DREZYNY ROWEROWE ™ – historia powstania
Zagadnienia związane z koleją są od dawna bardzo popularne w całej Europie Zachodniej a od niedawna również w Polsce. Pociągi, tory, stukot kół to coś, do czego wracamy z dużym sentymentem. Zdrowy tryb życia, aktywnie spędzany czas coraz częściej interesuje wielu z nas. Wśród tych aktywności prym wiedzie turystyka rowerowa. Pomyśleliśmy o połączeniu dwóch tych światów – kolejnictwa i rowerów.
Zawsze interesowała nas turystyka, która ma szanse zostawić trwały ślad w naszych doznaniach – postanowiliśmy wówczas spróbować zorganizować w regionie atrakcję, której do tej pory nie było. W ten sposób powstał produkt, który nazwaliśmy DREZYNY ROWEROWE ™ – pojazdy napędzane siłą mięśni nóg poruszające się po torach kolejowych dla którego stworzyliśmy znak towarowy DREZYNY ROWEROWE ™
W najbliższej okolicy znajduje się piękna linia kolejowa nr 108 wiodąca z Zagórza do Krościenka. Linię zbudowały władze Cesarstwa Austrowęgierskiego w 1872 roku. Z biegiem czasu połączenie stało się mało popularne i kilkanaście lat temu zostało wyłączone z eksploatacji.
Cała procedura wdrażania projektu trwała kilka lat. Przedsięwzięcie okazało się bardzo trudne w realizacji. Zależało nam bardzo aby był to produkt bezpieczny i legalny. To kwestia wielu certyfikatów, homologacji, olbrzymiej odpowiedzialności za bezpieczeństwo pasażerów.
Udało się to jednak stworzyć swego rodzaju koalicję zaangażowanych podmiotów wokół projektu DREZYN ROWEROWYCH ™
Kluczowi w tym przedsięwzięciu byli:
– Polskie Linie Kolejowe
– Gmina Olszanica
– Urząd Transportu Kolejowego
– TOR Certyfikacje
– Sekcja Eksploatacji Zagórz
W maju 2015 roku udało się tchnąć „drugie życie” w linię kolejową nr 108. Zostało otwarte największe tego typu przedsięwzięcie w Polsce i zarazem w Europie.
Przez szereg lat o projekcie DREZYNY ROWEROWE ™ mówiło wiele mediów, byly to m.in.: Teleekspres, Radiowa Jedynka, Lato z Radiem, Radio Lublin, Travel Chanel Polska, Radio Rzeszów, Ekspres Reporterów, Radio Eska, Polska Travel, Radio Via, Nasz nowy Dom z Katarzyną Dowbor, TVN, TVP, Onet, Biznes i Styl, Carpatiabiznes, Super Ekspres, dziennik Fakt, Polska Agencja Prasowa PAP, National Geografic Traveler, TVP Rzeszów, Weranda Country, Sielskie Życie, Portal Kolejowy, Dzień Dobry TVN, Pytanie na śniadanie, Rynek Kolejowy i wiele innych.
Odwiedzali nas też Robert Makłowicz, Tomasz Zimoch, Jerzy Bralczyk, Jakub Porada z Porada na weekend, Clark Terry Urlop Polaka, Michał Olszański z radiowej Trójki, Janina Ochojska, Katarzyna Dowbor, Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl, Europoseł Elżbieta Łukacijewska, Zespół Lao Che, Papblopavo i Ludziki i wiele innych.
Projekt DREZYNY ROWEROWE ™ są laureatem wielu nagród takich jak: Najlepszy Produkt Turystyczny Podkarpacia 2015 r., najlepszy Produkt Turystyczny Polski 2015 r., Sposób na Sukces konkurs pod patronatem Prezydenta Polski Andrzeja Dudy, Ambasador Wschodu.
DREZYNY ROWEROWE ™ uczestniczyły w wielu targach turystycznych, takich jak: Międzynarodowe Targi Poznańskie, Targi Kielce, Kongres 590, TT Warsaw, itp.
Odjazdy na naszej stacji zapowiada sam mistrz Tomasz Knapik
————————
Kolej na… Bieszczady
O linii 108
108 jest linią łącząca stację Stróże ze stacją Krościenko i z przejściem granicznym w tej miejscowości. Linię zbudowano w 1872 r. z polecenia władz Cesarstwa Austriackiego. Łączyła ona Pierwszą Węgiersko-Galicyjską Kolej Żelazną z linią kolejową nr 96.
Dziś jest to największa w Polsce turystyczna wypożyczalnia Drezyn Rowerowych na odcinku 47 km od Zagórza do Krościenka z bazą w Uhercach Mineralnych, działająca od maja 2015 roku.
Bieszczadzkie Drezyny Rowerowe to przedsięwzięcie, łączące turystykę i zamiłowanie do tradycji kolejarskiej. Ta – bez wątpienia – najpiękniejsza trasa kolejowa w Polsce liczy ponad 140 lat! Jej uroki można podziwiać przemierzając ten odcinek Drezynami Rowerowymi, napędzanymi – tak jak w rowerze – siłą własnych mięśni nóg. Siedzibą wypożyczalni jest stacja kolejowa w Uhercach Mineralnych, położona na rozwidleniu tras drogowych wielkiej obwodnicy bieszczadzkiej biegnącej w stronę Ustrzyk Dolnych i drogi prowadzącej w kierunku Jeziora Solińskiego do Soliny i Polańczyka. Ze stacji w Uhercach Mineralnych turyści mają możliwość wyboru przejażdżki (zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy) w dwóch kierunkach: Ustrzyk Dolnych bądź Zagórza.
Autor: Bieszczadzkie Drezyny Rowerowe