83) + warsztaty
16:00-19:00 – Aquapark (Unii Lubelskiej 4)
po 19:00 – wyjazd z Łodzi / lub zakwaterowanie w hotelu i kolacja

 

Program wycieczki

Dzień 1

Zwiedzanie Muzeum Miasta Łodzi (Pałac Poznańskiego) + warsztaty (temat do wyboru)

Muzeum Miasta Łodzi – eklektyczny pałac Izraela Poznańskiego nazywany “łódzkim Luwrem”, największa rezydencja fabrykancka w Polsce. Na uwagę zasługują zarówno reprezentacyjne wnętrza m.in. jadalni i Sali balowej, jak również wystawy mieszczącego się w pałacu Muzeum Miasta Łodzi.
Celem zajęć edukacyjnych skierowanych do zorganizowanych grup dzieci w wieku 5-10 lat jest przybliżenie idei muzeum, eksponatu oraz dzieła sztuki, a także budowanie poczucia tożsamości regionalnej. W tym celu lekcje muzealne oraz warsztaty w sposób przystępny i atrakcyjny dla naszych najmłodszych gości poruszają m.in. zagadnienia związane z historią i kulturą miasta Łodzi oraz życiem codziennym i obyczajowością jego mieszkańców na przełomie XIX i XX wieku.

Lekcje muzealne dla przedszkolaków i uczniów klas I-III:

Gdybym mieszkał w pałacu
Podczas spaceru tematycznego po apartamentach reprezentacyjnych i prywatnych Pałacu Izraela Poznańskiego uczestnicy poznają obyczajowość XIX-wiecznych łódzkich przemysłowców oraz życie codzienne ich rodzin. Zwieńczeniem lekcji jest kolorowanka motywów poznanych podczas lekcji.

Łódź z lotu ptaka
Lekcja, której punktem wyjścia jest analiza makiety dawnej Łodzi uzupełniona opowieściami o początkach i późniejszym rozwoju miasta. Podczas zajęć uczestnicy poznają barwy, pieczęcie i herb Łodzi a zwieńczeniem jest kolorowanka – własnoręcznie wykonany herb.

Abecadło według Tuwima
Lekcja prowadzona na wystawie „A ja Łódź wolę! Literackie ślady Juliana Tuwima” przybliżająca życie i twórczość poety oraz jego związki z Łodzią a wszystko w rytmie znanych i lubianych wierszyków dla dzieci. Zwieńczeniem lekcji jest wykonanie pracy plastycznej – dekoracyjnego inicjału.

Wehikuł czasu
Zajęcia podejmujące temat czasu rozpatrywany z punktu widzenia historii, antropologii i genealogii. Podczas zwiedzania wystaw uczestnikom zajęć prezentowane są takie zagadnienia jak: systemy pomiaru czasu, cykliczność a linearność czasu (na przykładzie świąt oraz ważnych wydarzeń dla społeczności różnych kultur) oraz czas rodowy i indywidualne odczucie czasu.

Warsztaty plastyczne dla przedszkolaków i uczniów klas I-III:

Secesja na talerzu
Spacer po części reprezentacyjnej Pałacu Poznańskich ze szczególnym uwzględnieniem secesyjnych dekoracji oraz przedmiotów wykonanych na specjalne zamówienie rodziny Poznańskich. W części plastycznej dzieci wykonują własną paterę ozdobioną secesyjnymi motywami.

Kolory Królowej Karoliny
Warsztat plastyczny obejmujący zwiedzanie wybranych przestrzeni Pałacu Rodziny Poznańskich oraz ćwiczenia plastyczne, których celem jest poszerzenie wiedzy uczestników na temat nazw kolorów, sposobów pozyskiwania barwników i pigmentów oraz symbolicznego znaczenia barw w dziełach sztuki.

Domy z liczb
Warsztat plastyczny prezentujący zawód architekta i projektanta wnętrz. Na podstawie planów i bryły Pałacu Rodziny Poznańskich oraz przestrzeni Sali Jadalnej uczestnicy poznają główne zasady budowy harmonijnych i  użytecznych domów.

Geometria mody
Zajęcia obejmujące zwiedzanie pomieszczeń dawnego apartamentu mieszkalnego pod kątem analizy XIX-wiecznych strojów męskich i damskich. W części warsztatowej przedstawiane są tajniki zawodu krawca, tak aby uczestnicy mogli spróbować swych sił w tworzeniu wykrojów i projektów ubrań własnego pomysłu.

Temat oraz przebieg zajęć może zostać zmodyfikowany w zależności od potrzeb edukacyjnych uczestników (w tym również od rodzaju i stopnia ich niepełnosprawności). W tym celu prosimy o podanie niezbędnych informacji podczas rezerwacji zajęć.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć na stronie Muzeum Miasta Łodzi lub pod numerem tel. 42 307 26 57.

 

Godziny otwarcia: Pn nieczynne; Wt 09:00 – 17:00; Śr 09:00 -17:00 (dzień bezpłatnego wstępu); Cz 09:00 – 17:00; Pt 11:00 – 19:00; Sb 11:00 – 19:00; Nd 11:00 – 19:00
Czas programu: 2h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: Bilet indywidualny dla zwiedzających wystawy stałe w grupie zorganizowanej wraz z warsztatem: Normalny – 15 zł, Ulgowy – 11 zł. Dla dzieci do 7 roku życia wstęp do wszystkich siedzib Muzeum Miasta Łodzi jest bezpłatny. Dla posiadaczy Łódzkiej i Ogólnopolskiej Karty Dużej Rodziny, Wojewódzkich Kart Rodziny oraz Rodzin Wielodzietnych. *Wejście w grupach zorganizowanych, powyżej 10 osób tylko po wcześniejszej rezerwacji (edukacja@muzeum-lodz.pl). W przypadku chęci rezerwacji terminu weekendowego rekomendujemy dokonywanie zgłoszeń z przynajmniej 14-dniowym wyprzedzeniem.
Film promocyjny o ponownym otwarciu Muzeum Miasta Łodzi: https://www.facebook.com/MuzeumMiastaLodzi/videos/335107901089184/

Zwiedzanie Manufaktury z przewodnikiem

Manufaktura – centrum rozrywkowo-handlowe zlokalizowane na terenie dawnej fabryki Izraela Poznańskiego. Na 27 ha znajduje się m.in. rynek z fontanną, Muzeum Fabryki, Muzeum Sztuki ms2, restauracje, ponad 250 sklepów, dyskoteka, kręgielnia, ścianka wspinaczkowa, kino, teatr i hotel. Centrum było wielokrotnie nagradzane w kraju i zagranicą za udany projekt rewitalizacji kompleksu pofabrycznego.

Namiary do wybranych przewodników miejskich można znaleźć TU lub w biurze Łódzkiej Organizacji Turystycznej (Piotrkowska 28) i pod numerem tel. (+48) 208 81 81, (+48) 722 005 314.

Czas programu: 0,5h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Link do strony Manufaktury z krótkim opisem zwiedzania: https://www.manufaktura.com/site/490/zwiedzanie

Zwiedzanie Muzeum Fabryki + warsztaty (temat do wyboru)

Muzeum Fabryki znajduje się na terenie dawnego imperium Poznańskiego – obecnej Manufaktury. Tu można dowiedzieć się, jak powstaje tkanina, zapoznać się z historią fabryki oraz zobaczyć w ruchu maszyny tkackie. Zwiedzanie można połączyć z wejściem na taras widokowy oraz warsztatami w Muzeum.
W sprawie warsztatów online: muzeumfabryki@gmail.com

Propozycje warsztatów:

WARSZTATY EKOLOGICZNE
Warsztaty poruszające zagadnienia związane z ochroną środowiska. Stanowią połączenie krótkiej lekcji tematycznej oraz warsztatów artystycznych, podczas których uczestnicy wykonują zabawki z materiałów poddawanych recyklingowi. Spotkanie nie wymaga zwiedzania muzeum. Zapisy u osoby prowadzącej: 535-092-086.
Cena: 25 zł/os. (obowiązuje dodatkowo bilet wstępu)
Czas trwania: 1,5 godz.

FABRYKA NA BIURKU
Warsztaty rozwijające zdolności manualne i artystyczne. Uczestnicy wykonują gadżety szkolne (pojemnik na długopisy, ołówki, kredki, plan lekcji), które będą swoim wyglądem nawiązywać do budynków fabrycznych zakładów Izraela Poznańskiego.
Cena: 22 zł/os. (cena zawiera bilet wstępu)
Czas trwania: 1,5 godz.

EKO-PAMIĄTKA
Wykonanie pamiątki lub zabawki związanej tematycznie z Manufakturą z materiałów poddawanych recyklingowi. Warsztaty poruszają zagadnienia ochrony środowiska oraz problematykę nadawania zniszczonym przedmiotom nowego znaczenia.
Cena: 22 zł/os. (cena zawiera bilet wstępu)
Czas trwania: 1,5 godz.

JEDZIE POCIĄG Z BAWEŁNĄ
Aktywne zwiedzanie ekspozycji, którego rytm wyznacza zabawa przy użyciu kostki i pionków. Wykorzystanie motywu gry planszowej sprawia, że forma zajęć przystosowana jest do oczekiwań najmłodszych uczestników i pozwala na ich pełne zaangażowanie w zabawę.
Cena: 17 zł/os. (cena zawiera bilet wstępu)
Czas trwania: 1 godz.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć na stronie Muzeum Fabryki lub pod numerem tel.: 42 664 92 93.

Godziny otwarcia: Wtorek-Piątek: 10.00-18.00; Sobota-Niedziela: 10.00-18.00; Poniedziałek: Nieczynne
Czas programu: 1-1,5h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: https://muzeumfabryki.com.pl/bilety/
Link do strony Muzeum Fabryki: https://muzeumfabryki.com.pl/

Zwiedzanie Muzeum Sztuki ms2 + warsztaty (temat do wyboru)

Kolekcja, którą prezentuje Muzeum Sztuki, koncentruje się głównie na dziełach XX i XXI wieku. Jest jednym z najstarszych placówek muzealnych sztuki współczesnej na świecie. Trzon zbiorów stanowią dzieła światowej sławy grupy a.r. – W. Strzemińskiego, K. Kobro i H. Stażewskiego.

Propozycje warsztatów:

JESIEŃ W PROSZKU, WIOSNA W ŻELU, czyli kontrastowe techniki
Każda pora roku ma swoje plusy i minusy. Jesień bywa bura, ale za to intensywnie pachnie i obsypuje nas swoimi darami. Wiosna dosłownie tryska kolorami, ale łatwo się przeziębić, gdy przemoczy się skarpetki podczas wiosennej burzy. Po czym można poznać porę roku w muzeum, w którym nic nie pachnie, a temperatura i wilgotność zawsze jest stała? Czy barwy i kształty mogą podpowiedzieć rozwiązanie? Na zajęciach powstaną dwie zupełnie inne prace: malarska wiosna – intensywnie kolorowa oraz sypka jesień – w barwach ziemi.

ATLAS TRAILER, czyli interaktywne zwiedzanie dla dzieci
Zapraszamy do pracy w najżywszym kontakcie z dziełami sztuki – nie w sali warsztatowej, ale bezpośrednio na galerii. Małych gości po III piętrach wystawy poprowadzą karty atlasu z różnymi wskazówkami lub zadaniami. Będą rysowanki i wyklejanki, ale także inne aktywności i mnóstwo podchwytliwych pytań. Odpowiedzi ułożą się w unikatowy atlas, który potem może posłużyć jako przewodnik w oprowadzaniu kolegów, rodziców, dziadków czy znajomych.

RYSOWANIE? czyli od bazgrania do kreślenia i z powrotem!
Co to jest rysowanie? Co daje więcej radości: spontaniczna zabawa czyli bazgranie, czy kreślenie według określonych reguł. Czy artyści lubili wykreślać? A może czasem również bazgrali?
W odpowiedzi na te pytania pomogą Zaskakujące Maszyny do Tworzenia Rysunków Automatycznych, które zaciekawią nie tylko zwolenników inżynierii i rysunku technicznego. Dużo ćwiczeń dla zręcznych rączek, które będą mogły wykazać się niezwykłą precyzją rysunkową oraz rozluźniający trening dla całego ciała w   konkurencji rysunkowej XXL.

Warsztaty towarzyszą wystawie  ATLAS NOWOCZESNOŚCI. KOLEKCJA SZTUKI XX I XXI WIEKU.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć na stronie ms2 lub pod nr tel. 605 060 063 (telefon czynny w godz. 8:00-16:00), na warsztaty obowiązują zapisy.

 

 

Godziny otwarcia: poniedziałek: nieczynne; wtorek – niedziela: 12.00 – 18.30.
Czas programu: 2h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku: Bilet normalny -15 PLN, Bilet ulgowy – 8 PLN, Bilet dla dzieci i młodzieży uczącej się do 26 roku życia – 1 PLN. Karnet obejmujący wstęp do wszystkich trzech filii Muzeum Sztuki w Łodzi: Normalny – 30 PLN, Ulgowy – 20 PLN, Dla dzieci i młodzieży uczącej się do 26 roku życia -1 PLN. W każdy piątek wstęp do muzeum jest darmowy!
Link do strony Muzeum Sztuki: https://msl.org.pl/ms2/

Spacer ulicą Piotrkowską z przewodnikiem

Jedna z najdłuższych ulic handlowych Europy o długości 4,2 km. Przy Piotrkowskiej znajdziesz wystawne pałace, bogato zdobione kamienice, dawne fabryki przypominające gotyckie twierdze, kościoły oraz liczne pomniki, np. ławeczkę Tuwima czy rzeźbę Misia Uszatka. Po Piotrkowskiej najlepiej poruszać się pieszo, rikszą, rowerem miejskim lub skuterem elektrycznym.

Namiary do wybranych przewodników miejskich można znaleźć TU lub w biurze Łódzkiej Organizacji Turystycznej (Piotrkowska 28) i pod numerem tel. (+48) 208 81 81, (+48) 722 005 314.

Czas programu: 2h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Link do strony ŁOT z informacją o ulice Piotrkowskiej: https://lodz.travel/piotrkowska

Dzień 2

Zwiedzanie Ogrodu Zoologicznego + warsztaty (temat do wyboru)

Obecnie na terenie Ogrodu Zoologicznego powstaje Orientarium.

TEMATY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH:

ZGADNIJ KIM JESTEM!
Które zwierzęta zamieszkują poszczególne kontynenty oraz jakie są ich cechy charakterystyczne? Gdzie mieszkają tygrysy, a gdzie żyrafy? Czy pingwiny mieszkają na pustyni? Czy lwy są wyłącznymi Afrykańczykami? Czy torbacze mieszkają tylko w Australii

ZIELONA WIOSNA W ZOO
Zajęcia terenowe, połączone z aktywną obserwacją przyrody. Jak śpiewa bogatka, a jak kos? Czy dzięcioły  potrafią śpiewać? Jak godowo śpiewa drzewołaz, a jak rzekotka? Obserwujemy nowo narodzone zwierzęta w zoo. Dlaczego żółwie nie opiekują się swoim potomstwem? Dlaczego pingwiny są sobie wierne do końca życia, a inne gatunki niekoniecznie?

SŁONECZNE LATO W ZOO
Dlaczego żyrafy nie mdleją przy wodopoju? Jak porusza się lew, a jak pingwin przylądkowy? Ile mierzy dorosła żyrafa, a jak jej jednodniowy noworodek? Dlaczego kangurom nie straszny jest upał i czy lubią go tygrysy? Po co zebrom paski, a żyrafom ciemne plamy na skórze? Czy zwierzęta lubią lody? Jak można pomóc zwierzętom przetrwać upalne lato? Dlaczego człowiek może być groźny dla zwierząt latem?

ZŁOTA JESIEŃ W ZOO
Podczas zajęć dzieci wskazują i nazywają oznaki jesieni, obserwując zarówno zwierzęta jak i otaczającą roślinność. Wspólnie określają zmiany fenologiczne w świecie zwierząt – zmiana barwy sierści u ssaków, gromadzenie zapasów tłuszczu, hibernacja. Dzieci wymieniają nazwy ptaków odlatujących i przylatujących z/ i do Polski, tłumaczymy gdzie są „ciepłe kraje” i dlaczego ptaki do nich migrują.

BIAŁA ZIMA W ZOO
Zajęcia podczas których dzieci obserwują zwierzęta na wybiegach i w ogrzewanych pawilonach. Opowiadamy jak zwierzęta w zoo spędzają zimę i jak wygląda to u zwierząt dziko żyjących (w naturze). Które zwierzęta żyją podczas zimy aktywnie, a które zapadają w sen zimowy? Dzieci wymieniają ptaki zimujące w Polsce oraz te, które odleciały jesienią. Tłumaczymy czym i jak prawidłowo dokarmiać ptaki.

JAK ZWIERZĘTA WIDZĄ ŚWIAT?
Oczy zwierząt, które widzą inny świat. Nadludzkie zdolności – dlaczego ptaki i koty tak dobrze widzą? Czy koty rozróżniają kolory? Elektryczność nie tylko do oświetlania.  Wbudowany kompas i uszy do pozazdroszczenia. Radarowcy wśród zwierząt. Widzieć świat nosem. Dlaczego węże mają rozdwojone języki, a ćmy czułki przypominające pióra? Czy zwierzęta lubią łakocie? Skóra – potężny odbiornik świata.

ZOO PANA BRZECHWY
Omawiamy wybrane gatunki zwierząt obecne w wierszach Jana Brzechwy. Dzieci aktywnie uczestniczą w zajęciach, powtarzając rymowane historyjki o małpie, żyrafie, zebrze i innych gatunkach. Odpowiadając na proste pytania, utrwalamy wiedzę  o zwyczajach i naturze obserwowanych zwierząt  –  „Co słychać panie tygrysie?…”.

FILMOWE ZWIERZĘTA
Obyczaje zwierząt mieszkających w łódzkim zoo i  ich filmowi bohaterowie. Czy Nemo  może mieszkać w zoo i dlaczego przyjaźni się z ukwiałem? Czy Aslan w Narnii spotkał kiedyś Alexa?  Czy Dori cierpiała na amnezję? Jak ma na imię wąż pyton – przyjaciel Mowgliego? Komu pomagał dzielny kameleon Pascal? Czy Król Julian Ogoniasty odwiedził łódzkie zoo? Gdzie zbudował swój dom Rozbrykany Tygrys? Czy maleństwo lubiło tran?

RÓŻNORODNOŚĆ ŚWIATA PTAKÓW
W trakcie spaceru młodsze dzieci obserwują ptaki mieszające w zoo. Zastanawiają się dlaczego zwierzęta te potrafią latać, czy się męczą podczas lotu, czy tylko one potrafią latać i po co im dzioby. Dzieci poznają ciekawostki na temat ptaków: po co ptaki odlatują do ciepłych krajów, gdzie migrują, które papugi jedzą mięso, czy pingwiny mieszkają na Madagaskarze itp.

CHRONIONE ZWIERZĘTA POLSKI W ŁÓDZKIM ZOO
Ryś i żbik, zagrożeni mieszkańcy polskich lasów. Dlaczego żubr został  symbolem ochrony przyrody? Towarzyskie bociany i bociany odludki. Dlaczego chronimy ptaki? Polskie sowy. Padalec – wąż czy jaszczurka? Wąż Eskulapa, największy i najrzadszy wąż Polski. Żółwie też mieszkają w Polsce.

NIEUSTRASZENI POGROMCY MITÓW O ZWIERZĘTACH
W trakcie zajęć dzieci konfrontują swoje stereotypowe wyobrażenia o zwierzętach z faktami. Dowiadują się ile nóg ma stonoga, czy ludzie pochodzą od małp, czy papugi mogą jeść mięso, które zwierzę jest najprawdziwszą pandą itp. Podczas spotkania ze zwierzętami konfrontują swoje wyobrażenia m. in. o tym co je jeż i czy skóra węża jest oślizła.

KRÓLESTWO DORY I NEMO – RAFA KORALOWA
Omawiamy pojęcie rafy koralowej  i charakteryzujemy zwierzęta jakie można tam spotkać. Czy Dori i Nemo naprawdę istnieją? Dzieci dowiadują się dlaczego błazenek buszuje w ukwiale, a ten mu na to pozwala? Tłumaczymy czym są zwierzęta o roślinnych kształtach. Podczas zajęć udostępniamy prezentację poświęcona tematyce raf. Dzieci dowiadują się czym są morskie jeże i morskie ogórki, gdzie mieszka rak pustelnik i jak wygląda groźna murena. Dzieci dowiadują się dlaczego rafy chorują i czy można je wyleczyć.

FAUNA KRAJOWA (JAKIE ZWIERZĘTA MIESZKAJĄ W POLSCE?)
W trakcie spaceru dzieci spotykają, nazywają i poznają szczegóły życia wybranych gatunków zwierząt mieszkających w Polsce: żurawia, rysia, żbika, puszczyka, puchacza, padalca itp. Zajęcia odwołują się do znanych wierszy dla dzieci.  W trakcie zajęć dzieci obserwują zachowanie jeża. Na pobliskim trawniku przy pomocy siatki entomologicznej dokonują odłowu zwierząt bezkręgowych. Przyglądają się im, próbują je nazwać (np. biedronka, chrząszcz, owad, pająk itp.).

BIORÓŻNORODNOŚĆ – POZNAĆ, ZROZUMIEĆ, CHRONIĆ
Podczas zajęć wspólnie z młodszymi dziećmi próbujemy znaleźć odpowiedzi na pytanie: jak pomóc przetrwać naszej planecie. Tłumaczymy, że u podstaw zagrożeń różnorodności biologicznej często stoi nasz brak wiedzy i wrażliwości przyrodniczej, a także bierność i niechęć do działania. Omawiamy wpływ działalności człowieka na różnorodność biologiczną (zanieczyszczenie środowiska, wylesianie, wprowadzanie gatunków inwazyjnych i in.). Wyjaśniamy w jaki sposób ogrody zoologiczne mogą pomagać w ocaleniu gatunków zagrożonych wyginięciem.

KRĘGOWE ZWIERZĘTA ZMIENNOCIEPLNE – RYBY, PŁAZY, GADY
Zajęcia odbywają się w pawilonach Akwarium i Wiwarium – uczniowie mają możliwość bezpośredniego kontaktu z wybranymi przedstawicielami ryb, płazów i gadów. Omawiamy przystosowania zwierząt do lądowego, wodno-lądowego i wodnego trybu życia. W trakcie lekcji  dzieci i młodzież poznają charakterystyczne cechy tych trzech gromad – budowę zewnętrzną, przystosowanie do środowiska, sposoby rozmnażanie i zdobywania pożywienia. Uzyskują odpowiedzi na pytania dlaczego i w jaki sposób chronimy ryby, płazy i gady, wymieniają krajowe gatunki tych zwierząt. Uczniowie dowiadują się także czym jest wylinka, czy można w Polsce spotkać żółwia w naturze, gdzie zimują krajowe płazy i gady i in.

SIERŚĆ, ZĘBY, PAZURY – CO WYRÓŻNIA SSAKI?
Prezentujemy skóry zwierząt (np. tygrysa, kangura, kajmana), poroża i rogi, pióra wybranych gatunków ptaków, wylinki węża, czy też ptasie jaja. Dzieci i młodzież w aktywny sposób zdobywają wiedzę zoologiczną – uczą się rozróżniać typy włosów u ssaków, rozumieją jaka jest różnica między porożem, a rogami, dowiadują się dlaczego wąż linieje, a pióra ptaków są tak wielobarwne. Dodatkową atrakcją   dla uczniów jest umiejętność przyporządkowania konkretnych eksponatów dydaktycznych do przygotowanych przez prowadzącego zdjęć wybranych gatunków.

PROPOZYCJE WARSZTATÓW
(w maju i czerwcu nie prowadzimy zajęć warsztatowych):

SZYKUJEMY PRZYJĘCIE W PAWILONIE MAŁP
Poznajemy co jedzą małpy i przygotowujemy im  posiłek. Sałatki, torty, kulinarne obrazki rzeźby., kompozycje. Serwujemy małpom nasze dzieła i podglądamy co lubią jeść najbardziej.

TROPY I ŚLADY ZWIERZĄT
Czym są tropy, a czym ślady zwierząt? Wypluwki, kuźnie, zgryzy, odciski – rozpoznajemy co jest czym. O czym nam mówią pióra ptaków i sierść ssaków?

RAZEM DLA BIORÓŻNORODNOŚCI – POMAGAMY KRAJOWYM OWADOM ZAPYLAJĄCYM
(tylko w okresie kwiecień- wrzesień)
Czy są w Polsce pszczoły, które nie żądlą? Poznajemy krajowe owady zapylające. Dlaczego umierają owady i jak możemy im pomóc? Poznajemy gatunki roślin miododajnych. Budujemy hotele dla owadów.

FUTRO CZY PIÓRA, ŁUSKI CZY SKÓRA, CZYLI CO KOMU DAŁA NATURA
Oglądamy skóry zwierząt (np. tygrysa, kangura, kajmana), poroża i rogi, pióra wybranych gatunków ptaków, wylinki węża oraz ptasie jaja. Uczymy  się rozróżniać typy włosów u ssaków, rozumiemy jaka jest różnica między porożem, a rogami. Dlaczego węże linieją, a pióra ptaków są tak wielobarwne? Dopasuj eksponat do gatunku zwierzęcia.

RAZEM DLA BIORÓŻNORODNOŚCI – POMAGAMY PTAKOM KRAJOWYM PRZETRWAĆ ZIMĘ
(tylko w okresie listopad – luty)
Które ptaki odlatują, a które przylatują zimą do Polski? Gdzie znajdują się „ciepłe kraje” na świecie? Jak mądrze dokarmiać ptaki? Dla kogo ziarno dla kogo owoce? -poznajemy upodobania kulinarne dokarmianych ptaków. Przygotowujemy ekologiczne karmniki dla ptaków.

POMAGAMY KRAJOWYM PTAKOM W ZAKŁADANIU GNIAZD
Dzieci poznają rodzaje ptasich gniazd i znaczenie skrzynek lęgowych. Dowiadują się jak zbudować prostą budkę lęgową i jak odpowiednio ją zabezpieczyć. Samodzielnie wykonują budki lęgowe (opcjonalnie). Z naturalnych materiałów budują ptasie gniazda sprawdzając, czy ręce są równie sprawne, jak ptasie dzioby. Zajęcia wzbogacone prezentacją multimedialną.

FASCYNUJĄCY ŚWIAT BEZKRĘGOWCÓW
Zajęcia w oparciu o obserwację żywych zwierząt bezkręgowych. Uczniowie dowiadują się ile nóg na stonoga, poznają piękno tropikalnych wijów. Mierzą się z mitami i prawdami o “robalach”. Obserwują drewnojady, karaczany madagaskarskie, patyczaki. Dowiadują się jak hodować olbrzymie ślimaki achatiny i oglądają z bliska wylinki skorpionów. Zajęcia wzbogacone prezentacją multimedialną.
Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie ZOO lub pod nr tel. 42 639 11 88 wew. 292 (telefon czynny w godz. 8.00 – 15.00 ).
Godziny otwarcia: listopad – luty 9.00 – 15.30; marzec i październik 9.00 – 17.00; kwiecień i wrzesień 9.00 – 18.00; maj – sierpień 9.00 – 19.00.
Czas programu: 1,5h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: Prelekcja edukacyjna z pokazem zwierząt: 12 zł/os. + koszt biletów; cena biletów w sezonie wiosenno-letnim (22.03–31.10): Bilet normalny – 30zł, Bilet ulgowy – 25zł; cena biletów w sezonie jesienno-zimowym (01.11–21.03): Bilet normalny – 25zł, Bilet ulgowy – 20zł.
Link do strony Ogrodu Zoologicznego: https://www.zoo.lodz.pl/

Zwiedzanie Ogrodu Botanicznego + warsztaty (temat do wyboru)

Bogata oferta edukacyjna, możliwość prowadzenia zajęć zarówno w terenie pełnym ciekawych obiektów przyrodniczych jak i w sali dydaktycznej, interesujące tematy lekcji, możliwość uczestniczenia w różnorodnych konkursach, wystawach i prelekcjach tematycznych sprawia, iż Ogród Botaniczny cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży oraz wychowawców i nauczycieli pragnących uatrakcyjnić zajęcia szkolne.

TEMATY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH:

WIOSNA W OGRODZIE
Zajęcia terenowe, podczas których dzieci obserwują przyrodę i wspólnie z prowadzącym rozmawiają o zmianach zachodzących w świecie roślin i zwierząt w okresie trwania wiosny. Podczas spaceru po Ogrodzie dzieci poznają gatunki roślin charakterystyczne dla tej pory roku i dowiadują się o nich wielu ciekawostek. Pod koniec zajęć rozdawane są karty pracy z rebusami i zagadkami związanymi z tematem lekcji.

KOLOROWE LATO W OGRODZIE
Zajęcia terenowe prowadzone w okresie letnim. Dzieci odbywając spacer po Ogrodzie, odwiedzają jego najbardziej kolorowe zakątki. Prowadzący zajęcia pokazuje uczniom rośliny kwitnące, zwraca uwagę na ich barwę i zapach, nazwę i wybrane właściwości. Podczas spaceru po Ogrodzie dzieci obserwują przyrodę i starają się wspólnie z prowadzącym odpowiadać na wiele pytań dotyczących świata przyrody. Pod koniec zajęć rozdawane są karty pracy z rebusami i zagadkami związanymi z tematem lekcji.

JESIEŃ W OGRODZIE
Zajęcia, podczas których dzieci spacerując po Ogrodzie obserwują oznaki jesieni. Prowadzący pokazuje uczniom rośliny, których kwitnienie i owocowanie przypada na tę porę roku, zwracając uwagę na ich kolory, kształty oraz inne cechy i właściwości. Wspólnie z dziećmi, w oparciu o poczynione obserwacje, rozmawia o zachodzących jesienią zmianach w przyrodzie. Pod koniec zajęć rozdawane są karty pracy z rebusami i zagadkami związanymi z tematem lekcji.

ZIMA W PRZYRODZIE
Temat realizowany w sali dydaktycznej.
Zajęcia, podczas których dzieci dowiadują się o tym jak przebiega zima w przyrodzie i co się dzieje z roślinami i zwierzętami o tej porze roku. Prowadzący rozmawia z uczniami o dokarmianiu ptaków podczas zimy oraz opowiada o śladach zostawianych zimą przez zwierzęta. Podczas zajęć dzieci otrzymują proste zadania do wykonania, związane z tematem lekcji.

POZNAJEMY ROŚLINY CHRONIONE
Temat realizowany na terenie Ogrodu (w sezonie otwarcia Ogrodu) oraz w sali dydaktycznej (poza sezonem).
Zajęcia, podczas których dzieci zapoznawane są z tematyką roślin chronionych. Prowadzący rozmawia z dziećmi o powodach, celach i sposobach ochrony roślin oraz prezentuje niektóre gatunki roślin chronionych. Uczniowie dowiadują się jaką rolę pełni ogród botaniczny i jak na co dzień można chronić przyrodę. Celem zajęć jest ukształtowanie u dzieci odpowiedniej postawy, polegającej na świadomym rozumieniu potrzeby dbania o przyrodę, w tym o świat roślin. Pod koniec zajęć rozdawane są karty pracy z rebusami i zagadkami związanymi z tematem lekcji.

PODZIWIAM I CHRONIĘ PRZYRODĘ
Zajęcia terenowe, podczas których dzieci obserwują przyrodę, odkrywają jej piękno oraz rozmawiają z prowadzącym o tym jak wielką ma ona wartość. Uczniowie dowiadują się, że są częścią przyrody i że powinno się ją chronić. W trakcie trwania spaceru dzieci odkrywają różnorodność świata roślin i dowiadują się wielu ciekawostek z nią związanych. Zajęcia mają na celu wzbudzenie w dzieciach pozytywnych emocji w stosunku do przyrody, w tym radości z odkrywania jej tajemnic.

POSZUKIWACZ SKARBÓW
Zajęcia kształtujące spostrzegawczość i zmysł orientacji w terenie oraz poszerzające u dzieci wiedzę ogólnoprzyrodniczą. Uczestnicy zajęć poszukują „Kamiennego Strażnika” strzegącego skarbu, idąc szlakiem wyznaczonym na mapce. W trakcie zajęć dzieci zatrzymują się przy różnych roślinach, o których opowiada prowadzący. Zajęcia stanowią połączenie zabawy z edukacją przyrodniczą.

WYCZAROWANE Z NATURY
Temat realizowany w sali dydaktycznej.
Zajęcia, podczas których dzieci wykorzystując materiał roślinny i różne techniki twórcze, samodzielnie wykonują prace plastyczne. Podczas zajęć prowadzący przedstawia dzieciom w formie prezentacji fotografie przyrodnicze obrazujące piękno przyrody, które stanowią inspirację i natchnienie dla młodych artystów. Zajęcia mają na celu rozwój zdolności manualnych, a także rozwój wyobraźni i sfery emocjonalnej uczniów.

POŻYTECZNY ŚWIAT ROŚLIN
Zajęcia terenowe zapoznające dzieci z rolą roślin w przyrodzie. Prowadzący omawia na przykładach funkcje pełnione przez rośliny oraz opowiada o wielu ciekawostkach związanych m.in. z ich wzrostem, rozmnażaniem, wyglądem i właściwościami leczniczymi. Dzieci obserwują różnorodność roślin i odkrywają ich piękno oraz dowiadują się jak ważne są one dla istnienia życia na Ziemi. Pod koniec zajęć rozdawane są karty pracy z rebusami i zagadkami związanymi z tematem lekcji.

WYCIECZKA PO OGRODZIE BOTANICZNYM
Spacer po Ogrodzie, łączący obserwację przyrody ze zwiedzaniem najbardziej atrakcyjnych dla dzieci zakątków Ogrodu. Prowadzący pokazuje dzieciom różne działy Ogrodu i opowiada o roślinach rosnących na ich terenie. Podczas spaceru po Ogrodzie uczestnicy zajęć obserwują przyrodę i odkrywają jej piękno.

TEMATY WARSZTATÓW W SKANSENIE ROŚLINNYM:

NASZ CHLEB POWSZEDNI
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla dzieci i młodzieży w wieku 5 – 18 lat, obrazujące uczniom rolę jaką pełnią rośliny zbożowe w gospodarstwie wiejskim. Uczestnicy zajęć uczą się rozpoznawania podstawowych gatunków zbóż, poznają ich właściwości i produkty, które można z nich otrzymać (np. mąka, kasze, otręby), porównują kształty i faktury nasion różnych roślin zbożowych w powiększeniu. Podczas zajęć odbywa się mielenie ziarna na mąkę.

O ZASŁUGACH MAŁEJ PSZCZOŁY
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla dzieci i młodzieży w wieku 5 – 18 lat  przybliżające uczniom życie pszczelej rodziny i ukazujące rolę jaką pełnią pszczoły w przyrodzie i gospodarce człowieka. Podczas zajęć uczestnicy poznają podstawowe rośliny miododajne, dowiadują się jakie funkcje pełnią poszczególne kasty pszczół w ulu, uczą się o ich budowie, w tym o przystosowaniach do zbierania nektaru i pyłku. Dowiadują się także o czynnikach zagrażających pasiekom i dzikim gatunkom pszczół oraz o konieczności ich ochrony.

APTEKA NA ŁĄCE I W OGRODZIE
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla dzieci i młodzieży w wieku 5 – 18 lat, na których uczniowie poznają podstawowe rośliny zielarskie wykorzystywane dawniej w medycynie ludowej, takie jak np.: mięta, tymianek, majeranek, nagietek, krwawnik czy mydlnica. Uczestnicy dowiadują się, które części roślin wykorzystywane były do celów leczniczych i jak sporządzano z nich preparaty ziołowe. Pod opieką osoby prowadzącej zajęcia dzieci sporządzają własne wyroby zielarskie, które stanowić będą miłą pamiątkę z warsztatów.

OGRÓD KWIECIEM MALOWANY
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla dzieci i młodzieży w wieku 5 – 18 lat, w trakcie których uczniowie poznają funkcje przyrodnicze i znaczenie tradycyjnych wiejskich ogródków oraz uczą się podstawowych zasad ich tworzenia. Celem zajęć jest zwrócenie uwagi uczestników na malowniczość i różnorodność uprawianych w przedogródku roślin. Uczniowie próbują także odnaleźć bytujące w nim zwierzęta. W ramach zajęć uczestnicy wykonują kwiaty z kolorowego papieru i próbują swoich sił w projektowaniu własnego przedogródka.

KOLORY MOJEGO UBRANIA
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla dzieci i młodzieży w wieku 5 – 18 lat,  przybliżające uczestnikom tajniki naturalnego farbowania tkanin przy użyciu barwników roślinnych. Uczniowie poznają podstawowe gatunki roślin wykorzystywane dawniej do produkcji barwników, dowiadują się jak farbowano dawniej, a jak robi się to dzisiaj. Prowadzący pokazuje jak przygotowuje się roztwór barwierski, a następnie uczestnicy sami próbują swoich sił w farbowaniu tkanin.

EKOLOGIA NA WIEJSKIM PODWÓRKU
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla dzieci i młodzieży w wieku 5 – 15 lat. Zajęcia ukazują funkcjonowanie dawnego gospodarstwa. Uczestnicy zajęć uczą się jak wykorzystywano i szanowano dary natury w wiejskich obejściach, w których nic się nie marnowało i wszystko miało swoje przeznaczenie. Uczniowie dowiadują się co to jest kompost i jak można go zrobić, poznają do czego można wykorzystać niektóre rośliny pospolicie nazywane chwastami. Na przykładzie zbóż dzieci i młodzież poznają wielorakie wykorzystanie poszczególnych części roślin użytkowych.

OPOWIEŚCI O PRZYRODZIE W DREWNIANEJ ZAGRODZIE
Zajęcia terenowe dla dzieci w wieku 5 – 13 lat, ukazujące uczniom piękno wiejskiej zagrody i życia w zgodzie z naturą. Zajęcia zwracają uwagę na potrzebę poszanowania przyrody, oszczędnego wykorzystywania jej zasobów, dbania o dzikie zwierzęta i rośliny, jak również o to, co niesie ze sobą nasza tradycja i kultura. Podczas lekcji uczniowie dowiedzą się m.in. jak pomóc ptakom założyć gniazda, jak dokarmiać je zimą, dlaczego trzeba ratować trzmiele oraz dlaczego niektóre gatunki roślin i zwierząt giną.

OD WŁÓKIENKA DO GIEZEŁKA
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla dzieci i młodzieży w wieku 5 – 18 lat, ukazujące uczniom z czego się składa i w jaki sposób powstaje tkanina z włókien naturalnych. Uczestnicy zajęć poznają podstawowe gatunki roślin włóknodajnych, odkryją też największą tajemnicę pospolitej pokrzywy. Wśród eksponatów zgromadzonych w zabytkowej chałupie pokazane zostaną dawne narzędzia służące do pozyskiwania włókien i do tkania płócien. Uczniowie zapoznają się z kolejnymi etapami wytwarzania lnianej tkaniny sami w nich uczestnicząc.

OLEJE ZNANE I MNIEJ ZNANE
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla dzieci i młodzieży w wieku 5 – 18 lat, na których uczniowie poznają podstawowe rośliny olejodajne wykorzystywane w dawnych gospodarstwach oraz współcześnie. Uczestnicy zajęć zdobywają również ciekawe informacje o właściwościach tłuszczy roślinnych i ich znaczeniu dla człowieka, a podczas warsztatów mają okazję aby własnoręcznie tłoczyć olej z nasion roślin olejodajnych.

CO W TRAWIE PISZCZY?
Zajęcia dydaktyczne realizowane na terenie Ogrodu i w Skansenie Roślinnym dla dzieci i młodzieży w wieku 7-18 lat. Podczas zajęć uczniowie zwiedzają Skansen oraz oglądają zlokalizowane nieopodal schronienie dla dzikich owadów zapylających. Podczas zwiedzania poznają rolę owadów w przyrodzie i w gospodarstwie rolnym. W drugiej części zajęć uczestnicy zbierają okazy bezkręgowców spotkanych na dzikiej łące używając sprzętu do badań entomologicznych, umieszczają złapane okazy w pojemnikach i w Skansenie, przy wykorzystaniu prostego sprzętu optycznego, prowadzą  obserwacje, ucząc się podstaw ich budowy i biologii. Poznają rolę owadów zapylających oraz rozkładających martwą materię, dowiadują się dlaczego niektóre owady żądlą zwierzęta i człowieka, poznają przyczyny i skutki inwazji szkodników drzew  w lasach i sposoby naturalnego zapobiegania namnażaniu się szkodników. Czas trwania: 1,5-2 godziny.

ROŚLINNI WĘDROWNICY
Zajęcia dydaktyczne realizowane w miesiącach sierpień-październik dla uczniów w wieku 7-14 lat. Wycieczka i zajęcia w Skansenie lub sali dydaktycznej. Podczas wycieczki uczestnicy poznają sposoby rozmnażania się roślin zielnych, bylin i drzew, przykłady konkurencji pomiędzy roślinami o siedliska. W części warsztatowej uczniowie oglądają kolekcję nasion i ich przystosowania do rozsiewania, wykonują proste eksperymenty z wykorzystaniem nasion. Część warsztatowa realizowana jest w Skansenie (sierpień-wrzesień) lub w sali dydaktycznej (październik). Czas trwania: 1,5-2 godziny.

Z DREWNA WYSTRUGANE
Zajęcia terenowo-warsztatowe dla dzieci i młodzieży w wieku 5 – 18 lat, w trakcie których uczniowie uświadamiają sobie, jak życie naszych przodków zależne było od natury i jak ściśle było z nią związane. Podczas zwiedzania zabytkowej chałupy uczestnicy poznają różne narzędzia i sprzęty wytwarzane przez rzemieślników, wykorzystywane dawniej w gospodarstwach domowych. Uczniowie zdobywają też ciekawe informacje o różnych gatunkach drzew i właściwościach ich drewna. Na zakończenie zajęć każdy uczeń wykona własny ornament roślinny.

W WIEJSKIEJ ZAGRODZIE
Zajęcia dydaktyczne w Skansenie Roślinnym dla dzieci w wieku 5-10 lat. Podczas zajęć dzieci zwiedzają zagrodę, dowiadują się jak żyli ludzie na dawnej wsi, jak umiejętnie korzystali z zasobów przyrody nie niszcząc jej. Uczestnicy poznają naturalne surowce, z których budowało się dom oraz zabudowania gospodarcze, a także materiały, z których wyrabiano sprzęty potrzebne w domu i w gospodarstwie (drewno, kamień, gałęzie, glina itp.). Podczas części warsztatowej dzieci mają okazję w praktyce poznać zasady wykonywania sprzętów domowych i gospodarskich oraz spróbować w zabawie korzystać z prostych akcesoriów używanych na dawnej wsi. Czas trwania: 1,5-2 godziny.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie Ogrodu Botanicznego lub pod nr tel. 42 688 44 20.

Godziny otwarcia: kwiecień, wrzesień: 9.00-19.00; maj – sierpień: 9.00-20.00; październik: 9.00-17.00
Czas programu: 2h
Dostępność: Ogród Botaniczny otwarty dla zwiedzających od dnia 1 kwietnia do dnia 31 października
Ceny biletów: bilet normalny – 8,00 zł, bilet ulgowy – 4,00 zł; bilet zintegrowany (ważny dwa dni) uprawniający do wstępu do Palmiarni i Ogrodu Botanicznego: normalny – 16,00 zł, ulgowy – 8,00 zł
Link do strony Ogrodu Botanicznego: https://www.botaniczny.lodz.pl/

Zwiedzanie Palmiarni + warsztaty (temat do wyboru)

W najstarszym łódzkim Parku Źródliska I możemy odnaleźć miejsce pełne ciepła i niezwykłej egzotyki, gdzie choć na chwilę przeniesiemy się do ciepłych stref klimatycznych. Możemy być pewni, że o każdej porze roku spacer po Palmiarni dostarczy nam wielu przyjemnych wrażeń.
Egzotyczna kolekcja roślin, to żywa historia Łodzi, zapoczątkowana przez łódzkich fabrykantów. Najstarsze rośliny to ponad 150 letnie palmy. Uzupełniają je wspaniałe bananowce, araukarie, bambusy i figowce. Pod okazałymi koronami kilkudziesięciu roślin miejsce znalazły: storczyki, bromelie, begonie, paprocie oraz krotony. Od późnej wiosny dodatkowo poznać możemy kilkadziesiąt gatunków roślin rosnących w ogródku dydaktycznym, który uważany jest za pierwszy Ogród Botaniczny w Łodzi.

TEMATY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH:

OSOBLIWOŚCI ŚWIATA ROŚLIN
W czasie zajęć dzieci zapoznają się z najbardziej niezwykłymi roślinami znajdującymi się w kolekcji Palmiarni (m.in.: palma daktylowa, palma kokosowa, ruszczyk, bananowiec, eukaliptus, cykas, rosiczka, kaktusy). Prowadzący zwraca uwagę dzieci na różnorodne przystosowania roślin do warunków siedliskowych. W trakcie zajęć dzieci wypełniają karty pracy. Zajęcia kończy wspólne odczytanie najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.

ZNANE I NIEZNANE EGZOTYCZNE ROŚLINY JADALNE
Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z roślinami, których owoce, liście, kwiaty i inne elementy są przez człowieka wykorzystywane w żywieniu. W czasie spaceru po Palmiarni, dzieci mają za zadanie odszukać znane im owoce. Przy wszystkich prezentowanych podczas zajęć roślinach prowadzona jest krótka pogadanka. Pod koniec zajęć dzieci otrzymują karty pracy. Ich zadaniem jest pokolorowanie i podpisanie rysunków poznanych na zajęciach roślin.

ZWIEDZANIE PALMIARNI Z PRZEWODNIKIEM
W trakcie wspólnego spaceru z przewodnikiem, dzieci poznają historię Palmiarni oraz najważniejsze elementy kolekcji roślin szklarniowych. Przewodnik prezentuje rośliny egzotyczne pochodzące z różnych części świata, rośliny w danym momencie kwitnące, owocujące, a także cechujące się swoistymi, często niezwykłymi przystosowaniami. Prezentowane są również przykłady zastosowań tych roślin przez człowieka.

Zajęcia edukacyjne odbywają się od wtorku do piątku od 10.00 do 15.00 (kwiecień – wrzesień) oraz od 9.00 do 15.00 (październik – marzec). Najpóźniej zajęcia mogą rozpocząć się o godzinie 14.00. Liczba przewodników i prowadzących zajęcia jest ograniczona. Maksymalna wielkość grupy na jednego przewodnika to 25 osób.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie Palmiarni lub pod nr tel. 42 674 96 65.

Godziny otwarcia: Od 1 października Palmiarnia będzie czynna w godzinach: od wtorku do piątku w godzinach 11.00 – 16.00, w sobotę i w niedzielę w godzinach 9.00 – 16.00. W poniedziałki Palmiarnia nieczynna.
Czas programu: 1-1,5h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: Opłata za zajęcia edukacyjne wynosi 60 zł. Bilet normalny – 10,00 zł, bilet ulgowy – 5,00 zł. Bilet zintegrowany (ważny 2 dni) uprawniający do wstępu do Palmiarni i Ogrodu Botanicznego: normalny – 16,00 zł, ulgowy – 8,00 zł
Link do strony Palmiarni: https://www.botaniczny.lodz.pl/palmiarnia/
wirtualny spacer

Zwiedzanie Księżego Młyna + warsztaty w Centrum Turysty Księży Młyn

Księży Młyn – idealnie zachowany kompleks rezydencjonalno-mieszkalno-fabryczny należący w XIX wieku do najbogatszego łódzkiego przemysłowca Karola Wilhelma Scheiblera. Osiedle stanowiło swoiste miasto w mieście. Na jego terenie znajdują się budynki fabryczne, domy robotników – tzw. famuły, sklep – tzw. konsum, szkoła, dwa szpitale, remiza straży ogniowej, gazownia. Większość osiedla znajduje się między ul. Tymienieckiego, Przędzalnianą i Fabryczną. W całości jest wpisane do rejestru zabytków.

OFERTA WARSZTATOWA DLA GRUP

Opcja A – warsztaty „Skarpeciaki” w budynku Centrum Turysty. Samodzielne wykonanie przez każdego uczestnika „Skarpeciaka” – maskotki, którą zabierze ze sobą oraz prezentacja wystawy „od przędzenia do gotowego wyrobu”.

Opcja B – zajęcia w plenerze “Księży Młyn czyli Miasto w Mieście” w okolicy Centrum Turysty. Zwiedzanie z przewodnikiem XIX- wiecznego osiedla dla robotników.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie CTKM lub pod nr tel. 513 712 411.

Godziny otwarcia: Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia pod nr tel. 513 712 411 lub na stronie http://www.zwiedzanielodzi.pl/centrum-turysty.html.
Czas programu: 2h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: Cena warsztatów: 12-15 zł od osoby
Link do strony Centrum Turysty Księży Młyn: http://www.zwiedzanielodzi.pl/centrum-turysty.html

Dzień 3

Zwiedzanie EC1 + warsztaty (temat do wyboru)

W budynkach najstarszej łódzkiej elektrociepłowni powstał nowoczesny ośrodek kultury, nauki i sztuki pod nazwą EC1 Łódź – Miasto Kultury. EC1- Zachód to siedziba Centrum Nauki i Techniki. Centrum można zwiedzać według trzech ścieżek edukacyjnych, czyli stałych wystaw i ekspozycji. Pierwsza dotyczy przetwarzania energii, druga – historii cywilizacji i nauki.  Trzecia ścieżka wyjaśnia tajemnice mikro i makro świata. EC1- Wschód pełni przede wszystkim funkcje kulturalne i artystyczne. W zabytkowej hali maszyn odbywają się koncerty i konferencje. Atrakcją kompleksu Ec1 jest również najnowocześniejsze w Polsce Planetarium.
Aby w pełni wykorzystać pobyt w Centrum Nauki i Techniki EC1 w Łodzi, warto zamówić dodatkowe zajęcia na ekspozycji. W pięknie przystosowanych do zwiedzania przestrzeniach dawnej łódzkiej elektrociepłowni przygotowaliśmy dla naszych gości warsztaty i lekcje bezpośrednio związane z wystawionymi tu eksponatami oraz takie, dla których ekspozycja jest głównie fascynującym tłem.
Zajęcia prowadzą pracownicy Centrum Nauki EC1 z pomocą nauczycieli i opiekunów grup. Każda z nich może liczyć do 15 osób. Klasa o większej liczbie uczniów może podzielić się na dwa zespoły – pracujące równolegle lub jeden po drugim. Przebieg i zakres zajęć są dostosowywane do etapu kształcenia uczniów.

TEMATY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH:

Warsztat szalonego konstruktora (Zajęcia z klasą)
Wielcy konstruktorzy są autorami drapaczy chmur, mostów czy wież. My spróbujmy wcielić się w szalonego konstruktora i zbudować konstrukcję niepowtarzalną i zwariowaną, bo zbudowaną z tego, co znajdziemy pod ręką. Zadaniem będzie zaprojektowanie toru dla kulki tak, aby doprowadzić ją do wyznaczonego celu. Przy okazji wyjaśnimy, jak pomagają nam maszyny proste i pokażemy, gdzie je znaleźć w życiu codziennym. Naturalną kontynuacją zajęć jest część ekspozycji „Maszyny proste” na ścieżce „Rozwój wiedzy i cywilizacji”.
Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz I i II etapu edukacyjnego (edukacji wczesnoszkolnej).

Pobawmy się elektrownią, czyli jak powstaje prąd (Zajęcia z klasą)
Zajęcia te pomogą dostrzec analogie między prostymi zjawiskami towarzyszącymi oddychaniu, pompowaniu balonika, czy gotowaniu wody, a etapami procesu produkcji prądu. Uczestnicy zapoznają się z urządzeniami w EC1, w których zachodzą analogiczne procesy.
Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej I etapu edukacyjnego (edukacji wczesnoszkolnej) głównie w zakresie: edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i technicznej.

Jak zostać inżynierem, czyli o matematyce i konstrukcjach (Zajęcia z klasą)
Inżynierów wszystkich specjalności charakteryzuje dobra znajomość matematyki i wyobraźnia konstruktorska. Przygotowaliśmy zestaw ćwiczeń, podczas których najmłodsi uczestnicy będą doskonalić te umiejętności. W zależności od wieku, potrzeb i możliwości będziemy przeliczać i klasyfikować, układać i rozkładać figury. Będziemy budować i konstruować oraz brać udział w kształcących grach i zabawach.
Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej I i II etapu edukacyjnego (klas II – VI), głównie w zakresie: edukacji matematycznej i informatycznej.

Zapoznaj się również z odrębną (!) ofertą “Zajęć z klasą on-line” prowadzonych na platformie Zoom.
“Zajęcia z klasą” można zarezerwować podczas ustalania szczegółów wizyty z naszym Działem Obsługi Klienta (tel. +48 42 600 61 00 wew. 1, informacja@ec1lodz.pl).
Pytania dotyczące merytorycznych szczegółów oferty, uwagi do zajęć oraz propozycje nowych tematów prosimy kierować pod adres: marek.pisarski@ec1lodz.pl.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie EC1 lub pod nr tel. +48 42 600 61 00 wew. 1 .

Godziny otwarcia: Od wtorku do piątku zapraszamy w godz. 10:00 – 18:00, zaś w soboty i niedziele w godz. 11:00 – 19:00.
Czas programu: 3h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: Opłata wynosi 30 zł za każdą grupę (składającą się z maksymalnie 15 osób) PLUS cena standardowych biletów do Centrum Nauki i Techniki EC1 (w przypadku grup wynosi ona 14 zł od osoby od wtorku do piątku)
Link do strony EC1: https://www.ec1lodz.pl/

Zwiedzanie Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz Łódzkiego Parku Kultury Miejskiej + warsztaty (temat do wyboru)

W XIX i XX wieku Łódź była największym w kraju ośrodkiem przemysłu włókienniczego. Naturalne więc było, że muzeum tkactwa, którego pomysł narodził się w 1946 roku, powinno powstać właśnie tu. Biała Fabryka Ludwika Geyera – obecnie siedziba Centralnego Muzeum Włókiennictwa – jest jednym z najstarszych w Łodzi zespołów fabrycznych i miejscem uruchomienia pierwszej w Łodzi maszyny parowej. Muzeum prezentuje narzędzia i maszyny włókiennicze, historyczne i współczesne tkaniny oraz ubiory.
Łódzki Park Kultury Miejskiej należy do zespołu CMWŁ i zabiera zwiedzających w niezwykłą podróż w czasie. Na jego terenie znajduje się pięć historycznych domków, typowych dla zabudowy Łodzi w XIX i na początku XX wieku, które są rozmieszczone wzdłuż brukowanej „kocimi łbami” uliczki. Budynki zostały przeniesione z różnych miejsc w Łodzi oraz jej okolic. Dobrano je tak, żeby jak najlepiej i najpełniej reprezentowały dawną architekturę miasta.

TEMATY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH:

Warsztat „Łódź fabryczna”
Łódź to miasto, które dawniej było pełne fabryk. Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzą się, co to jest fabryka, jak wygląda i jakie można w niej usłyszeć dźwięki? Sprawdzimy, co wspólnego z fabryką ma czajnik, poszukamy cech charakterystycznych architektury przemysłowej i wsłuchamy się w dźwięki fabrycznych maszyn a także poznamy legendę o założeniu Łodzi.
Czas trwania: 90 min.

Warsztat „Poczuj rytm”
Czym jest rytm? Czy można go usłyszeć, poczuć, zobaczyć? Podczas warsztatu odkryjemy, że rytm jest obecny nie tylko w muzyce, ale również w naszym ciele, otaczającej rzeczywistości oraz sztuce! Obejrzymy też m.in. prace łódzkiego awangardowego artysty – Antoniego Starczewskiego – i dowiemy się, że rytm może składać się też z różnych powtarzających się elementów.
Czas trwania: 90 min.

Spacer „Śladami rodziny Geyerów”
Wybierz się na wyjątkowy spacer z edukatorem CMWŁ, podczas którego poznajemy historię Ludwika Geyera i jego rodziny oraz dowiadujemy się o jego wielkich przedsięwzięciach i inwestycjach, które odmieniły Łódź. Spacer rozpoczyna się w siedzibie Muzeum Włókiennictwa. Dalej trasa prowadzi do wejścia na ul. Piotrkowską. Później do skrzyżowania ulicy Piotrkowskiej z Czerwoną i Milionową. Następnie w drugą stronę, do Placu Reymonta, początkowym odcinkiem ulicy Przybyszewskiego i dalej, przez Park Reymonta. Kończy się na dziedzińcu Białej Fabryki. Po drodze zatrzymujemy się przy poszczególnych miejscach należących niegdyś do rodziny Geyera i opowiadamy o ich historii.
Czas trwania: 90 min.

Oprowadzanie
Wraz z edukatorem wybierz się na zwiedzanie aktualnie otwartych wystaw stałych i czasowych. Podczas oprowadzania przyglądamy się budynkowi muzeum, dowiadujemy się nieco o jego historii oraz poznajemy warunki pracy i mieszkania XIX-wiecznych robotników. Oglądamy także wystawy czasowe prezentujące modę lub tkaninę artystyczną.
Czas trwania: 90 min.

Lekcja „Para – buch! Muzeum – w ruch!
Dlaczego gwizdek czajnika gwiżdże, gdy gotuje się woda? W jaki sposób para wodna może wprawić w ruch całą fabrykę? Na te i wiele innych pytań dotyczących pary i możliwości jej wykorzystania spróbujemy odpowiedzieć podczas lekcji muzealnej „Para – buch! Muzeum – w ruch!”. Heron, Newcomen, Watt i Stephenson to tylko niektóre osoby, których wynalazki i odkrycia pojawią się w trakcie zajęć. Sprawdźcie sami.
Czas trwania: 45 min.

 Lekcja „Łódzkie legendy”
Kim był Janusz i w jaki sposób przyczynił się do powstania miasta Łodzi? Jak narodziła się łódzka „Pietryna” i jakie urządzenie zamontował w swoim pałacu Izrael Poznański? Na te i wiele innych pytań odpowiemy podczas lekcji muzealnej „Łódzkie legendy”.
Spróbujemy zdefiniować pojęcie legendy i baśni. Poprzez wspólne rozwiązywanie zagadek, łamigłówek i krzyżówek poznamy wiele barwnych opowieści, w których opisane zostały ważne zdarzenia w dziejach Łodzi. Przyjdźcie i sami przekonajcie się jak wiele tajemnic na temat historii miasta kryje się w tych niezwykłych opowieściach przekazywanych z pokolenia na pokolenie!
Czas trwania: 45 min.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie CMWŁ lub pod nr tel. 500 527 855, (42) 684 61 15.

Godziny otwarcia: Poniedziałek: nieczynne; Wtorek – Niedziela: 12.00-14.30 i 15.00-18.00 (między 14.30 a 15.00 – przerwa techniczna)
Czas programu: 1,5-2h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: Warsztaty: bilet normalny – 12 zł, bilet ulgowy – 8 zł. Lekcje: bilet normalny – 6 zł, bilet ulgowy – 4 zł. Oprowadzenie z edukatorem: bilet normalny – 15 zł, bilet ulgowy – 10 zł.
Link do strony CMWŁ: https://www.cmwl.pl/public/

Spacer szlakiem Łódź bajkowa z przewodnikiem

Na dobranockach o Misiu Uszatku, Misiu Colargolu i Zaczarowanym Ołówku wychowały się pokolenia Polaków. Co łączy te bajki? Wszystkie powstały w Łodzi. W Se-ma-forze nieprzerwanie od 70 lat tworzy się filmy animowane, zarówno bajki dla dzieci, jak i filmy dla dorosłych. Dwie produkcje nagrodzone zostały nawet Oscarami!
Będąc w Łodzi z dziećmi, można zdecydować się na zwiedzanie szlakiem Łodzi bajkowej. W przestrzeni miasta odnajdziemy wówczas dziesięć małych pomników przedstawiających bajkowych bohaterów, którzy przypominają o dorobku łódzkiej animacji. Na Piotrkowskiej natrafimy na pierwszy pomnik, który stanął na bajkowym szlaku – Misia Uszatka, przy Muzeum Kinematografii spotkamy koty Filemona i Bonifacego, przed wejściem do Palmiarni  – wróbla Ćwirka, dwa leśne ludki Maurycego i Hawranka – w największym łódzkim parku Na Zdrowiu, tuż przy wejściu do zoo a przy wejściu do aquaparku Fala – pingwina Pik-Poka. Szukajcie dalej, bo jest ich więcej!

Namiary do wybranych przewodników miejskich można znaleźć TU  lub w biurze Łódzkiej Organizacji Turystycznej (Piotrkowska 28) pod numerem tel. (+48) 208 81 81, (+48) 722 005 314.

Czas programu: 1,5-2h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Link do strony ŁOT z informacją o Łodzi Bajkowej: https://lodz.travel/lodz-bajkowa

Dzień 4

Czy są w Łodzi lwy i jednorożce? (spacer szlakiem secesji z przewodnikiem)

Łódź jest miastem, którego centrum w istotnym stopniu ukształtowane zostało przez secesję. Zadecydował o tym czas rozbudowy miasta. Na przełomie XIX i XX wieku łódzki przemysł osiągnął szczyty swojego rozwoju. W naszym mieście mieszkało przynajmniej 40 prawdziwych milionerów, a fortuny kilkuset „mniejszych” fabrykantów liczone były w setkach tysięcy rubli. Wolna lub zajęta przez zniszczoną już drewnianą architekturę przestrzeń miejska umożliwiała rozwinięcie akcji budowlanej na dużą skalę.
Łódzką secesję akcentuje głównie zewnętrza lub wewnętrzna dekoracja budynku. Brakuje natomiast obiektów architektonicznych o asymetrycznej bryle, tak charakterystycznych dla rozwiniętych form zachodnioeuropejskiej art neuveau. Chociaż i w łódzkich realizacjach widać jakby „projektowanie od wewnątrz”, podczas którego architekt brał pod uwagę funkcjonalność budynku kosztem harmonii jego bryły. Mimo trwających kryzysów i rewolucji możemy w architekturze Łodzi odnaleźć przynajmniej kilkadziesiąt sesyjnych realizacji przepadających do 1914 roku.
Na szczególną uwagę zasługuje perła architektury – najpiękniejsza łódzka willa secesyjna, należąca niegdyś do Leopolda Kindermanna. Obecnie mieści się tam Galeria Willa. Co ciekawe, w budynku nie ma dwóch takich samych okien.

Namiary do wybranych przewodników miejskich można znaleźć TU lub w biurze Łódzkiej Organizacji Turystycznej (Piotrkowska 28) i pod numerem tel. (+48) 208 81 81, (+48) 722 005 314.

Czas programu: 1,5-2h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok

Zwiedzanie Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi + warsztaty (temat do wyboru)

Dział Naukowo-Oświatowy Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi przygotował program edukacyjny adresowany do wszystkich grup wiekowych. Ze względu na wielodziałową strukturę muzeum mamy możliwość podejmowania szerokiej gamy tematów.
Zajęcia przeprowadzają pracownicy merytoryczni przy wykorzystaniu różnorodnych środków przekazu: technik multimedialnych, pokazu zabytków lub prezentacji wystaw stałych i czasowych. Pragniemy wprowadzić słuchaczy w świat czasów minionych, przypomnieć zwyczaje i obrzędy dawno wygasłe i te kultywowane po dzień dzisiejszy. Chcemy ułatwić słuchaczom zrozumienie takich pojęć jak kultura, tradycja czy region i zaszczepić szacunek dla wielkiego i bogatego dziedzictwa naszych przodków.

TEMATY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH:

Zajęcia z archeologii
1.  O odkrywaniu przeszłości czyli zawód archeologa.
2.  Podróże w czasie – jak kiedyś żyli ludzie?
3.  Początki państwa polskiego w dawnych legendach.

Zajęcia z teatru lalkowego
1. ABC teatru lalek.
2. Jak powstaje lalka teatralna.
3. Twórcy spektaklu lalkowego.

Warsztaty
1. „Rzecz o stroju średniowiecznym” – warsztaty z projektowania strojów dworskich.
2. „Piękno i prostota – o biżuterii pradziejowej” – warsztaty z wykonywania ozdób z gliny i drutu.
3. „Nie święci garnki lepią – o garnkach i garncarstwie” – warsztaty z wyklejania naczyń glinianych.
4. „Wszystkie barwy tęczy – o słowiańskich krajkach” – warsztaty z tkania wełnianych krajek na bardkach.
5. „Dawne płacidła, monety i banknoty”- warsztaty z projektowania i wybijania monet.
6. „Gwiazdki, światy i łańcuchy”- warsztaty z wykonywania tradycyjnych ozdób choinkowych.
7. „Kraszanki, pisanki, oklejanki” – warsztaty z wykonywania pisanek wielkanocnych.
8. „Nie tylko kukiełki”-  warsztaty z projektowania i wykonywania lalki teatralnej.
9. „Najkrótszy film animowany świata” – warsztaty pokazujące technikę animacji filmowej.
10. “Magia Afryki” – warsztaty z wykonywania tradycyjnych masek afrykańskich.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie MAiE lub pod nr tel. (42) 632 84 40 (centrala)/ (42) 632 97 14.

Godziny otwarcia: Godziny otwarcia muzeum od dnia 20 maja 2020 r. do odwołania: poniedziałek – nieczynne; wtorek – niedziela – 11.00 – 17.00 (13.30 – 14.00 – przerwa na dezynfekcję pomieszczeń)
Czas programu: 1,5-2h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: Ceny biletów (Płatność kartą lub gotówką): normalny – 9 zł, ulgowy – 6 zł, grupowy (od 10 osób) – 7 zł/ os. Wtorek – wstęp wolny. Uczestnictwo w zajęciach edukacyjnych oraz warsztatach – w ramach opłaty wstępu do muzeum.
Link do strony MAiE: http://www.maie.lodz.pl/

Zwiedzanie Centrum Dialogu im. Marka Edelmana + warsztaty (temat do wyboru)

Centrum Dialogu to nowoczesna instytucja, która zajmuje się pamięcią, historią i tożsamością miasta. Współpracując z polskimi i zagranicznymi artystami, ekspertami, naukowcami, wykorzystując nowoczesne metody edukacyjne, autorskie programy i twórcze rozwiązania, Centrum Dialogu proponuje dynamiczną i różnorodną ofertę kulturalną i edukacyjną, adresowaną zarówno do społeczności polskiej, jak i zagranicznej, która coraz liczniej odwiedza instytucję i Łódź.
Od samego początku większość realizowanych przez nas projektów ma bardzo aktualny kontekst, wyodrębniając współczesny i wielokulturowy aspekt Łodzi, zgodnie z przyjętą zasadą: PAMIĘTAĆ, ROZUMIEĆ, DZIAŁAĆ.
Centrum Dialogu im. Marka Edelmana prowadzi  działalność edukacyjną od 2011 roku. Od tego czasu, udało nam się przeprowadzić tysiące lekcji,, warsztatów i wykładów dla grup dzieci, młodzieży i dorosłych z Polski i zagranicy. Na naszych zajęciach opowiadamy o historii wielokulturowej Polski, dziejach Łodzi,  popularyzujemy wiedzę na temat różnych kultur oraz zagrożeń płynących z ekstremizmu i nietolerancji, w tym skutków II wojny światowej.

TEMATY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH:

Niepodległa jak malowana

Historia Polski potrafi być bardzo zagmatwana! W 2018 roku obchodziliśmy 100-lecie powrotu Polski na mapy
Europy. Tylko co to właściwie oznacza? Próbę objaśnienia historii naszego państwa i opowiedzenia o polskich
patriotach podejmie najmłodszy łódzki przewodnik Kolorek. Zajęciom towarzyszą zadania plastyczne.
Po zajęciach uczniowie:
– znają najważniejsze postacie polskich patriotów z XX-wiecznej historii Polski;
– znają symbole narodowe Polski, godło, hymn i flagę państwową;
– znają legendę o powstaniu Państwa Polskiego;
– wyjdą z Centrum z własnoręcznie wykonanymi pracami przedstawiającymi polskie symbole narodowe.
Edukacja polonistyczna.
Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.
Osiągnięcia w zakresie samokształcenia.
Uczeń podejmuje próby zapisu nowych, samodzielnie poznanych wyrazów i sprawdza poprawność ich zapisu, korzystając ze słownika ortograficznego.
Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym.
Uczeń opowiada o legendarnym powstaniu państwa polskiego, wyjaśnia związek legendy z powstaniem godła i barw narodowych, przedstawia wybrane legendy dotyczące regionu, w którym mieszka, lub inne; rozpoznaje: godło, barwy, hymn narodowy, mundur wojskowy, wybrane stroje ludowe, np. związane z regionem Polski, w którym mieszka.
Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego.
Uczeń identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy: rodzina, klasa w szkole, drużyna sportowa, społeczność lokalna, naród; respektuje normy i reguły postępowania w tych grupach.

Kolory Łodzi

XIX wiek to stulecie gwałtownego rozwoju Łodzi. Do miasta, licząc na szybkie wzbogacenie, przyjeżdżali
ludzie z całej Europy. Na zajęciach uczniowie zobaczą, jakie zabytkowe budynki i miejsca pozostały w Łodzi
po Niemcach, Polakach, Żydach i Rosjanach oraz jak ludzie tych narodowości wpływali na rozwój miasta.
Zajęcia uzupełnione są zadaniami plastycznymi.
Po zajęciach uczniowie:
– znają najważniejsze postacie z XIX-wiecznej historii Łodzi;
– znają łódzkie zabytki;
– znają legendy o Łodzi i łódzkich fabrykantach;
– wyjdą z Centrum z własnoręcznie wykonanymi pracami przedstawiającymi łódzkie zabytki.
Edukacja polonistyczna.
Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.
Osiągnięcia w zakresie samokształcenia.
Uczeń podejmuje próby zapisu nowych, samodzielnie poznanych wyrazów i sprawdza poprawność ich zapisu, korzystając ze słownika ortograficznego.
Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym.
Uczeń opowiada o legendarnym powstaniu państwa polskiego; wyjaśnia związek legendy z powstaniem godła i barw narodowych; przedstawia wybrane legendy dotyczące regionu, w którym mieszka lub inne; rozpoznaje: godło, barwy, hymn narodowy, mundur wojskowy, wybrane stroje ludowe, np. związane z regionem Polski, w którym mieszka.
Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego.
Uczeń identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy: rodzina, klasa w szkole, drużyna sportowa, społeczność lokalna, naród; respektuje normy i reguły postępowania w tych grupach; opowiada ciekawostki historyczne dotyczące regionu, kraju, wyróżniając
w nich postaci fikcyjne i realne.

Łódź z Kolorkiem

Wyobraźcie sobie miasto w centrum Polski, w którym prawie połowa mieszkańców nie była Polakami. Tak właśnie wyglądała Łódź przed II wojną światową. Na wycieczkę po jej ulicach zabierze Was najmłodszy przewodnik po Łodzi – Kolorek. Razem z nim poznacie mieszkańców oraz codzienne życie w przedwojennej Łodzi.
Po zajęciach uczniowie:
– znają najważniejsze postacie z XIX-wiecznej historii Łodzi;
– znają łódzkie zabytki;
– znają legendy o Łodzi i łódzkich fabrykantach;
– znają historię XIX-wiecznej Łodzi.
Edukacja polonistyczna.
Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.
Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym.
Uczeń opowiada o legendarnym powstaniu państwa polskiego; wyjaśnia związek legendy z powstaniem godła i barw narodowych; przedstawia wybrane legendy dotyczące regionu, w którym mieszka lub inne.
Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego.
Uczeń identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy: rodzina, klasa w szkole, drużyna sportowa, społeczność lokalna, naród; respektuje normy i reguły postępowania w tych grupach; opowiada ciekawostki historyczne dotyczące regionu, kraju, wyróżniając w nich postaci fikcyjne i realne; szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów, przedstawia i porównuje zwyczaje ludzi, np. dotyczące świąt w różnych regionach Polski, a także w różnych krajach.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie Centrum Dialogu lub pod nr tel.  +48 42 636 38 21, +48 506 155 911.

Godziny otwarcia: GODZINY OTWARCIA BUDYNKU (w tych godzinach można zwiedzać wystawy): poniedziałek – piątek od 11.00 do 17.00; sobota – niedziela od 12.00 do 16.00.
Czas programu: 1,5-2h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: Wstęp do budynku i na wszystkie wystawy jest bezpłatny.
Link do strony Centrum Dialogu: https://www.centrumdialogu.com/

Wizyta w Aquaparku FALA

Aquapark FALA jest jednym z największych parków wodnych w Polsce. Baseny zewnętrzne i wewnętrzne, w tym ze sztuczną falą, najwyższa w Polsce zjeżdżalnia, sauny, masaże wodne, most linowy, tężnia solna, place zabaw, bary – wszystko to znajduje się w jednym obiekcie w sercu Łodzi.
Proponujemy wejście grupowe do Aquaparku FALA w Łodzi i możliwość skorzystania ze wszystkich atrakcji strefy basenowej (baseny sportowe i rekreacyjne, wodne place zabaw, całoroczny podgrzewany basen wypływowy, zjeżdżalnie dla różnych grup wiekowych, megazjeżdżalnie, zjeżdżalnie pontonowe, basen solankowy, jacuzzi, itp.). W okresie letnim dostępne są także baseny zewnętrzne, piaszczyste plaże, plac zabaw, piaskownica, siłownia plenerowa, boisko do siatkówki i ping-ponga. Wizyty grup mogą być realizowane po wcześniejszej rezerwacji telefonicznej zgodnie z aktualnym cennikiem.  Możliwość zakupu posiłków, napojów, lodów i słodyczy w Restauracji FALA, zamówienia obiadów dla grupy w specjalnych cenach. Możliwość zakupu pamiątek. Na terenie obiektu znajduje się sklep z akcesoriami sportowymi.

Prosimy o sprawdzenie aktualności godzin otwarcia, cen biletów oraz dostępnych w tej chwili zajęć i warsztatów na stronie Aquaparku FALA lub pod nr tel.  +48 (42) 683 44 80, +48 (42) 683 44 82.

Godziny otwarcia: STREFA BASENOWA: codziennie od 9:00 do 22:00
Czas programu: 3h
Dostępność: Obiekt dostępny przez cały rok
Ceny biletów: https://aquapark.lodz.pl/cennik/cennik-strefa-basenowa/
Link do strony Aquparku FALA: https://aquapark.lodz.pl/