Nowoczesna infrastruktura żeglarska w ponad 30 marinach (usytuowanych na Odrze, jeziorze Dąbie, Zalewie Szczecińskim i wybrzeżu Bałtyku) oraz liczne atrakcje turystyczne i imprezy kulturalne przyciągają na Szlak turystów z całego świata. Szlak łączy żeglarstwo śródlądowe z morskim i jest fragmentem trasy umożliwiającej przedostanie się europejskimi drogami wodnymi z Berlina do Bałtyku.
Mariny i przystanie
Port Morski Darłowo
Morze Bałtyckie
Podchodząc na wprost wejścia do Darłowa będziemy widzieli po lewej stronie prosto wychodzący w morze falochron wschodni (o długości ponad 400 m) i po prawej stronie nieco łukowato zakrzywiony falochron zachodni (464 m). Wejście do portu „patrzy” na NW. Ten układ zapobiega szybkiemu osadzaniu się piasku w główkach portu. Po prawej stronie pokaże się niewielki budynek latarni morskiej. Wchodząc do portu trzymamy się falochronu wschodniego, po prawej stronie mamy widok na awanport. W niedalekiej przyszłości na terenie awanportu powstanie luksusowa Marina Royale, która będzie osłonięta osobną ostrogą. Wpływając do Darłowa należy pamiętać, że wejścia w głąb portu broni rozsuwany most, a po rzece Wieprzy często pływają dość duże statki „pirackie” wożące turystów. Port w Darłowie jest też odwiedzany przez masowce o długości do 75 metrów i kilkunastometrowej szerokości. Konieczny jest więc sprawny silnik i daleko posunięta ostrożność i co najważniejsze spora dawka rozsądku. Szerokość w główkach wynosi 38 m natomiast kanał prowadzący do mostu liczy tylko 23 m szerokości. Na odcinku między awanportem a mostem wymijanie z większym statkiem jest niemożliwe.
Marina Solna Kołobrzeg
Morze Bałtyckie
Tor podejściowy z morza pełnego, którego oś wyznacza namiar 128° od pławy KOŁ z punktu o pozycji φ = 54º11,69’ N , λ = 015º32,25’ E w kierunku punktu położonego pośrodku linii łączącej głowice wejściowe do portu, pozycja φ = 54º11,39’N , λ = 015º32,91’E , którego parametry wynoszą: długość – 900 m, szerokość w dnie – 80 m, głębokość – 8 m. Prędkość maksymalna w porcie wynosi 5 węzłów. Przy długo utrzymujących się wiatrach zachodnich należy brać poprawkę na dość silny prąd poprzeczny płynący w kierunku wschodnim. Przy silnych wiatrach wschodnich prąd płynie w kierunku zachodnim. Po wejściu w główki portu mijamy po lewej stronie latarnię morską, niegdyś ostatni punkt oporu Festung Colberg oraz dwa zabytkowe budynki elewatorów. Za budynkami elewatorów kierujemy się lekko w lewą stronę. Marina dysponuje trzema basenami: Basenem Jachtowym i Basenem Łodziowym dla rezydentów oraz Basenem Solnym przeznaczonym głównie dla gości.
Port Dźwirzyno
Morze Bałtyckie
Wejście do portu znajduje się pomiędzy dwoma wchodzącymi prostopadle w morze krótkimi falochronami. Oficjalnie wejście jest możliwe przy sile wiatru do 5°B i stanie morza 3. Jednak naszym zdaniem wejście do Dźwirzyna w tych warunkach graniczy z próbą samobójczą. Przy niekorzystnych wiatrach koryto rzeki na ostatnim odcinku bardzo szybko jest spłycane piaskiem, przesuwającym się wzdłuż brzegów. Głębokości lokalnie kształtują się poniżej metra, co jedynie pozwala na żeglugę jachtów o zmiennym zanurzeniu. Szerokość pomiędzy główkami falochronów: 19 m. Uwaga! Przy długo utrzymujących się wiatrach zachodnich należy brać poprawkę na dość szybki (do dwóch węzłów), prąd poprzeczny płynący w kierunku wschodnim. Przy silnych wiatrach wschodnich, prąd płynie w kierunku zachodnim. Powziąwszy zamiar wejścia do Dźwirzyna powinno się skontaktować z bosmanem portu i uzyskać informacje o aktualnych warunkach nautycznych w porcie. Bosman pracuje od poniedziałku do piątku. Zaleca się cumowanie w basenie postojowym położonym po lewej stronie kanału (wejście na wysokości bosmanatu, tuż przed mostem).
Uwaga: przy dopychającym wietrze mogą być trudności z wyjściem z portu.
Autor:Lokalna Organizacja Turystyczna
Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego